جدیدترین تصویر هابل از برخورد ۲ کهکشان

ناسا و آژانس فضایی اروپا به تازگی تصویر جدید هابل را از Arp-Madore ۴۱۷-۳۹۱ که یک برخورد عجیب و غریب در فاصله ۶۰۰ میلیون سال نوری از زمین منتشر شده است.

به زودی ممکن است رهبری هابل در عرصه مشاهدات فضایی نباشیم، چرا که این تلفات در سال‌های اخیر دچار مشکلات متعددی می‌شود و انتظار می‌رود در صورت عدم مداخله، تا سال ۲۰۳۰ به زمین سقوط کند.

این تصویر از مجموعه ای از مشاهدات هابل آمده است که برای ایجاد فهرستی جذاب برای مشاهدات بعدی تلسکوپی جیمز وب و همچنین سایر ارتباطات زمینی طراحی می شوند.

در حال حاضر این ادغام کهکشانی موسوم به Arp-Madore ۴۱۷-۳۹۱ توجه‌ها را به خود جلب کرده است. کاتالوگ Arp-Madore مجموعه‌ای از کشان‌های عجیب و غریب و خاص است که در سراسر آسمان جنوبی پخش می‌شود و شامل مجموعه‌هایی از کهکشان‌ها می‌شود که به طرز ماهرانه‌ای برهم‌کنش دارند و برخوردهایی کهکشانی تماشایی را می‌دهند.

فهرست اختراع‌کنندگان از آن‌هایی که قبلاً مشاهده نشده بودند، برای هابل‌ها تا تلسکوپ‌های دیگر را انتخاب می‌کردند، آنها را در برنامه‌های خود بررسی می‌کردند. با گذشت زمان، این کار به اختراعات اجازه می‌دهد تا در حالی که از زمان محدود رصد هابل تا ممکن است به صورت کارآمد استفاده کنند، انباری از کهکشان‌های جالب برای سایر تلسکوپی‌ها بسازند.

پژوهشگران از تصاویر هابل برای تهیه فهرستی از مشاهدات بعدی برای تلسکوپ جدید جیمز وب استفاده می کنند که گاهی اوقات با همراه هابل برای مطالعه اجرام فضایی استفاده می شود.

کشش گرانشی میان این دو کهکشان یک شکل حلقه‌ی عجیبی ایجاد کرده است که در آن نسبتاً نزدیک هستند.

بخوان  پیش بینی خطر مرگ با کمک تلفن همراه

در حالی که ناسا و شرکت اسپیس‌ایکس در حال بررسی تقویت مدارک هابل برای فعال نگه داشتن آن هستند، اما ثمردهی این کار برای افزایش طول عمر هابل، تضمینی نیست.

برخورد کهکشانی Arp-Madore ۴۱۷-۳۹۱ که در فاصله ۶۷۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی جوی(Eridanus) در نیمکره آسمان جنوبی قرار دارد، یکی از این برخوردهای کهکشانی است. این دو کهکشان در اثر گرانش منحرف شده‌اند و به شکل یک حلقه بزرگ پیچ‌ه‌اند و هسته‌های آن‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند.

بنابراین این برخورد کهکشانی ممکن است یکی از آخرین رصدهای برجسته تلسکوپ هابل باشد.

جدیدترین تصویر هابل از برخورد ۲ کهکشان

هابل این ادغام را با استفاده از دوربین پیشرفته خود شکار کرده است که می تواند کشف کند کهکشان های عجیب و غریب و حتی ماده تاریک کمک کرده است.

هابل از دوربین پیشرفته خود برای بررسی موسوم به ACS برای ثبت این صحنه استفاده کرده است. این ابزار برای شکار کهکشان ها و خوشه های کهکشانی در جهان باستان بهینه شده است. ACS به مدت 20 سال در اکتشافات علمی مشارکت داشته و در طول عمر خود در همه چیز از نقشه برداری از توزیع ماده تاریک تا مطالعه مطالعه خوشه‌های کهکشانی نقش داشته است.

تلسکوپ فضایی هابل در جدیدترین تصویر خود از رقص دیدنی دو کهکشان که در آستانه برخورد با هم هستند، رونمایی کرده و اکنون تلسکوپ جیمز وب آماده است تا نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشد.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، با آغاز عملیات تلسکوپ فضای جیمز وب، تلسکوپ فضایی هابل همچنان در حال ارائه تصاویر دراماتیک از جهان است.

بخوان  دنیای اپلیکیشن‌ها راهی برای حل مشکل ارتباط غواصان در زیر آب