بیش از نیم قرن از انتشار تصویری حیرت انگیز از زمین گذشت

به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، ثبت تصویر «طلوع زمین» در حالی که زمین به ماه نگاه می‌کند، در فاصله 15500 مایلی گرفته شده است. در ۲۴ دسامبر ۱۹۶۸، فضانوردان ماموریت آپولو ۸ در حالی که سیاره ما بر سطح ناهموار ماه نگاه می‌کرد، شاهد” طلوع زمین” بودند. به گفته ناسا، فضانورد ویلیام آندرس که این عکس را گرفته است، گفت: ما این همه راه را برای کشف ماه آمدیم و مهمترین چیز این است که ما زمین را کشف کردیم.

فرد اسپایر (Fred Spier)، مدرس ارشد دانشگاه آمستردام، در مقاله خود با عنوان «عکس طلوع زمین از آپولو ۸» نوشت که بورمن و لوول هر کدام از نقش مهمی در ترغیب اندرس، که تنها دوربین رنگی داشت، برای گرفتن عکس نوشت.

در ابتدا، بورمن و آندرس مسئولیت این تصویر مشهور را بر نگه داشتند. بررسی رونوشت‌ها بعداً نشان داد که بورمن که اولین کسی بود که در لحظه تشخیص داد، قبل از اینکه آندرس عکس رنگی نمادین را بگیرید، یک عکس سیاه و سفید از آن گرفت.

تاریخ ۲۴ دسامبر سال ۱۹۶۸ فضانوردان ماموریت آپولو ۸ تصویری جالب از زمین ثبت کردند اکنون ۵۴ سال از ثبت این تصویر می‌گذرد.

تا آن زمان، چشم انسان هرگز مرمر آبی ما را از این زاویه ندیده بود. این عکس در مجله لاراف با عنوان «۱۰۰ که جهان را تغییر داد» منتشر شد و «گالن رول» عکاس مشهور طبیعت بیابان، این منظره بی‌ابقه از زمین را به عنوان «تأثیرگذارترین عکس محیطی که گرفته شده است» توصیف کرد.

بخوان  آیا چین در رقابت فضایی آمریکا را شکست می دهد؟

تصویر”طلوع زمین” از بیشترین تصاویر تکثیر شده فضای تمام دوران است که در نشریه پستی ایالات متحده، پوسترها و جلد مجله تایم در سال ۱۹۶۹ ظاهر شد. خیلی به طنز این عکس اشاره کرده اند، زیرا فضانوردان ماموریت آپولو ۸ برای مطالعه و ثبت تصویر از سطح ماه زمین فرستاده شده بودند، نه اینکه از عکس بگیرید.

انتهای پیام



منبع

طلوع زمین (Earthrise) اولین تصویر از زمین است که توسط انسان از فضاسازی شده است. این عکس زمین در ۲۴ دسامبر ۱۹۶۸ توسط ویلیام آندرس گرفته شده است. در ۲۴ دسامبر ۱۹۶۸ – دقیقاً ۵۴ سال پیش – فرانک بورمن، جیم لوول و ویلیام آندرس، فضانوردان ماموریت آپولو ۸ اولین انسان‌هایی بودند که به دور ماه چرخیدند.

اسپایر ادامه داد: اندرس ابتدا مقداری مقاومت کرد و سپس به سرعت آنچه را که دیگری به او گفت انجام داد. اکنون بدون شک به نظر می رسد که آندرس واقعاً عکس معروف را گرفته است، اما منصفانه به نظر می رسد که بگوییم این عکس در نتیجه از پیشنهادات و جستجوی هر سه فضا به دست آمده است.

رابرت زیمرمن (Robert Zimmerman) در کتاب خود با عنوان “پیدایش: داستان آپولو 8: اولین پرواز سرنشین دار به دنیایی دیگر” نوشت: از بین تمام اهدافی که ناسا قبل از پرتاب تعیین کرده بود، هیچ کس به فکر عکاسی از زمین از مدار بود. ماه نبود.

اولین فضانوردانی که روز کریسمس را در فضای گذراندند فضانوردان ماموریت آپولو ۸ بودند. آپولو ۸(Apollo ۸) دومین ماموریت پرواز فضایی انسان در برنامه فضایی آپولو در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۶۸ پرتاب شد و به اولین فضاپیمایی تبدیل شد که مدار زمین را ترک کرد، به ماه رسید، در مدار آن چرخید و به سلامت بر روی زمین نشست. . فرانک بورمن، جیم لول و ویلیام آندرس از فضانوردان این ماموریت بودند. طی این ماموریت تاریخی که در ۲۱ دسامبر ۱۹۶۸ انجام شد به مدت شش روز و سه ساعت و بیست و چهار در فضای بمانند انجام شد. آندرس و بورمن، همراه با جیم لول صبح روز ۲۱ دسامبر ۱۹۶۸ از مرکز فضایی کندی سوار بر موشک زمین “ساترن V” را ترک کردند. آنها در تاریخ ۲۷ دسامبر ۱۹۶۸ با موفقیت به زمین بازگشتند. در این مأموریت بود که این سه فضانورد، یکی از منحصر به فردترین عکس‌های عصر فضای موسوم به “طلوع زمین”(Earthrise) را برد.

بخوان  مایکروسافت در حال کار بر روی یک بازنگری برای File Explorer برای تطبیق بهتر با ویندوز 11 است

هیچ یک از فضانوردان برای لحظه مشاهده این لحظه آماده نبودند. در مصاحبه‌ای برای یک مستند بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۲، آندرس حسان در آن لحظه را توضیح داد: نمی‌دانم چه کسی آن را گفت اما شاید همه ما گفتیم: اوه خدای من. به آن نگاه کنید و زمین آمد. ما در روی زمین صحبتی یا جلسه‌ای هیچ دستورالعملی در مورد اینکه چه باید بکنیم، نداشتیم. من تنها دوربین رنگی با لنز با قدرت بزرگ داشتم.