بقایای موشک چینی بر فراز اقیانوس آرام وارد جو زمین شد

به گزارش ایسنا و به نقل از پست، به گفته فرماندهی فضای ایالات متحده آمریکا، این موشک از ساعت ۶ صبح به وقت محلی شرقی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) بر فراز اقیانوس آرام وارد زمین شد. تا به این لحظه هیچ تلفات یا خساراتی گزارش نشده است.

این یک مشخصه نامطلوب از موشک‌های لانگ مارس ۵‌بی است. سایر موشک‌های مداری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مراحل اولیه آن‌ها انجام شود، پس از بلند شدن در اقیانوس یا روی زمین‌های خالی از سکنه سقوط می‌کنند در حالی که موشک فالکون ۹ و فالکون هوی اسپیس‌ایکس برای استفاده مجدد در آینده به صورت یکپارچه فرود می‌آید. اما مرحله اصلی این موشک چینی به مدار می‌رسد و راهی برای فرود و بازگشت به زمین نیست، بنابراین به کشش جوی اجازه می‌دهد تا آن را به صورت کنترل نشده به زمین بازگرداند.

وی افزود: واضح است که چین در مورد استفاده از فضای کوتاهی می‌کند. بسیار مهم است که چین و همه دارای فضایی و نهادهای تجاری، فناوری اطلاعات و شفاف در فضا هستند تا امنیت، ثبات، و پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضای ماورای جو تضمین شود.

انتهای پیام



منبع

بخش عمده‌ای از بدنه این موشک هنگام ورود به جو می‌سوزد، اما برخی از قطعات محکم‌تر آن تا سطح زمین جان سالم به در می‌برند و خطری برای مردم و زیرساخت‌ها خواهند داشت.

بازگشت این موشک به زمین انتقاداتی را از سوی دیگر کشورهای چین بر سر رویه در بازگرداندن کنترل بقایای موشک‌هایش به زمین، به همراه داشت. در شرایطی که احتمال می‌رود یک نفر توسط فضاهای فضایی اصابت قرار بگیرد کم است اما مسیری که این موشک احتمالاً می‌تواند از آن‌ها عبور کند مناطق پرجمعیت زمین‌اند.

بخوان  ذخایر آب جدید در ماه کشف شد

موشک چینی پس از چند روز سرگردانی در فضا، به اقیانوس آرام سقوط کرد.

فضای فضایی ذکر شده، ‌بخش هسته‌ ۲۳ تنی موشک لانگ مارس ۵‌بی (Long March 5B) است که در روز دوشنبه (31 اکتبر/ 9 آبان) سومین و آخرین ماژول ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) چین را به مدار زمین برد و کشش جوی از آن زمان در حال پایین کشیدن بدنه موشک به سمت زمین بوده است.

بیل نل، مدیر ناسا در بیانیه‌ای که اندکی قبل از سقوط موشک‌های مارچ‌ ۵‌بی در ماه مه منتشر شد، نوشت: پرتاب‌کننده فضاپیما باید خطر ورود مجدد موشک‌های فضایی را برای افراد و زیرساخت‌های روی زمین به حداقل برسانند.