توضیحات “آژانس فضایی اروپا” در مورد یک کهکشان مارپیچی

وقتی این حفره‌های گرانشی بسیاری را در اطراف خود جمع می‌کنند، مواد گرم می‌شوند و شروع به درخشش می‌کنند. کهکشان NGC 5495 در رده اختروش‌ها قرار نمی‌گیرد اما همچنان یک فعال متحرک در نظر گرفته می‌شود.

کهکشان NGC 5495 دیدنی است زیرا به راحتی جهت‌گیری می‌کند و به هسته و بازوهای مارپیچی امکان می‌دهد تا به وضوح قابل مشاهده باشند. کهکشان از این منظر خیلی قابل مشاهده نیست اما احتمالاً در هاله‌ای قرار دارد که درست در بالا و زیر قرص کهکشانی قرار گرفته است.

به گفته مقامات آژانس فضایی اروپا، NGC 5495 یک “کهکشان سیفرت”(Seyfert galaxy) است. کهکشان‌های سیفرت، کهکشان‌هایی هستند که در خود فعالیت دارند. نورانی‌ترین یک هسته فعال کهکشانی، «اختروش» (Quasar) نامی است که درخشان‌ترین جرم در جهان شناخته شده است. این نوع قلب درخشان کهکشانی، از یک سیاه‌چاله کلانجرم نیرو می‌گیرد که ستاره‌شناسان معتقدند در مرکز بیشتر کهکشان‌های کیهان قرار دارند.

“آژانس فضایی اروپا”(ESA) در مورد این تصویر جدید از NGC 5495 که در 26 سپتامبر منتشر شد، توضیحی نوشت که در مورد بازوهای مارپیچی کهکشان شرح می‌دهد. ۶۰ درصد از کهکشان ها، کهکشان های مارپیچی هستند. این معناست که بیشتر ستارگان کیهان در کهکشانی مانند راه شیری یا کهکشانی مانند آنچه در تصویر جدید “تلسکوپ فضایی هابل”(Hubble Space Telescope) دیده می‌شود، قرار دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کهکشان “NGC 5495” در فاصله 300 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. در سمت چپ بالای مرکز کهکشان و در سمت راست، اجرام آسمانی جواهرمانندی دیده می‌شوند. این اجرام درخشان، ستارگانی در کهکشان راه شیری هستند کهکشان اصلی زمین است و مانند NGC 5495، یک کهکشان مارپیچی به شماره میرود.

بخوان  راکون مظنون جدید انتقال به انسان

انتهای پیام



منبع

«تلسکوپ فضای هابل» در ماه گذشته، منظره یک کهکشان مارپیچی زیبا را به تصویر کشیده که با درخشش دو ستاره مجاور شده است.