تندباد ماموریت آرتمیس یک را به تعویق انداخت

به نقل از اسپیس، در اواخر روز جمعه وضعیت طوفان Tropical Depression ۹ شدیدتر و به تندباد عظیم «یان» (Ian) تبدیل شد که طبق پیش بینی‌ها قدرت آن نیز بیشتر خواهد شد. تندباد مذکور به سمت شمال در حال حرکت است و اغلب مدل‌های هواشناسی تخمین می‌زنند تا اواسط هفته به ایالت فلوریدا (محل مقر فضایی کندی) می‌رسد.

ناسا نمی‌خواهد ابر موشک اس ال اس و کپسول اوریون هنگام وقوع تندباد روی پد باشند، بنابراین احتمال دارد آن را به ساختمان VAB در مقر فضایی کندی منتقل کند. به این ترتیب ماموریت در ۲۷ سپتامبر انجام نخواهد شد.

ناسا تصمیم داشت در ۲۷ سپتامبر (روز سه شنبه هفته جاری) موشک اس ال اس و کپسول بی سرنشین اوریون را از مقر فضایی کندی به ماه بفرستد. البته مقامات ناسا تاکید کردند وضعیت طوفانی در دریای کارائیب به نام Tropical Depression ۹را بررسی می‌کنند.

مهندسان تصمیم نهایی در مورد این اقدام را به یک شنبه (به وقت آمریکا) موکول کرده اند تا داده‌های بیشتری برای تحلیل فراهم شود.

مقامات ناسا در یک پست وبلاگی نوشتند: طی جلسه صبح شنبه، تیم‌های پروژه تصمیم گرفتند از آماده سازی‌ها برای پرتاب موشک در روز شنبه صرف نظر کنند تا سیستم‌ها برای بازگرداندن موشک اس ال اس و فضاپیمای اوریون به ساختمان VAB تنظیم شوند.

اگر تیم پروژه تصمیم بگیرد موشک اس ال اس یک را روی پد نگه دارد، ممکن است ماموریت آرتمیس یک در تاریخ ۲ اکتبر انجام شود. اما بازگردادن موشک و کپسول به داخل سازه سبب می‌شود ماموریت در تاریخ ۲ اکتبر نیز انجام نشود.

بخوان  شناسایی ارتباط علّی میان اختلال دوقطبی و بیماری بیماری روده



منبع