تشخیص آسان رماتیسم مفصلی با کمک یک ربات

دکتر “سورن آندریاس جاست” (Søren Andreas Just) از بنیانگذاران این شرکت گفت: این اولین ربات در جهان است که این کار را انجام می دهد. فهرست‌های انتظاری بسیار طولانی است که در آن بیماران ماه‌ها از درد رنج می‌برند. بنابراین، ما این فکر را می‌کنیم که آیا فرآیند آرتروسکپی و درجه‌بندی فعالیت‌های بیماری در روماتیسم مفصلی می‌تواند به صورت خودکار بگیرد یا خیر.

به گزارش ایسنا و به نقل از ای او، یک استارت آپ دانمارکی به تازگی اعلام کرده با کمک ربات ” ARTHUR” می‌توانم روماتیسم را زودتر شناسایی کنم چرا که این ربات قادر به انجام اسکن فراصوت برای تشخیص این بیماری تنها در ۱۵ دقیقه است.

روماتیسم مفصلی در تمام سنین و معمولا در گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال ظاهر می‌شود. به دلایل شدید روماتولوژیست‌ها (متخصصان روماتیسم تاثیری) ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا یک فرد بیمار یک جلسه ملاقات با روماتولوژی‌ها انجام دهد که این امر بیماران را در ناراحتی و آسیب دائمی به مفاصل می‌دهد. اما یک ربات خودکار در حال کمک به حل این مشکل است.

آرتروسکپی(Arthroscopy) یا درون‌بینی روش جراحی محدودی است که بر روی مفاصل اندام‌های حرکتی انجام می‌شود. در این روش به کمک آندوسکپ، تشخیصی و درمانی در داخل میسر می‌گردد. اکنون جراحی-آرتروسکپی در بسیاری از جراحی های مفاصل، جایگزین روش های متداول و قدیمی شده است.

انتهای پیام



منبع

در کنار این ربات، این شرکت دانمارکی همچنین سیستم «DIANA» را نیز توسعه داده است. این نرم افزار با ARTHUR یکپارچه شده است، اما می‌تواند به عنوان یک محصول مستقل کار کند. این سیستم مخفف شبکه کمکی برای روماتیسم مفصلی است و به عنوان یک ابزار تکمیلی برای نظارت و تشخیص روماتیسم عملی می‌کند. سیستم تصاویر فراصوت را برای تشخیص زودهنگام روماتیسم مفصلی و تعیین کمیت فعالیت بیماری با استفاده از فناوری تجزیه و تحلیل ماشین و تحلیل می‌کند. این سیستم با استانداردهای بین‌المللی برای تشخیص فعالیت بیماری مطابقت دارد. DIANA زمانی که بدون ربات ARTHUR کار می‌کند، می‌تواند اسکن‌هایی را که روماتولوژیست‌ها به صورت دستی انجام دهند، بررسی کند.

بخوان  سفر به سیاره «مشتری» چقدر طول می‌کشد؟

این شرکت دانمارکی گروهی از افراد را آزمایش کردند که در ابتدا توسط ربات اسکن شدند و سپس همان آزمایش را با یک متخصص تکرار کردند. بیماران هنگام اسکن توسط ربات در مقایسه با اسکن انجام شده توسط روماتولوژیست تفاوتی احساس نمی‌کردند.

مطالعه درباره نحوه کار این ربات بیان کرد: در این روش کاربر با نشستن روی یک صندلی در کنار ربات، دست خود را روی یک صفحه لمسی دستگاه قرار می دهد. بارکد خوان ربات، بیمار را با بررسی کارت بیمه سلامت وی ​​می‌کند. در تمام مدت، ربات به ارائه اطلاعات هم از طریق صفحه نمایش و هم از طریق صدای خود ادامه می دهد. این ربات حتی استفاده از ژل روی دست کاربر را نیز به وی یاد می‌دهد.

ARTHUR با استفاده از دوربین خود یک اسکن اولیه برای تشخیص دست و محل قرارگیری مفاصل انجام می‌دهد. پس از آن، اسکن فراصوت شروع می‌شود. بازوی رباتیک ۱۱ مفصل هر دست را در یک زمان بررسی می‌کند. پس از تکمیل اس، ARTHUR هر تصویر را برای علائم رماتیسم مفصلی تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل آن را می‌کند، سپس گزارشی را برای پزشک ارسال می‌کند و آن را در پرونده سلامت الکترونیکی بیمار ذخیره می‌کند.

این ربات، اولین ربات کاملا خودکار برای انجام اسکن روماتیسم مفصلی است. ربات یاد شده آزمایش فراصوت را تنها در مدت ۱۵ دقیقه انجام می‌دهد و با ارائه دستورالعمل‌های صوتی و کتبی، بیمار را در طول انجام این پروسه راهنمایی می‌کند. کلمه ARTHUR ترکیبی از کلمات آرتروز، فراصوت و ربات است.

بخوان  کشف پرورشی که منجر به بیماری قلبی می شود

در طول روند، الگوریتم‌های موجود در ARTHUR بررسی می‌شوند که آیا اسکن‌ها کیفیت مورد نیاز را دارند یا خیر. ربات قادر است تشخیص دهد که آیا برخی از ویژگی‌های خاص به اندازه کافی در تصویر فراصوت از آن مشخص شده است یا خیر. اگر لازم باشد در این صورت، از بیمار می‌خواهد تا یک اسکن دیگر از آن انجام شود.

“RoPCA” یک شرکت اسپین-آف از دانشگاه جنوب دانمارک(SDU) و بیمارستان دانشگاه اودنسه(OUH) در دانمارک است و این ربات است که “ARTHUR” نام دارد را توسعه داده است. این ربات حاصل سه سال تحقیق و توسعه شرکت “RoPCA” است.

داده های جمع آوری شده هیچ تغییری در سطح ناراحتی یا درد در بین دو آزمون انجام نمی شود. بیش از 9 نفر از هر 10 نفر گفتند که می‌خواهند ARTHUR را داشته باشند تا بیماری خود را تحت نظر داشته باشند. این ربات همچنین می‌تواند به متخصصان کمک کند تا بیماران را از راه دور بررسی کنند. ربات همین می‌تواند کمک ویژه‌ای به افراد مبتلا به این بیماری که ساکن مناطق مناطق دور افتاده هستند، کند.

روماتیسم شایع‌ترین بیماری بیماری سیستمیک مفاصل و جزو بیماری‌های خود ایمنی مزمن می‌شود. اخیرا یک استارت آپ دانمارکی از توسعه یک ربات که قادر به تشخیص آرتریت روماتوئید (آرتریت روماتوئید) یا روماتیسم مفصلی است، خبر داده است.

درد، تورم و سفتی در مفاصل همگی از علائم مرتبط با روماتیسم مفصلی هستند. این یک بیماری مزمن است که باعث می شود به خصوص در مفاصل کوچکتر می شود. تشخیص زودهنگام این بیماری از آسیب دائمی به مفاصل و بروز ناراحتی و آسیب جلوگیری از می‌کند.

بخوان  احتمال قطع تلفن‌های همراه در اروپا با توجه به محدودیت تامین برق