جمع‌آوری بخاری آب سطح اقیانوس‌ها برای تامین آب آشامیدنی شهرهای ساحلی

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، این یک طنز تلخ است که بیش از ۷۰ درصد از سطح زمین پوشیده از آب است، اما این آب غالبا غیرقابل نوشیدن است.

انتهای پیام



منبع

این پژوهش در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

محققان دانشگاه ایلینویز اوربانا شمپین(UIUC) اکنون امکان‌سنجی یک سامانه فرضی را مدل‌سازی کرده‌اند که می‌توان آب را از بالای سطح دریا برداشت و آن را به آب آشامیدنی تازه در بزرگ متراکم کند.

نتیجه آب یک همیشگی و بحرانی ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود روز به روز بدتر شود، زیرا تغییرات آب و مناطق هوای خشک را خشک‌تر می‌کند و مناطق خشک می‌شوند و همچنین می‌روند. این در حالی است که اقیانوس‌ها که بیش از 96 درصد از کل آب روی زمین را در خود جای داده‌اند، یک مخزن بالقوه را نشان می‌دهند، اما نمک‌زدایی به دلیل سمی که تولید می‌کند، یک چشم‌انداز افزایش می‌دهد.

اما طبیعت طبیعی که در همه زمینه‌ها وجود دارد، در این مورد هم یک سیستم نمک‌زدایی بسیار کارآمد است. نور که دائماً سطح اقیانوس را گرم می‌کند، آب سطح آن را تبخیر می‌کند که وارد جو می‌شود و به شکل باران به زمین بازمی‌گردد. اکنون پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در یک مطالعه جدید، روشی را برای استفاده بالقوه از این منبع ابداع کرده اند.

در حالی که بسیاری از منابع تامین آب آشامیدنی پیشنهادی می‌توانند با تغییرات آب و هوایی کارایی خود را به مرور از دست بدهند، این روش جدید از این آسیب مصون است و با افزایش دما و تبخیر آب می‌تواند آب آشامیدنی بیشتری کند.

بخوان  عنوان برتری غرفه دانشگاه علم و صنعت در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری

عفیفه رحمان نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهند که شار بخار اقیانوسی در طول زمان افزایش می‌کند و حتی منبع آب شیرین‌تر را می‌کند. بنابراین ایده‌هایی که ما پیشنهاد کرده‌ایم، تحت تغییرات آب و هوایی قابل اجرا خواهد بود. این یک روش بسیار مورد نیاز و برای سازگاری با تغییرات آب و هوا، به ویژه برای جمعیت‌های آسیب پذیر است که در مناطق خشک و نیمه خشک جهان زندگی می‌کنند.

به گفته دانشمندان، نیروی این سامانه می‌تواند از نیروگاه‌های بادی فراساحلی و پنل‌های خورشیدی مستقر در زمین تامین شود.

این گروه پژوهشی پیشنهاد می‌کند که می‌توان سازه‌هایی را در فاصله چند کیلومتری از ساحل ساخت تا هوای غنی از بخار آب را از بالای سطح اقیانوس جذب کنند. سپس آن هوا می‌تواند به ساحل آورده شود و در واحد دیگری متراکم شود. این آب شیرین می‌تواند برای آشامیدن، کشاورزی یا هر چیز دیگری که به آن نیاز است، استفاده شود.

پژوهشگران ۱۴ شهر در سراسر جهان از جمله ابوظبی امارات، رم ایتالیا، لس آنجلس آمریکا و بارسلون اسپانیا را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کردند که بر اساس جو فراساحلی در آن مکان‌ها چقدر آب می‌توان از آنها استخراج کرد. این کار شامل ساخت سازه های بخار آب با ارتفاع ۱۰۰ متر و عرض ۲۱۰ متر است.

یک سماناه جdیddیdی

این گروه می‌گوید که این راه‌حل بسیار هوشمندانه است، زیرا اساساً مانند چرخه‌های طبیعی آب عمل می‌کند با این تفاوت که بخار به جای آن که به آسمان رود، به جایی که نیاز است هدایت می‌شود.

بخوان  دنیا برای این فناوری آماده است؟

دانش بر اساس مدل‌های خود دریافت می‌کنند که این دستگاه‌ها به شرایط هر مکان خاص می‌توانند بین ۳۷.۶ تا ۷۸.۳ میلیارد آب در سال تولید کنند. سپس گروه پژوهشی بر اساس مصرف فرضی 30 لیتر آب به ازای هر روز، برآورد می کند که برای تامین آب کافی برای جمعیت هر شهر به چند سازه چنین نیازی است و در نهایت 2 تا 10 واحد از این سازه ها می تواند آب کافی را دریافت کند. برای خدمات رسانی به یک شهر را تامین کنند.

اما این ایده کاملاً کاملاً فرضی است، اما حوزه برای بررسی است و مطالعات بیشتر می‌توانید آن را بررسی کنید.