تصاویر کالیبره ماهواره خیام را هفته بعد منتشر می‌کنیم

زارع پور ادامه داد:پروژه فیبر نوری تا سه دهه آینده کشور را از نظر سرعت اینترنت بیمه خواهد کرد.تا کنون در ۱۰ استان حدود دو میلیون پوشش شبکه ای فیبر نوری ایجاد شده است که تا پایان سال به پنج ملیون و تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۸ میلیون خواهد رسید.در مناطقی که این امکان فراهم شده، مردم میتوانند با درخواست، ظرف یک ماه به این شبکه متصل شوند.

زارع پور گفت: فیبر نوری نجف به کربلا در حال انجام است و امکانات و تجهیزات آن آماده شده  و امیدوارم این کار در سال جاری انجام شود. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: برای بحث رومینگ و کاهش هزینه ها با طرف عراقی در حال مذاکره هستیم ، من توصیه ام این است که مردم اگر برایشان مقدور است از سیم کارت های عراقی هم استفاده کنند چون هزینه های رومینگ کم نیست و اپراتورها همچنان در حال مذاکره هستند.

 هفته آینده پلتفرم جدیدی را رونمایی خواهیم کرد که زوار می‌توانند از ظرفیت مردمی خودروهای سواری دیگر زائران برای رفتن به مرز هم استفاده کنند

او ادامه داد: اینترنت را در نقاط مرزی تقویت کرده ایم ، همچنین بالون سازمان فضایی را جهت اینترنت رایگان در مرز فعال می کنیم تا مسیر نجف به کربلا پوشش اینترنتی داشته باشد.

او ادامه داد: شورای عالی فضایی تشکیل شده است و این موضوع نشان دهنده توجه ویژه دولت به صنعت فضایی است. ما به دنبال تولیدات بومی هستیم و به دنبال این موضوع هستیم تا ماهواره کوچک و متوسط در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار بگیرد.

بخوان  پروژه چین برای تخمین میزان خطر سیارک‌ها

زارع‌پور تاکید کرد: در برخی از این لایه ها بیش از ۱۰ سال است که هیچ نوسازی صورت نگرفته، خصوصا لایه مربوط به شهرها و استان‌ها که در اختیار شرکت مخابرات است به دلایل مختلف متناسب با نیاز کشور توسعه پیدا نکرده است. اگر هر کدام لایه ها مسئولیت خود را درست انجام ندهند با مشکل مواجه خواهیم شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یک لایه دسترسی از منزل تا مرکز مخابرات، یک لایه شبکه داخل شهر، لایه بین استانی و در نهایت لایه اینترنت بین‌الملل. برای پیشرفت در همه این لایه‌ها برنامه‌های متعددی را پیش‌بینی کرده‌ایم که ظرفیت‌های حوزه ارتباطی کشور را توسعه بدهیم و آن را نوسازی کنیم.

او افزود: برنامه ریزی کرده تا شش ماهواره سنجشی، مخابراتی و بلوک انتقال مداری سامان که یک فناوری راهبردی بوده را به فضا پرتاب کنیم.برنامه ریزی کرده تا سه نسخه ماهواره خیام دیگر را تولید کنیم.

او گفت: تعاملات بین المللی یکی از برنامه های ما است و ماهواره خیام حاصل کار مشترک است و تصاویر اولیه ماهواره خیام دریافت شده است و حدود یک ماه بهره برداری این ماهواره انجام شده است .

زارع پور  گفت: تصاویر اولیه ماهواره خیام دریافت شده و تصاویر کالیبره شده آن را هفته بعد منتشر می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در لایه دسترسی ارتباطات ثابت، پروژه فیبرنوری را آغاز کردیم که یک پروژه راهبردی به حساب می‌آید و تا سه دهه آینده، حوزه ارتباطی کشور را بیمه می‌کند. اکنون همه آزمون هایی که در دنیا روی سرعت اینترنت انجام می‌شود بر بستر فیبرنوری است و ما نیز به این سمت قدم برداشته‌ایم. این اتفاق نیازمند بسته عملیاتی – اجرایی بود. این کار از نظر برخی نشدنی به نظر می‌رسید اما کنون این پروژه را در ۱۰ استان آغاز کردیم.

بخوان  آزمایش جالب پژوهشگران در خصوص بررسی رفتار نژادپرستانه ربات‌ها



منبع