تشخیص فوری نشت هیدروژن با روشی نوین

به گزارش ایسنا و به نقل از آی او، محققان دانشگاه فناوری آیندهوون و دانشگاه چالمرز یک حس نوری ساخته اند که می تواند خطرات هیدروژن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این خطرات وجود دارد زیرا این گاز در مخلوط شدن با هوای قابل انفجار است. بنابراین نشت هیدروژن باید فورا قابل تشخیص باشد. این همان چیزی است که این حسگر جدید را متفاوت می‌سازد. بنابراین این حسگر به صفت حساس‌ترین حسگرهای جهان می‌پیوندد.

اگر نانوذرات از پالادیوم یا آلیاژ پالادیوم ساخته شده باشد، زمانی که مقدار هیدروژن در محیط تغییر می‌کند، رنگ آنها تغییر می‌کند و حسگر می‌تواند در زمانی که بحرانی می‌شود، زنگ خطر را به صدا درآورد. پزشکان از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای دستیابی به بالاترین حد ممکن در برابر قرار گرفتن در معرض هیدروژن استفاده می کنند و دریافت می کنند که قرار دادن ذرات در یک الگوی منظم و کاملاً دقیق راه حل است.

حسگر توسعه یافته توسط تحقیقات بر اساس پلاسمون ایجاد می‌ و نانوذرات فلزی نور را جذب می‌کنند و به ذرات رنگ مشخص می‌شود. در فیزیک به نوسانات الکترونهای آزاد یک محیط پلاسمایی، پلاسمون می‌گویند.

هیدروژن همچنین در صنایع سنگین، به عنوان مثال برای تولید فولاد بدون فسیل، بسیار مهم است. خطرات ذخیره شده یا استفاده از هیدروژن به خوبی شناخته شده است. تنها چهار درصد هیدروژن موجود در هوا برای تشکیل یک ترکیب ترکیبی لازم است که با کوچکترین جرقه‌های مشتعل شود.

«کریستوف لانگهامر»(Christoph Langhammer) پروفسور چالمرز گفت: بنابراین داشتن حسگرهای فوق حساس برای نظارت بر نشت و هشدار در بحرانی مهم است. بنابراین ایمنی در تمام کارها و ذخیره سازی هیدروژن از اهمیت بیشتری دارد. اگر نشت‌ها زود تشخیص داده شوند، می‌توان آن‌ها را زود کرد.

بخوان  آیا سد آتاتورک در خطر است؟
تحقیقات این مطالعه در مجله “Nature Communications” ارائه شده است.

گروهی از یک حسگر نوری را برای تشخیص فوری نشت هیدروژن توسعه داده‌اند.

انتهای پیام



منبع