جدا شدن کپسول معیوب سایت از ایستگاه فضایی تا دقایقی دیگر

به گفته مقامات ناسا، دمای داخل کپسول سایت MS-22 بدون مایع خنک‌کننده می‌تواند به ۱۰۴ درجه سانتی‌گراد انسانی برسد (۴۰ درجه سانتی‌گراد) در طول بازگشت آن به زمین که بسیار بالا برای خدمه است. به همین دلیل فضانوردان این مامور سوار بر این کپسول به خانه بازنمی‌گردند.

اگر همه چیز خوب پیش برود، سایت در ساعت ۷:۴۵ صبح به وقت محلی شرقی (۱۵:۱۵ به وقت ایران) در قزاقستان فرود می‌آید.

انتهای پیام



منبع

مقامات روسکاسموس گفته اند که یک تیم بازیابی کپسول سایت را پس از فرود فرستادن می‌کنند تا آن را بفهمیم چگونه خنک‌کننده نشت خنک‌کننده آن و همچنین نحوه فرود بدون مایع خنک‌کننده برای کمک به ماموریت‌های آینده مطالعه قرار داد.

روسکموس اعلام کرد که سایت MS-22 مملو علمی است که می‌تواند آزمایشی را در بالای زمین داخلی آن در بازگشت به تحمل کنند. این آژانس های فضایی همچنین گفته است که این کپسول ماژول ناوبری قدیمی، آستین‌های لباس فضایی روسی، دوربین‌های تلویزیونی و سایر تجهیزات را با خود به زمین می‌آورد.

سازمان فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس(Roscosmos) فضاپیمای سایت MS-22 را در سپتامبر 2022 به فضا پرتاب کرد تا فضانوردان روسیه به نام های سرگی پروکوپیف و دیمیتری پتلین و همچنین فرانک روبیو فضانورد ناسا را ​​در یک ماموریت شش ماهه به ایستگاه فضایی بین ارتفاعات. .

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کپسول فضایی آسیب دیده سایوز(Soyuz) پس از دست دادن تمام مایع خنک‌کننده خود در اثر نشت، بدون سرنشین به زمین بازخواهد گشت.

جدا شدن کپسول معیوب سایت از ایستگاه فضایی تا دقایقی دیگر

روسیه در عوض در تاریخ ۲۳ فوریه یک کپسول خالی سایت موسوم به MS-23 را برای این سه فضانورد به ایستگاه فضایی فرستاد. آنها اکنون در سال جاری میلادی و احتمالاً در اواخر ماه سپتامبر پس از گذراندن یک سال کامل در فضا، به زمین بازخواهند گشت.

بخوان  یک پاندمی قارچی بعید است اما غیرممکن نیست

بر این اساس طبق اعلام مقامات روسکاسموس، حدود 218 عدد محموله شامل نتایج آزمایش‌های علمی و تاسیسات فضای بین‌المللی برای تجزیه و تحلیل یا استفاده مجدد در سایت MS-22 به زمین بازگردانده می‌شود.

فضاپیمای دارای نشتی سایت MS-22 در ساعت 5:57 صبح در منطقه زمانی شرقی (13:27 به وقت ایران) از ایستگاه فضای بین‌المللی بدون هیچ فضایی جدا و راهی زمین می‌شود.

این کپسول فضایی آسیب دید و دچار نشت مایع خنک‌کننده شد تا در ماه دسامبر قادر به حمل سه نفر از خدمه خود نباشد. اکنون پس از رفع این نشتی قرار است سایت ایستگاه فضایی را برای سفر به خانه ترک کند و البته جدا شدن آن به صورت زنده پخش می شود.

مهندسان روسکاموس این نشتی را از برخورد یک ریزشهاب‌سنگ می‌دانند.

اما کپسول سایت در ۱۴ دسامبر، درست در نیمه‌ی راه پرواز می‌کند، غیرقابل کنترل می‌شود که بر اثر آن مایع خنک‌کننده گرانبهای آن در فضای آزاد می‌شود.

کپسول سایت متعلق به روسیه که به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل است و چندی پیش می‌شود و باعث نگرانی می‌شود، قرار است امروز ساعت ۱۳:۲۷ به وقت ایران ایستگاه فضایی را ترک کند و به زمین بازگردد.