توسعه روشی جدید برای اندازه گیری دقیق اجسام کوچک

«لورکان کانلون»(Lorcan Conlon) محقق این مطالعه گفت: ما روش اندازه گیری را برای تعیین دقیق خواص مزدوج اجسام کوانتومی طراحی کنیم. همکاران ما این اندازه گیری را در آزمایشگاه های مختلف در سراسر جهان پیاده سازی می کنند. اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر بسیار مهم هستند و می‌توانند به خود فرصت‌های را برای انواع فناوری‌های سنجش زیست‌پزشکی، محدوده لیزری و ارتباطات کوانتومی هموار کنند.

انتهای پیام



منبع

دانشگاه ملی استرالیا (ANU) روشی را برای اندازه‌گیری دقیق‌تر اجسام کوچک با استفاده از رایانه‌های کوانتومی ابداع کرده‌اند. این تکنیک می‌تواند برای فناوری‌های مختلف در آینده از جمله سنجش بیولوژیکی باشد.

این به این دلیل است که اندازه گیری یک ویژگی ممکن است اختلالاتی را در ویژگی های دیگر ایجاد کند زیرا برخی از خواص اجسام کوانتومی به هم مرتبط هستند. به عنوان مثال، نظارت بر موقعیت الکترون سرعت آن را تغییر می دهد و بالعکس.

مطالعات استرالیایی در مطالعه اخیرشان را برای اندازه گیری دقیق اجسام کوچک توسعه داده اند.

به چنین ویژگی‌هایی مزدوج مختلط (ویژگی‌های مزدوج) می‌گویند. این امر تجلی مستقیم «اصل عدم قطعیت معروف هایزنبرگ» است که می‌گوید اندازه‌گیری می‌شود دو ویژگی مزدوج یک جسم کوانتومی با دقت دلخواه غیرممکن است.

روش جدید بر درهم تنیدگی است، که یک ویژگی خاص سیستم‌های کوانتومی است. پژوهشگران انجام می دهند که بر دو جسم کوانتومی یکسان در صورت درهم تنیدگی، امکان تعیین ویژگی دقیق نسبت به اندازه گیری آنها را فراهم می کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ای، بررسی خصوصیات مختلف یک شی بزرگ نسبتا ساده است. با این حال، هنگام بررسی اجسام کوانتومی میکروسکوپی مانند فوتون‌ها و ذرات کوچک نور این کار بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

بخوان  رونمایی سامسونگ از اولین نمایشگر شفاف جهان