تصویر تلسکوپ ناسا از یک گردباد خورشیدی به بلندی ۱۴ زمین

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، «رصدخانه پویایی‌شناسی خورشید» (SDO) ناسا، تصویری را ثبت کرده است که ممکن است بلندترین گردباد در منظومه شمسی باشد.

بسیاری از ستاره‌شناسان آماتور پس از آگاهی از این اتفاق عجیب، تلسکوپ‌های خود را به سمت قطب شمال خورشید نشان می‌دهند. «اندرو مک کارتی»(Andrew McCarthy)، عکاس نجومی روز ۱۸ مارس در یک توییت نوشت: این ستون در حال چرخش پلاسما که ارتفاعی معادل ۱۴ زمین دارد، رشته‌هایی از مواد روی خورشید فرود آورده است. من نمی‌توانم مکانی را از این تصور کنم.

انتهای پیام



منبع

فعالیت خورشید در روزهای گذشته، نسبتا پربار بوده است. سرویس ملی هواشناسی فضایی بریتانیا موسوم به «مِت آفیس»(Met Office)، فعالیت خورشید را با توجه به ۶ لکه خورشیدی که در حال حاضر روی قرص این ستاره قابل مشاهده هستند، متوسط ​​توصیف کرد. به گفته دفتر مِت آفیس، بزرگترین این مکان که در نزدیکی لبه‌های شرقی جنوب خورشید دارد، ممکن است شعله‌های خورشیدی و فوران‌های پلاسما را در آینده‌ای ایجاد کند که می‌تواند بر آب‌وهوای فضای اطراف زمین تأثیر بگذارد.

رشته پیچشی پلاسمای در حال جوشیدن، هفته گذشته به مدت سه روز در جو خورشید گسترش یافت و پیش از این که به صورت ابری از گاز مغناطیسی فرو بریزد، در روز ۱۸ مارس به ارتفاع حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر رسید که معادل ۱۴ زمین است. فروپاشی گردباد خورشیدی، موادی را از جو خورشید به فضای اطراف پرتاب کرد. با وجود این، سیاره ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

علاوه بر آن، دو «حفره تا» (حفره تاج) که روزنه‌های در میدان مغناطیسی خورشید هستند، در حال حاضر در جو فوقانی خورشید یا تاج آن وجود دارند و می‌توانند از بادهای سریع خورشیدی را به بیرون پرتاب کنند. این بادی که جریانی از گاز مغناطیسی‌شده است، احتمال دارد در روزهای آینده با میدان مغناطیسی زمین خورشید داشته باشد و باعث ایجاد طوفان‌های ژئومغناطیسی در زمین شود. مِت آفیس فقط انتظار یک طوفان ژئومغناطیسی کوچک موسوم «جی۱»(G1) را دارد، اما حتی این طوفان نیز می‌تواند برای ایجاد شفق قطبی در عرض‌های جغرافیایی بالاتر باشد.

بخوان  خلع سلاح سارقان توسط کشاورز + فیلم

تلسکوپ ناسا، تصویری را از یک گردباد خورشیدی ثبت کرده است که ارتفاع آن به ۱۴ زمین می‌رسد و پلاسما را به اطراف پرتاب می‌کند.