تصویر جدید «جیمز وب» از ستون‌های آفرینش

تصویر جدید "جیمز وب" از ستون‌های آفرینش

به گفته مقامات آژانس فضایی اروپا، گرد و غبار یک عنصر برای تشکیل ستاره‌ها است و به کمک می‌تواند شکل بگیرد و این ساختار را در فاصله ۷۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دهد، کشف کنند.

تصویر جدید "جیمز وب" از ستون‌های آفرینش

تصویر ستون‌های آفرینش از نگاه تلسکوپ جیمز وب که چندی پیش منتشر شد

مقامات آژانس فضایی اروپا روز جمعه(۲۸ اکتبر) در مورد این تصویر جدید نوشتند: هزاران ستاره‌ای که در این منطقه وجود دارند از ناپدید می‌شوند و لایه‌های به ظاهر بی پایان گاز و غبار، زینت‌بخش مرکز تصویر می‌شوند.

تلسکوپی فضای جیمز وب در روز چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضای پرتاب شد. این تلسکوپ پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. لاگرانژ ۲ ایده آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضای قرار دارند و بنابراین «جیمز وب» می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد.

این تلسکوپ فضایی پیشرفته مدتی را صرف راه‌اندازی تجهیزات خود کرد و اولین تصاویر را در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ منتشر کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دانش تلسکوپ فضایی جیمز وب دومین تصویر از ستون‌های آفرینش را منتشر کرده است که در فروسرخ میانی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد که ابرهای گرد و غبار در مقابل پس‌زمینه‌های قرمز به رنگ آبی می‌درخشند.

انتهای پیام



منبع

این تفاوت در دو عکسی که به تازگی منتشر شده است نیز دیده می شود. تصویر جدیدی که توسط ابزار مادون قرمز میانی وب منتشر شد به دنبال تصویری از دوربین مادون قرمز نزدیک(NIRCam) آن را ثبت کرد که در اوایل این ماه منتشر شد. به لطف آینه بزرگ وب و محل قرارگیری آن در اعماق فضا، دو تصویر وب از این ستون‌ها بسیار نسبت به هابل نمایان می‌شوند.

مقامات آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای نوشتند: ستاره‌های زیادی در این ستون‌های متراکم آبی-خاکستری در حال شکل‌گیری هستند. وقتی گره‌هایی از گاز و غبار با جرم کافی در این نواحی تشکیل می‌شوند، تحت تأثیر جاذبه‌های گرانشی شروع می‌شوند، به آرامی گرم می‌شوند و در نهایت ستاره‌های هستند که می‌دهند.

تصویر جدید "جیمز وب" از ستون‌های آفرینش

تصویر تلسکوپ هابل از ستون‌های آفرینش

تلسکوپی فضای هابل برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ این ابر ستون های مانند را در فضای بین ستاره های رصد کرد. رصدخانه هابل که همیشه فعال و سالم است، آن زمان را می‌توان با این ساختار کیهانی نگاه کرد، اما هابل و وب در ساخت‌های نوری متفاوت اجرا می‌شوند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر جدید و فوق‌العاده‌ای از ستون‌های آفرینش منتشر کرد.

بخوان  آیا به ویندوز روی رایانه شخصی قدیمی نیاز دارید؟ Tiny10 جدید وارد شد (کامل با امنیت شدیدتر)