تایید رصد قدیمی‌ترین کهکشان‌های شناخته شده توسط جیمز وب

برانت رابرتسون اخترفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز و یکی از پژوهشگران دخیل در رصدهای جیمز وب در بیانیه‌ای گفت: این کهکشان‌ها بسیار فراتر از آن چیزی هستند که ما می‌توانیم از جانب جیمز وب بسازیم. با جیمز وب اکنون برای اولین بار می‌توانیم چنین کسانی را که دور دستی را می‌توانیم پیدا کنیم و سپس از نظر ارزیابی‌ها بتوانیم آن‌ها را واقعاً تا این حد دور کنیم.

دکتر “مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان”(Harvard and Smithsonian) نیز کهکشان دیگری به نام GLASS-z11 را کشف کردند.

دورترین کهکشان که توسط جیمز وب شناسایی شده، انتقال به سرخ ۱۳.۲ را نشان می دهد که در حدود ۱۳.۵ میلیارد سال پیش است و بالاترین میزان آن است که برای هر کهکشانی گرفته شده است.

رابرتسون می‌گوید: در انتقال به سرخ ۱۳، جهان فقط ۳۲۵ میلیون سال سن دارد.

این مشاهدات به عنوان بخشی از پروژه JADES انجام شد که توسط NIRCam و NIRSpec برای مطالعه جهان اولیه به روش‌هایی استفاده می‌شود که قبلا غیرممکن بود.

پروژه JADES با همکاری بین‌المللی از ۸۰ ستاره از سراسر دنیا تازه در آغاز کار خود است. اکنون اخترشناسان می‌خواهند به ستاره‌های منفرد در این کهکشان‌های قدیمی نگاه کنند که برخی از آنها می‌توانند صد میلیون سال زودتر از سنی که توسط جیمز وب دیده می‌شوند، متولد شوند.

این تلسکوپ فضایی تنها چند هفته پس از آغاز مأموریت خود، رکورد قدیمی‌ترین رکورد‌ها با اختلاف صد میلیون سال شکست است. پیش از این عنوان قدیمی‌ترین کهکشان به کهکشان GN-Z11 نسبت داده می‌شود که ۴۰۰ میلیون سال از مه‌بانگ قدمت دارد و توسط فضای تلسکوپ هابل رصد شده بود.

بخوان  Microsoft Viva فروش شما را ChatGPT افزایش می دهد

رابرتسون می‌گوید: با این اندازه‌گیری‌ها می‌توانیم روشنایی ذاتی کهکشان‌ها را بشناسیم و تعداد ستاره‌های آن‌ها را بفهمیم. اکنون می‌توانیم شروع به جدا کردن نحوه کنار هم قرار گرفتن کهکشان‌ها در طول زمان کنیم.

تلسکوپی فضایمز وب در ماه‌های گذشته کهکشانی را نشان داد که می‌شد قدمت آن را به ۳۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ باز کرد و از آن به عنوان قدیمی‌ترین کهکشان‌ها نام برد که GLASS-z13 نام داشت.

این یافته‌های جدید روز ۱۲ دسامبر در کنفرانس موسسه علم تلسکوپی فضایی در بالتیمور می‌شود.

گفتنی است که در مشاهدات NIRCam کهکشان‌هایی شناسایی شده‌اند که حتی قدیمی‌تر از آن‌هایی هستند که هنوز آن‌ها بررسی‌شده‌اند، اما سن‌ها هنوز با اندازه‌گیری‌های انجام شده دقیق‌تر NIRSpec ارزیابی نشده است.

به طور دقیق، تلسکوپ جیمز و این کهکشان‌ها را آن گونه‌ای است که ۳۵۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ‌اند، دیده می‌شود، یعنی زمانی که جهان تنها دو سال از سنی خود را داشته باشد، تقریباً کهکشان‌ها حتی زودتر از آن شروع به شکل‌گیری کرده‌اند. .

ستاره‌شناسان اکنون می‌دانند که نور از این چهارکشان از ۱۳.۴ میلیون سال طول کشیده شده تا به جیمز وب برسد.

مشاهده برخی از اولین‌کشان‌هایی که مه‌بانگ‌ها ۱۳.۸ میلیارد سال قبل در شکل‌گرفته‌اند، یکی از مهم‌ترین آنها در تلسکوپ فضایی است و بر این باورند که جیمز وب حتی قادر به رصد خوشه‌های ستاره‌های قدیمی‌تر نیز هست. در واقع، مشاهده چنین خانواده‌های ستاره‌ای جوان دقیقاً همان چیزی است که جیمز وب برای آن ساخته شده است و با استفاده از این تلسکوپ شروع به مشاهده چنین نتایج شگفت انگیزی در اوایل عملیات خود کرده‌اند.

بخوان  توصیه‌های پزشکی «ChatGPT» همدلانه‌تر از توصیه‌های پزشکان هستند

اخترشناسان برای این که این کارها واقعاً به همان اندازه باشد که به نظر می‌رسند، قدیمی هستند، باید تخمین‌های دقیقی از اصطلاح انتقال به سرخ از داده‌های NIRSpec به دست می‌آورند. انتقال به سرخ باعث می‌شود که در نتیجه انبساط جهان از ما دورتر می‌شوند، سرخ‌تر به نظر برسند، چرا که نور از ستاره‌ها و کهکشان‌های دور را به طول موج‌های بلندتر و قرمزتر از نور امتداد می‌دهند.

آنها همچنین در مقایسه با کهکشان ما که صد هزار سال نوری قطر دارند، کوچک هستند. عرض GLASS-z13 تقریباً 100 سال نوری است، در حالی که GLASS-z11 تقریباً 2300 سال نوری عرض دارد.

این کهکشان‌ها در میان صدها مجموعه ستاره‌های امیدوارکننده بودند که در تصاویر دوربین فروسرخ نزدیک(NIRCam) روی تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) پیدا شدند. اما اطلاعات پس از بررسی دقیق آن‌ها با ماشین‌های شیمیایی را نشان می‌دهند و تعیین می‌کنند که با چه سرعتی از دور می‌شوند، می‌شوند که این باستانی واقعا قدیمی‌تر هستند.

دانشمندان می‌گویند، این امکان وجود دارد که تلسکوپ فضایی جیمز وب مناطق دورتر را رصد کند و کشان‌هایی با قدمت تنها 200 میلیون سال از مه‌بانگ را کشف کند.

وی افزود: مشاهدات با آنچه که ستاره شناسان بر اساس مدل‌های تشکیل‌دهنده‌های موجود، مطابقت دارند.

تیر ۱۴۰۱ گزارشی منتشر شد که تلسکوپی جیمز وب سایت قدیمی‌ترین‌های قدیمی‌شان را ثبت کرده و اکنون این موضوع تایید شناسان قرار گرفته است.

هر دوی این کشان‌ها دارای جرمی است که معادل یک میلیارد خورشیدی است و این میزان است که با چنین قدمتی انتظار می‌رود.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره شناسان مشخص کردند که چهار کهکشان باستانی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در ماه‌های آغازین عملیات آن کشف شد، قدیمی‌کشان‌هایی هستند که می‌دانند به چشم می‌خورند و تقریباً به اندازه خود کیهان قدمت دارند.

بخوان  کشف کارخانه تولید الماس در اعماق زمین

تایید رصد قدیمی‌ترین کهکشان‌های شناخته شده توسط جیمز وب