تصویر جدید مریخ‌نورد «استقامت» از ابرهای متحرک برفراز مریخ

سال گذشته، ناسا یک پروژه علمی شهروندی را برای بررسی ابر مریخ آغاز کرد که از کربن دی‌اکسید تشکیل شده و به یخ خشک نیز معروف هستند. مقامات ناسا در آن زمان گفته‌اند که مطالعه‌ها، روزنه‌های را به سوی شرایط جوی میانی سیاره ارائه می‌کند که در ارتفاع حدود 50 تا 80 کیلومتری قرار دارد.

تصویری که مریخ‌نورد «استقامت» در مریخ ثبت کرده است، ابرهای متحرک را پیش از طلوع خورشید برفراز سیاره سرخ نشان می‌دهند.

ناسا در توضیح کوتاه این عکس، را توصیف کرد اما اطلاعات بیشتر را در مورد اینکه دقیقاً مورد بررسی قرار گرفته است، ارائه نشده است. این آژانس فضایی در یک توئیت نوشت: مریخ مطمئنا غبارآلود و سرد است اما زیبایی ویژه‌ای دارد. طلوع در سیاره سرخ همراه با ابرهای بلندی که در کنار آن شناور هستند. برای نگاه کردن وقت.

تصویر جدید مریخ‌نورد «استقامت» از ابرهای متحرک برفراز مریخ

انتهای پیام



منبع

مقامات ماموریت در توییتی نوشتند که استقامت اخیراً به منطقه محلی به نام «Berea» رسیده و قرار است در آنجا یک سنگ لایه‌لایه جالب را بیشتر مورد بررسی قرار دهد. استقامت و بالگرد کوچک «نبوغ»(Ingenuity) در حال کاوش در دلتای رودخانه باستانی در دهانه «جیزرو»(Jezero) هستند که ممکن است حیات باستانی بوده باشد. در روزها یا هفته‌های آینده، بالگرد نبوغ احتمالاً به ۵۰ پرواز خواهد رسید.

تصویر جدید ابری که روز ۲۳ مارس توسط «آزمایشگاه پیشرانش جت» (JPL) ناسا منتشر شد، با یکی از دوربین های مریخ نورد استقامت درست پیش از طلوع خورشید در ۱۸ مارس گرفته شده است. این هفتصدوسی‌وهشتمین روز مریخی ماموریت استقامت بود.

بخوان  رد درخواست ثبت اسم تجاری شبکه اجتماعی ترامپ

«اداره مأموریت علمی» (SMD) ناسا در حال بررسی تغییرات برای کاهش هزینه است که از میان آنها می‌توان به پرواز یک بالگرد در سال ۲۰۲۸ اشاره کرد.

همچنین، استقامت در حال جمع آوری نمونه هایی برای آوردن به زمین است. طرح‌آوری نمونه‌ها به زمین، تلاش مشترک ناسا و «آژانس فضایی اروپا» (ESA) به شماره می‌رود اما فرمول پروژه هنوز در حال تعیین شدن است. طرح پایه‌ای که سال گذشته منتشر شد، از استقامت خواست تا نمونه‌های خود را به یک فرودگر تحویل دهد که قرار است در سال ۲۰۲۸ به سوی مریخ پرتاب شود. اگر استقامت نتواند این کار را انجام دهد، دو بالگرد کوچک، لوله‌های نمونه به شمشیر نوری را استقامت به عنوان طرح پشتیبان روی سطح مریخ قرار داده است، برمی‌دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) ناسا اخیراً از ابرهای متحرک پیش از طلوع خورشید در سیاره سرخ تصویربرداری شده است و فاصله کوتاهی با جستجوی مداوم خود برای یافتن نشانه‌هایی از حیات مریخ باستانی دارد. مریخ، سیاره‌های خشک و غبارآلود است اما میلیاردها سال پیش احتمالاً آب زیادی از سطح نواحی آن جمع‌آوری شده و جریان دارد. بدین ترتیب، آب در آن زمان احتمالاً یک منطقه دوستدار حیات را برای میکروب‌ها ایجاد کرده است.