تکلیف رصدخانه آرسیبو مشخص شد

حال بنابر جدیدترین اخبار، تلسکوپ رادیویی نمادین پورتوریکو که در سال فرو ریخت، دوباره ۲۰۲۰ شد، این منطقه شاهد یک مرکز آموزشی جدید در سال آینده خواهد بود.

بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) قبلاً اعلام کرده بود که در حال آماده سازی برای تخصیص بودجه بین تاسیسات موجود به منظور آغاز فعالیت های جدید است. این شامل اختصاص بودجه و توسعه «آرایه میلیون‌متری بزرگ آتاکاما» در شیلی است که ساخت آن در سال ۲۰۰۳ آغاز شد.

اکنون، بنیاد ملی علوم (NSF) که مالک آن است، تشخیص داده شده است که علیرغم درخواست پژوهش، رصدخانه آرسیبو هیچ تلسکوپی برای جایگزینی با آن تلسکوپ دریافت نخواهد کرد. پروژه آموزشی در آنجا در حال افتتاح است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، سال ۲۰۲۰ رصدخانه مشهور “آرسیبو”(Arecibo) که شامل یک بشقاب بزرگ و یک گنبد بود که با کابل های فولادی نگه داشته بود و چندی بود که کابل های آن فرسوده شده بود، فرو ریخت.

اما انگار از پایان راه گریزی نبود. در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۲۰، بنیاد ملی علوم آمریکا سرانجام ۲۰ تعطیلی عملیات این تلسکوپ را اعلام کرد و سپس در اول دسامبر سرانجام کابل‌های نگه دارنده پاره شدند و «آرسیبو» دچار فروپاشی شدند.

بنیاد ملی علوم در نظر دارد میراث رصدخانه را به یک مؤسسه آموزشی مهم در پورتوریکو تبدیل کند تا آنجا مرکزی برای آموزش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) باشد. قرار است این مرکز در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود.

بنیاد ملی علوم در نظر دارد 5 میلیون دلار را در یک دوره پنج ساله به این مرکز ارائه می دهد. طبق گزارش آسوشیتدپرس این بنیاد همچنین قصد دارد هر سال یک قرارداد نگهداری پنج ساله به حداقل یک میلیون دلار به رصدخانه ارائه کند.

بخوان  استخدام در شرکت گوگل پس از ۳۹ بار شکست!

در این هنگام، بنیاد ملی علوم آمریکا به یک کنسرسیوم جدید ماموریت داد، مدیریت «آرسیبو» را در سال ۲۰۱۱ به انجام رساند و آن را از یک مؤسسه با بودجه فدرال به مؤسسات تبدیل کرد که از منابع دیگر به دنبال بودجه باشد.

با وجود امید، تلسکوپ رصدخانه آرسیبو دوباره نخواهد شد.

رصدخانه “آرسیبو” فضای غرورآفرینی برای دانشمند پورتوریکویی و جامعه محلی حول آن بود. از بسیاری جهات، این رصدخانه نماد پورتوریکو بود، چرا که محل فیلمبرداری چند فیلم مشهور هالیوودی مانند “جیمز باند” هم بود و شهرتی جهانی داشت.

تصمیم برای کاهش بودجه “آرسیبو” با مقاومت جامعه علمی و فراتر از آن روبرو شد. از جمله رئیس وقت پورتوریکو که از بنیاد ملی علوم آمریکا درخواست نظر کرد. اما در سال ۲۰۰۷ باز هم بودجه «آرسیبو» کاهش یافت و از ۱۰.۵ میلیون دلار به ۸ میلیون دلار رسید. سپس با کاهش بودجه چشمگیر در چهار سال بعد، تعطیلی این رصدخانه قریب الوقوع به نظر می‌رسید.

در سال ۲۰۱۵، «رابرت کر» مدیر تأسیسات «آرسیبو» به دلیل درگیری‌ها بر سر بودجه استعفا داد. در سال ۲۰۱۸، دانشگاه «فلوریدای مرکزی» مدیریت «آرسیبو» را بر گرفت و کمک کرد تا خسارات وارده به «آرسیبو» از طوفان ماریا جبران شود.

تلسکوپ رادیویی «آرسیبو» در سال ۱۹۶۳ تکمیل شد و داده‌هایی را جمع‌آوری کرد که به دریافت یک جایزه نوبل شد و در پیشرفت علم نجوم نقشی اساسی ایفا کرد. در سال ۱۹۹۲ اولین رصدخانه‌ای تبدیل شد که سیارات خارج از منظومه شمسی را مشاهده کرد. این رصدخانه در چند دهه فعالیت خود نقش زیادی در جستجوی حیات فرازمینی از جمله پخش اولین پیام زمینی به اعماق داشت.

بخوان  تامین مواد اولیه تولید باتری‌ لیتیومی در دستور کار معاونت علمی/کشف ذخایر جدید لیتیوم در همدان

انتهای پیام



منبع

اما همه چیزهای “آرسیبو” مالک، مالکیت ایالات متحده به عنوان و حافظ “آرسیبو” از سال 2006 ناقص شد. بنیاد ملی علوم آمریکا (NSF) که حامی «آرسیبو» بود، در این سال بودجه «آرسیبو» را ۱۵ درصد کاهش داد. عجیب بود که “آرسیبو” بهره‌وری و تجربیات از اولین تاسیساتی بود که با کاهش هزینه شد.

خوش‌بینی در مورد این تحول و جابجایی خیلی زود جای خود را به بدبینی داد. NSF همچنان به حمایت از «آرسیبو» ادامه داد و ناسا یک سوم هزینه‌های آن را تقبل کرد. با این حال توسعه‌سازی بودجه توسط NSF و وعده سایر پروژه‌های جدید رصدی بار دیگر این رصدخانه را تهدید کرد.

بشقاب رادیویی عظیم رصدخانه آرسیبو یک مرکز غیرعادی بود، زیرا نقش کلیدی در سه زمینه مختلف علمی داشت: مطالعات جوی، نجوم رادیویی و رادار سیاره‌ای. تجهیزات رصدی تلسکوپ که در سال ۱۹۶۳ افتتاح شد، از یک سکوی مانند که بر روی یک بشقاب عظیم به عرض ۱۰۰۰ فوت (۳۰۵ متر) تعبیه شده بود، آویزان بود. اما در دسامبر ۲۰۲۰، کابل‌های پشتیبان آن پلتفرم از بین رفت و تجهیزات از درون بشقاب فرو ریخت و تلسکوپ را از بین برد.