تنها فضانورد لهستانی تاریخ درگذشت

میروسلاو هرماشفسکی(Mirosław Hermaszewski)، اولین و تنها لهستانی که به فضا پرواز کرد و در ایستگاه فضایی “سالیوت ۶” متعلق به اتحاد جماهیر شوروی مستقر شد، در سال ۸۱ سال درگذشت.

هرماشفسکی تنها چند دقیقه قبل از اینکه در تاریخ ۲۷ ژوئن ۱۹۷۸ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضای برود گفت: من، یک شهروند جمهوری خلق لهستان، احساس افتخار می کنم که فرصتی برای انجام یک پرواز فضایی با فضاپیمای شوروی سایت ۳۰ و اقامت در ایستگاه های مداری. سالیوت ۶ به من داده شده است. اعتمادی که به من شده است را قدر می‌نهم و کسی را ناامید نخواهم کرد.

هرماشفسکی در طول مدتی که در مدار زمین بود، به انجام ۱۱ آزمایش علمی، از جمله رشد بلورها و ارزیابی اینکه چرا برخی از غذاها در شرایط ریزگرانش طعم بهتری نسبت به سایرین دارند، کمک کرد. او همچنین از فضای زمین و به ویژه لهستان عکاسی کرد، کشورش پوشش ابر بر فراز تا حد زیادی مانع از گرفتن تصاویر واضح از لهستان شد. وی همچنین در طول مأموریت خود، ریه و ضربان قلب خود را چه در حین ورزش و چه در حالی که لباس فشار پوشیده بود، اندازه گیری کرد.

مرگ وی توسط دامادش ریشارد زارنکی(Ryszard Czarnecki) که عضو پارلمان اروپا است، از طریق توییتر تایید شده است. زارنکی در یک توییتر: از طرف خانواده، خبر بسیار غم انگیز درگذشت ژنرال میروسلاو هرماشفسکی را نوشت می‌کنم. فضانورد لهستانی، یک خلبان عالی، یک همسر و پدر خوب و یک پدربزرگ دوست داشتنی به سوی ابدیت رفت.

بخوان  آب، خاک و اقلیم مناسب به‌صورت یکسان توزیع نشده/در تولید ۲۲ محصول کشاورزی در ۷ کشور برتر

هرماشفسکی دو بار نامزدی ناموفق برای کسب یک کرسی در مجلس لهستان داشت، اما در سال ۲۰۰۲ در یک انتخابات محلی پیروز شد.

میروسلاو هرماشفسکی به دلیل خدماتی که به کشورش ارائه می‌کند و همچنین در برنامه‌های فضای شوروی مدال‌ها و جوایز بسیاری از جمله نشان لنین را دریافت می‌کند.

در سال ۲۰۰۹، هرماشفسکی زندگی‌نامه خود را با عنوان “وزن بیوزنی. داستان یک خلبان-فضانورد” منتشر کرد.

هرماشفسکی در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۱۹۴۱ در شهر لیپنیکی که سابقاً در لهستان بود، اما اکنون در واقع واقعی است، به دنیا آمد. او در سال ۱۹۶۱ گواهینامه خلبانی خود را گرفت و تحصیلات خود را برای تبدیل شدن به یک خلبان جنگنده در «مدرسه عقاب‌ها» در دِبلین لهستان آغاز کرد. وی پس از فارغ التحصیلی به یک هنگ دفاع هوایی در پوزنان پیوست و آموزش خود را برای پرواز با جنگنده جت MiG-15 ادامه داد. در نهایت او در سال ۱۹۷۱ از آکادمی نظامی کارول سوئیرفسکی(Karol Świerczewski) فارغ التحصیل شد.

وی و کلیموک پس از اتصال به ایستگاه تک ماژول سالیوت، به ولادیمیر کووالیونوک و الکساندر ایوانچنکوف در این ایستگاه فضایی پیوستند.

هرماشفسکی در نقش یک خلبان در نیروی هوایی لهستان به عنوان یکی از ۵۰۰ نامزد برای تبدیل شدن به اولین فضانورد کشورش انتخاب شد، اما خودش در آن زمان از این موضوع خبر نداشت. وی در ابتدا در مورد آنچه او و خلبانان همکارش برای آن آزمایش می‌شد، بی‌خبر بود، تا زمانی که گروه محدود شد و هرماشفسکی متوجه شد که این روند به چه چیزی منتهی می‌شود.

سرانجام در نوامبر 1976، هرماشفسکی به همراه هموطنش زنون یانکوفسکی(Zenon Jankowski) و دیگر منتخبان از آلمان و چکسلواکی برای پیوستن به برنامه اینترکوسموس(Interkosmos) انتخاب شدند که یک پروژه از جانب اتحاد جماهیر شوروی بود که از دعوت متحدان می‌کردند تا افراد خود را با آن‌ها دعوت کنند. در مأموریت‌های فضای روسیه به فضای بفرستند و آموزش دهنده.

بخوان  فضانوردان ماموریت به کره ماه امروز مشخص می‌شوند

هرماشفسکی و کلیموک در تاریخ پنجم ژوئیه ۱۹۷۸ ایستگاه فضایی سالیوت ۶ را با فضای مجازی سایت ۳۰ ترک کردند و به زمین بازگشتند. بنابراین هرماشفسکی در اولین و تنها پرواز فضایی خود هفت روز و ۲۲ دقیقه در فضا بود.

وی در سال ۱۹۶۶ ازدواج کرد و دو فرزند و چهار نوه شد و سرانجام در سن ۸۱ صاحب چشم از جهان فروبست.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، میروسلاو هرماشفسکی که اولین و تا امروز تنها شهروند اهل کشور لهستان است که به فضا پرواز کرده است، در سال ۸۱ سال درگذشت.

هرماشفسکی پس از دو سال آموزش مقدماتی در مرکز آموزش فضانوردان یوری گاگارین در روسیه، ماموریت یافتن هشتم تا با فضانورد شوروی به نام پیوتر کلیموک(Pyotr Klimuk) سوار بر موشک سایت ۳۰ به یک ماموریت روزه به ایستگاه فضایی “سالیوت ۶” برود.

تنها فضانورد لهستانی تاریخ درگذشت

تنها فضانورد لهستانی تاریخ درگذشت

انتهای پیام



منبع

تنها فضانورد لهستانی تاریخ درگذشت

هرماشفسکی چندی بعد به عنوان فرمانده مدرسه خلبانان جنگنده در دِبلین منصوب شد و در سال ۱۹۸۷ مدیر این موسسه شد. وی در سال ۱۹۸۸ به درجه سرتیپی ارتقا یافت و سه سال بعد به عنوان فرمانده دوم نیروی هوایی لهستان خدمت کرد. او تا سال ۲۰۰۵ که با بیش از ۲۰۰۰ ساعت پرواز از خدمت بازنشسته شد، به پرواز با جت جنگنده ادامه داد.

هرماشفسکی با پرتاب در دومین ماموریت در برنامه اینترکوسموس، نود و هفتمین نفری که به فضا پرواز کرد و هشتاد و نهمین‌نفری بود که به دور زمین چرخید.