توسعه یک تلسکوپ با الهام از چشم خرچنگ

جایی که لینگ اشاره کرده است، این تلسکوپ تازه پرتاب شده یک ماژول آزمایشی برای ماهواره کاوشگر انیشتین است که انتظار می‌رود در پایان سال ۲۰۲۳ پرتاب شود. سپس در مجموع ۱۲ ماژول بر روی ماهواره جدید نصب خواهد شد.

در سال ۱۹۷۹، یک دانشمند آمریکایی پیشنهاد کرد که چشم خرچنگ شبیه سازی شود تا تلسکوپی برای تشخیص اشعه ایکس در فضای ایجاد شود. اما این ایده برای مدت طولانی محقق نشد تا اینکه فناوری ریزش به اندازه کافی برای امکان پذیر کردن آن بهبود یافتن باشد. سپس دانشمندان عینک‌های خرچنگی را می‌سازند که با سوراخ‌های مربعی کوچک به ضخامت یک مو پوشیده شده است.

انتظاررود این ماموریت سیاهچاله‌های پوشیده شده را کشف و توزیع سیاهچاله‌ها را در جهان نقشه‌برداری می‌کند و به ما در مطالعه شکل‌گیری می‌پردازد و می‌تواند کمک کند.

انتهای پیام



منبع

به گفته یکی دیگر از دانشمندان، کاوشگر اشتین برای نظارت بر اجرام گذرا با انرژی بالا در کیهان، بررسی‌های سیستماتیک آسمان را انجام خواهد داد.

«تصویرگر چشم خرچنگ برای نجوم تازه پرتاب شده» نه تنها دارای عینک‌های موردانتظار خرچنگی است، بلکه در داشتن حسگرهای CMOS که می‌توان با وضوح‌های بالا پردازش‌کننده، پیشگام شد.

این برنامه با مشارکت آژانسی فضایی اروپا و مؤسسه ماکس پلانک برای فیزیک فرازمینی در آلمان انجام شده و توجه‌ای را در سراسر جهان به خود جلب کرده است.

به گفته رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین، تصویرگر چشم خرچنگ برای نجوم که در ماه ژوئیه به فضا پرتاب شد، یک تلسکوپ تصویربرداری پرتو ایکس با میدان بزرگ است که اولین نوع خود در جهان است. انتظار می‌رود که با «چشم خرچنگ» مردم را می‌بینند به‌طور مشخص پدیده‌های گذرای مرموز در جهان را مشاهده می‌کنند.

بخوان  کم‌هزینه‌ترین سیستم جذب کربن در آمریکا رونمایی شد

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، دانشمندانی که به جهان دور نگاه می‌کنند، گاهی از موجودات مختلف روی زمین برای کاوش جهان الهام می‌گیرند. تلسکوپ چشم خرچنگ (Lobster-eye telescope) که توسط دانشمندان چینی ساخته و پرتاب شده است، آخرین نمونه از این دست است.

علم چینی اخیراً اظهار کرد که از خرچنگ برای توسعه یک تلسکوپ به منظور رصد و کاوش جهان الهام گرفته‌اند.

خاص‌ترین ویژگی «تصویرگر چشم خرچنگ برای نجوم»، عینک خرچنگی ۳۶ میکرو منافذ و چهار سنسور CMOS با آرایه بزرگ است که همگی توسط ساخته شده‌اند.

«لینگ ژیکسینگ»، دانشمند رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین گفت: ما برای اولین بار به کاربرد حسگرهای CMOS در رصدهای نجومی پرتو ایکس در فضای پی بردیم. این یک نوآوری مهم در تشخیص فناوری نجوم پرتو ایکس است.

لینگ ادامه داد: بنابراین، تلسکوپ چشم خرچنگ، نظارت کارآمدتری بر تغییرات پرتو ایکس در اجرام کیهانی را امکان پذیر می کند.

وی افزود: ۱۲ تلسکوپ از این دست بر روی ماهواره کاوشگر انیشتین که در آینده پرتاب خواهد شد، خواهد شد و میدان دید آن‌ها می‌توانند به بزرگی حدود ۱۰۰۰۰ قمر باشند.

زیست شناسان در اوایل دریافتند که چشم خرچنگ با سایر حیوانات متفاوت است. چشمان خرچنگ از لوله‌های مربعی بسیار ریز تشکیل شده است که به همان مرکز کروی اشاره دارد. این ساختار اجازه می‌دهد تا نور از همه جهات در لوله‌ها منعکس شود و روی شبکیه همگرا شود که به میدان بزرگی می‌دهد.

آزمایشگاه تصویربرداری اشعه ایکس رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین، کار تحقیق و توسعه بر روی فناوری تصویربرداری اشعه ایکس از چشم خرچنگ را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و در نهایت به پیشرفتی عظیم دست یافت.

بخوان  آیا گرمای کنونی به فروپاشی آب و هوای مرتبط است؟

«لینگ» که مسئول پروژه این تلسکوپ است، می‌گوید: بزرگترین مزیت تلسکوپ چشم خرچنگ، دید زاویه باز آن است.

رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین (NAOC) آخرین گروه از نقشه های میدان بزرگ پرتو ایکس از آسمان را که توسط “تلسکوپ چشم خرچنگ” یا “تصویرگر چشم خرچنگ برای نجوم” (LEIA) گرفته شده را نشان داده است.

به گفته «لینگ»، تلسکوپ‌های اشعه ایکس قبلی فقط میدان دید تقریباً به اندازه ماه است، در حالی که این تلسکوپ چشم خرچنگ قادر است منطقه‌ای آسمانی به اندازه هزار ماه/قمر را پوشش دهد.