تشخیص بزرگ‌ترین مرخ‌لرزه‌ای که رخ داده است

«جان کلینتون» (جان کلینتون)، از پژوهشگرانی که این رویداد را توصیف می‌کند، گفت: انرژی آزاد شده توسط این مرخ‌لرزه معادل انرژی تمام مریخ‌لرزه‌های دیگری است که دیده‌ایم. این رویداد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله داشت اما ثبت‌شده در این سایت آن قدر بزرگ بودند که لرزه‌های ما را نزدیک به اشباع کردند.

این پژوهش، در مجله «Geophysical Research Letters» به چاپ رسید.

«کارولین بگین» (Caroline Beghein)، پژوهشگر یک پروژه دیگر گفت: سرعت موج، به تغییر شکل داخل پوسته مربوط می شود. سنگ‌های آتشفشانی و لایه‌های رسوبی که مدت‌ها پیش از آن ته‌نشین شده‌اند، در یک ضربه بسیار بزرگ ضربه‌ای از برخورد با یک شهاب‌سنگ، به احتمال زیاد می‌توانند لرزه‌ای را تحت تأثیر قرار دهند که ما آنها را مشاهده کنیم.

فرودگر «اینسایت» ناسا، قوی‌ترین و بلندترین مریخ‌لرزه‌ای را که رخ داده، شناسایی کرده است.

مریخ‌لرزه S1222a چند ویژگی قابل توجه دیگر نیز داشت. این مریخ‌لرزه قوی کمتر از چهار ساعت بود که بیش از دو برابر بزرگ‌ترین زمان مریخ‌لرزه پیشین بود و اولین بار بود که در سراسر سطح مریخ فرستاده شد. در حالی که مریخ‌لرزه‌ها سطحی با فرکانس بالا یا فرکانس پایین را ارسال می‌کنند، این اولین باری بود که هر دو فرکانس به طور هم‌زمان شناسایی شدند.

دیگر به عمق بیشتر در زیر سطح سفر می‌پردازند و تجزیه و تحلیل و سرعت این حرکت را می‌توان ترکیب سیاره را ایجاد کرد. زمانی که به بررسی لایه‌های عمیق‌تر از S1222a پرداختند، دریافتند که به نظر می‌رسد پوست مریخ‌هایی از مواد مختلف را در بر دارد.

بخوان  چت ربات Copilot مایکروسافت به زودی 6 ارتقای بزرگ دریافت خواهد کرد - از جمله مغز جدید ChatGPT

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، فرودگر «اینسایت» (InSight) ناسا، مریخ‌لرزه‌های را شناسایی کرده‌اند که از همه مریخ‌لرزه‌های پیشین قوی‌تر هستند و به اندازه همه آنها انرژی آزاد کرده‌اند. این مریخ‌لرزه رکوردشکن موسوم به «S1222a» در چهارم مه ۲۰۲۲ رخ داد و بزرگی آن ۴.۷ ریشتر بود. این مریخلرزه به اندازه ‌لرزه‌های معمولی است که روی زمین رخ داده است، بزرگ نیست اما برای مریخ بسیار قوی است. این مریخ‌لرزه در واقع پنج برابر قوی‌تر از آخرین رکوردی است که طی آن، مریخ‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر در اوت ۲۰۲۱ شناسایی شد.