جای زخم‌های باستانی روی گونه مریخ!

جای زخم‌های باستانی روی گونه مریخ!

«آژانس فضایی اروپا» عکسی را از مریخ منتشر کرده است که شکستگی‌های روی سطح این سیاره سرخ نشان می‌دهد.

در بیانیه آژانس فضایی اروپا آمده است: باورها در منطقه Thaumasia Planum در اولین روزهای عمر مریخ شکل گرفته و از جریان‌های گدازه‌های بزرگ تشکیل می‌شود که پیش از فعالیت‌های تکتونیکی و جاری شدن آب، سطح سیاره را با خاکستر و غبار آتشفشانی پوشانده است. بودند.

تکتونیک احتمالاً باعث ایجاد تنش‌های قابل توجه در پوسته سیاره می‌شود و سطوح را شکست می‌دهد که آنها را می‌بینیم. این شکستگی‌ها که با نام «Nectaris Fossae» می‌شوند، در مرکز تصویر جدید کشیده‌شده‌اند و گمان می‌رود که در ارتباط با «دره‌ مارینر» (Valles Marineris) واقع در شمال Thaumasia Planum شکل گرفته‌اند.

با وجود این، آژانس فضایی اروپا در بیانیه می گوید: منشأ این جریان های آب نامشخص است. به نظر می‌رسد که آنها در ارتفاعات مختلف ظاهر شده‌اند و این نشان می‌دهد که ممکن است به لایه‌های زیر سطح مریخ نفوذ کرده باشد.

مقامات آژانس فضایی اروپا در ادامه گفتند: آن زمان، یک زمان پرتلاطم همراه با بسیاری از ویژگی‌های برجسته مریخ بود که تازه شروع به شکل‌گیری کرده بود. آتشفشان‌های «تارسیس» (Tharsis) که از بزرگترین آتشفشان‌های منظومه شمسی هستند، در نزدیکی Thaumasia Planum قرار دارند. پیش از این که این آتشفشان‌ها منطقه را با گدازه‌ها پر کنند، بار و تنش از تشکیل آتشفشان‌ها ممکن است این منطقه را به شکستگی‌ها تبدیل کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضاپیمای «مارس اکسپرس» (Mars Express) متعلق به «آژانس فضایی اروپا» (ESA)، نمایش جدید و خیره‌کننده را از زمین‌شناسی پیچیده سطح سیاره سرخ ثبت کرده است. این عکس جدید که با استفاده از دوربین «HRSC» گرفته شده است، روی یک فلات آتشفشانی به نام «Thaumasia Planum» تمرکز دارد. شکستگی‌های میان سطح و دره‌های حفر شده با آب که از کنار این منطقه آتشفشانی سرازیر می‌شوند، سرنخ‌هایی را درباره گذشته باستانی مریخ می‌دهند.

بخوان  چین هم یک فضاپیما را به یک سیارک میکوبد!

ویژگی‌های سطحی در این منطقه بسیار متنوع به نظر می‌رسند؛ به طوری که بلندترین قله‌ها با ارتفاع ۴۵۰۰ متر بالاتر از فلات نواحی قرار دارند. این قله‌ها و دره‌ها که نزدیک به چهار میلیون سال پیش تشکیل شده‌اند، تغییرات بسیار کمی را تجربه کرده‌اند. به همین دلیل است که اطلاعاتی را در مورد مریخ در آن زمان ارائه می‌دهند.

در آن زمان، این سیاره احتمالا تکتونیک فعال را تجربه کرده است که باعث جابه‌جایی و حرکت زمین شده است. زمانی که گدازه روی سطح جاری شد و سپس به حالت سرد و جامد درآمد، زمین ناپایدار با فشرده شدن و کشیده شدن پوسته سیاره، برآمدگی‌های پر از چین و چروک را ایجاد کرد. در ادامه بیانیه یکی از آژانس های اروپا آمده است: از مهم ترین برجستگی ها در سمت راست پایین مرکز تصویر، به شکل یک خط مورب ناپایدار دیده می شود.

انتهای پیام



منبع به گفته‌ها، مواردی دیگر بر تکتونیک‌هایی که زمانی فعال شده‌اند، در حدود 3.8 میلیارد سال پیش در سطح جریان مریخ، در کانال‌های عمیقی که به نام «دره‌های پروتوا» (Protva Valles) می‌شناسند، نفوذ کرده و می‌کنند. کرده است. این کانال‌ها از دره‌های سطحی گرفته تا دره‌های عمیق فرسایش‌یافته، مانند لکه متراکمی هستند که در سمت راست پایین تصویر جدید ثبت می‌شوند.