تصویری خیره‌کننده از جواهر منظومه شمسی

فضاپیمای کاسینی یکی از مهمترین مأموریتهای فضایی است که به طور مشترک توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا و برای کاوش سیاره زحل و قمرهای آن به فضا فرستاده شده است.

به گزارش ایسنا، ناسا در توضیح تصویر منتشر شده نوشته: سیاره زحل که گاهی جواهر منظومه شمسی خوانده می‌شود، تنها سیاره‌ای نیست که حلقه دارد. با این حال، حلقه‌های آن پیچیده‌ترین و قابل‌توجه‌ترین حلقه‌های موجود در منظومه شمسی ما هستند. این حلقه‌ها ۳۰ فوت (۱۰ متر) ارتفاع دارند و از سنگ، یخ و غبار ساخته شده‌اند. تصور می‌شود این حلقه‌ها قطعاتی از دنباله‌دارها، سیارک‌ها یا قمرهای متلاشی‌شده باشند که توسط گرانش این سیاره گازی عظیم از هم پاشیده‌اند.

تصویری خیره‌کننده از جواهر منظومه شمسی

انتهای پیام



منبع در تاریخ 15 سپتامبر سال 2017 کاوشگر کاسینی بنا به تصمیم ناسا برای جلوگیری از برخورد کنترل این کاوشگر با قمرهای زحل به خصوصی تیتان و احتمال خطر یا نابودی وجود فرازمینی احتمالی در آن‌ها، با استفاده از آخرین سوخت باقیمانده به درون جو زحل سقوط می‌کند. کرده و بخشی از سیاره‌ای شد که بیش از یک دهه به مطالعه آن پرداخته شد. با نابودی کاسینی و دریافت آخرین اطلاعات و اطلاعات ارسال شده از آن، این ماموریت شگفت انگیز به پایان رسید.

توضیح تصویر: نیمکره جنوبی زحل که کاسینی تصویر آن را در سال ۲۰۱۲ ثبت کرده است، سیاره‌های با نوری در این زمینه را نشان می‌دهد که حلقه‌های آن میدرخشند.

این فضاپیما دارای دو بخش اصلی بود: مدارگرد فضای پژوهشی کاسینی به همراه کاوشگر هویگنس که از کاسینی به سمت یکی از قمرهای زحل به نام تیتان فرستاده شد و اطلاعاتی از سطح آن به زمین فرستاد. نام این دو فضاپیما به افتخار دو ستاره‌شناس پرآوازه یعنی جووانی دومنیکو کاسینی و کریستیان هویگنس، «کاسینی» انتخاب شد.

بخوان  فیلمی از آماده‌سازی موشک غول‌پیکر «استارشیپ» برای پرواز آزمایشی

‌فضاپیمای کاسینی این تصویر را در سایه‌ی این سیاره گرفته است. خورشید پشت آن قرار دارد و از پسزمینه به آن می‌تابد. این تصویر با استفاده از فیلترهای مادون قرمز، قرمز و بنفش بهبود یافته است. تصاویری از این دست به کمک می‌کند تا ساختار حلقه و جو زحل را مطالعه کنند. کاسینی ۱۳ سال را صرف مطالعه زحل و قمرهای آن کرد و یکی از شبیه‌ترین جهان‌ها به زمین را نشان داد که آن، قمر زحل یعنی تیتان است.

ناسا به تازگی، تصویر خیره‌کننده‌های سیاره زحل که توسط فضایپیمای کاسینی ثبت شده منتشر کرده است.