تجربه استشمام رایحه‌های مختلف در مجازی

به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، مجازی می‌خواهد تمام تجربه غوطه ور شدن در دنیایی دیگر را به شما هدیه دهد، اما چگونه می‌توان در دنیای دیجیتال رایحه‌های مختلف را استشمام کرد؟ به جدیدترین دانشمندان سوئدی فناوری جدید و کم‌هزینه‌های ابداع کرده‌اند که استشمام رایحه‌ها و عطرهای مختلف را در دنیای مجازی می‌سازند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه استکهلم سوئد اخیراً روشی ابداع کرده است که در هنگام استفاده از فناوری واقعیت مجازی استفاده از آن را انجام دهد.

این فناوری چگونه کار می کند؟

«جوناس اولوفسون» (Jonas Olofsson)، استاد روانشناسی و رهبر این پروژه تحقیقاتی در دانشگاه استکهلم، در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: ما امیدواریم که امکانات فنی جدید به این امر منجر شود که رایحه‌ها نقش مهمی در توسعه بازی داشته باشند.

گرافیک با نمای بالا و فناوری مدرن، صنعت بازی را فراگیرتر و واقعی تر از همیشه کرده است. برای تجربه کامل کاربران در هنگام بازی، یک دستگاه رایحه ساخته شده است که توسط رایانه بازی کنترل می‌شود.

بویایی سنج از طریق چهار دریچه مختلف به کانال کار می‌کند. وسط این دستگاه کوچک دارای یک فن است که هوا را در داخل یک لوله می‌کشد. کاربران با رایانه می‌توانند چهار کانال را باز و بسته کنند تا از رایحه‌ها استفاده کنند. مانند بازی‌هایی که فرد می‌تواند سطوح مختلف را داشته باشد (دشواری و آسانی) بازی را انتخاب کند در رایحه‌ها نیز این امکان وجود دارد و می‌توان شدت آن را کم یا زیاد کرد.

“سایمون نیدنتال”(Simon Niedenthal) محقق بازی در دانشگاه مالمو گفت: امکان حرکت از حس بویایی غیرفعال به حس بویایی فعال در دنیای بازی، راه را برای توسعه سیستم‌های بازی کاملاً مبتنی بر بو بر اساس حرکات و عملکرد بازیکنان هموار می‌کند.

بخوان  گام مهم دانش در جهت افزایش طول عمر

انتهای پیام



منبع

کاربرد فناوری رایحه فراتر از انجام بازیهای ویدیویی است. به عنوان مثال، برای افرادی که از کووید-19 بهبود می یابند، بویایی خود را از دست داده اند، این بویایی سنج می تواند آموزش های مبتنی بر بازی را برای کمک به بیماران در یافتن حس بویایی آنها ارائه دهد. آموزش بویایی در حال حاضر در حال حاضر یک توصیه پزشکی معمول برای افراد است که پس از سردخوردگی یا استفاده از سایر بیماری‌های بویایی را از دست می‌دهند، با این حال، افراد بیشتر به دلیل کسالت تمرین می‌کنند.

تحقیقات این مطالعه در مجله “International Journal of Human-Computer Studies” منتشر شده است.

این فناوری‌های سنج از دریچه‌هایی برای ایجاد ترکیبی از بوها در دنیای مجازی استفاده می‌کند و می‌تواند از رایحه‌ها را تغییر دهد.