جایزه «بهومیک» به حامیان «تلسکوپ فضای جیمز وب» اهدا می‌شود

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، «انجمن پیشبرد علوم آمریکا»(AAAS)، «جایزه مانی برای موفقیت سال»(Mani L. Bhaumik Breakthrough of the Year Award) را به مشارکت‌کنندگان برجسته پروژه «تلسکوپ فضای جیمز وب» (JWST) ناسا اعطا می‌کند. با اهدای این جایزه، از سه نفر تجلیل خواهد شد که در طول دهه‌ها از بخش‌هایی از جامعه جیمز وب حمایت کرده و در تضمین موفقیت مأموریت نقش داشته باشند.

دکتر جان ماتر از همان روزهای اول، یک نقش کلیدی در این پروژه داشت. ماتر که در سال ۱۹۹۵ سرپرست تیم علمی تلسکوپ جیمز وب را بر عهده داشت، علی علمی خود را در مدیریت پروژه نشان داد و به دیده شدن هر گام رو به جلو، هر چقدر هم کوچک کمک کرد.

انتهای پیام



منبع جایزه «بهومیک» به حامیان «تلسکوپ فضای جیمز وب» اهدا می‌شود

طی مراسمی که سوم ماه در مقر انجمن پیشبرد علوم آمریکا در واشنگتن دی‌سی برگزار می‌شود، از اوکس، ماتر و بولدن تجلیل خواهد شد و هر برنده در مورد زمان خدمت به جامعه تلسکوپ جیمز وب صحبت خواهد کرد.

بیل اوکس که فعالیت خود را در سال ۲۰۱۱ به عنوان مدیر پروژه جیمز وب به نمایندگی از گروه‌های مهندسی و علمی آغاز کرد، از نظر زمان‌بندی و بودجه با چالش‌هایی روبه‌رو شد. او روی پروژه ای که در مرکز پروژه قرار دارد، بسیار مهم بود. اوکس گفت: من باید این مأموریت بزرگ و پیچیده را درک کنم، یک پرتاب جدید را می‌دادم و به هزینه می‌پرداختم.

در ادامه، نگاهی به سوابق برندگان جایزه بهائومیک می‌اندازیم.

کمیته هدف انتخاب جواز این بود که نه تنها از مشارکت فردی برندگان، بلکه گروه‌های الهام‌بخشی که کار جمعی آنها دیدگاه کاملا متفاوت را در مورد جهان به همه ما داده‌اند، قدردانی کند.

بخوان  قوانین پرداخت جدید اپ استور اپل باعث صرفه جویی در هزینه شما نمی شود

جایزه «بهومیک» به حامیان «تلسکوپ فضای جیمز وب» اهدا می‌شود

جایزه بهائومیک به افتخار «مانی لعل بهائومیک» (Mani Lal Bhaumik)، فیزیکدان، خودزندگی‌نامه‌نویس‌ و خاطره‌نویس اهل هندی-آمریکایی نام‌گذاری شده است، سه گروه کلیدی، مهندسان و رهبرانی را که از جیمز وب حمایت می‌کنند، نشان می‌دهند.

جایزه بهائومیک، جایزه برترین جایزه «دستاورد علمی سال» (Breakthrough of the Year) «Science» برای برترین مجله تحقیقات تحقیقاتی است. استقرار موفقیت‌آمیز جیمز وب در سال ۲۰۲۲ و اولین عکس‌هایی که در ۱۲ ژوئیه آن سال منتشر شدند، عنوان «دستیابی به موفقیت» مجله ساینس(Science) را برای آن به ارمغان آورد.

جایزه «بهومیک» به حامیان «تلسکوپ فضای جیمز وب» اهدا می‌شود

مانی لعل بهائومیک

جایزه «بهومیک» به حامیان «تلسکوپ فضای جیمز وب» اهدا می‌شود

بیل اوکس

جان ماتر

بولدن که علاقه‌اش به تلسکوپی جیمز وب تا اندازه‌ها از خدمت به عنوان کمک خلبان در مأموریت استقرار «تلسکوپ فضای هابل»(HST) در سال ۱۹۹۰ می‌شود، گفت: این تلسکوپ قرار گرفتن ما را در مورد اختر متحول کند. چیزی که ما از تلسکوپ جیمز وب یاد گرفته ایم، آموخته های به دست آمده از هابل را کوچکتر کرده است.

این جایزه به «چارلز فرانک بولدن جونیور»(Charles Frank Bolden Jr) مدیر سابق ناسا، دکتر «جان ماتر»(John Mather) دانشمند ارشد پروژه جیمز وب از سال ۱۹۹۵ و «بیل اوکس»(Bill Ochs) مدیر پروژه جیمز وب از سال ۲۰۱۱ تا پرتاب آن در سال ۲۰۲۱ تعلق گرفت.

چارلز فرانک بولدن جونیور، یک ژنرال بازنشسته «گروه تفنگداران دریایی آمریکا»(USMC) و یک فضانورد سابق است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ به عنوان مدیر ناسا خدمت کرد و علاقه زیادی به تلسکوپ جیمز وب داشت. او با درک پتانسیل این تلسکوپ برای اکتشافات علمی، تکمیل آن را یک اولویت برای ناسا قرار داد.

چارلز فرانک بولدن

جایزه علمی «بهومیک» به سه شخصیت تأثیرگذار خواهد بود که در دوره کاری خود، در پروژه «تلسکوپ فضای جیمز وب» مشارکت داشته باشد و از آن حمایت کند.

وی افزود: من بسیار مفتخرم که به عنوان یکی از دریافت کنندگان جایزه بهائومیک، توسط انجمن پیشبرد علوم آمریکا انتخاب شدم. سرپرستی گروه جیمز وب برای ۱۲ سال، یک کار فوق‌العاده ویژه بود. تجربه وب نه تنها به من امکان داد که با باهوش‌ترین افراد تا به حال ملاقات کرده‌ام کار کنم، بلکه با بهترین همکاری کردم که تا به حال با آنها روبه‌رو شدم. این ۱۲ سال دوران حرفه‌ای من بود.

کارهای ماتر شامل برپایی مسابقات علمی بین‌المللی برای یافتن بهترین استعدادها در اختراع تجهیزات و فناوری‌های مناسب برای تلسکوپ و زنده کردن همان اختراعات بود. ماتر گفت: ما یک چالش باورنکردنی را پیش روی خود قرار دادیم. تلسکوپ، یک ایده بسیار متحول کننده را نشان می دهد و ما باید چیزهای زیادی را اختراع کنیم.