“جیمز وب” ستون‌های آفرینش را آپدیت کرد!

این تلسکوپ فضایی پیشرفته مدتی را صرف راه‌اندازی تجهیزات خود کرد و اولین تصاویر را در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ منتشر کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر نمادین ستون‌های آفرینش را به روز کرده است.

این مهد ستاره‌ای که ستون‌های آفرینش نام دارد، منطقه‌ای کوچک در سحابی «مسیه ۱۶» (M۱۶) است که با نام سحابی عقاب نیز می‌شود و در فاصله ۶۵۰۰ سال نوری از ما قرار دارد. همچنین به لطف تصویر تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۹۵، این تصویر به یکی از ماندگارترین تصاویر از اعماق تبدیل شده و روی دیوار اتاق خواب صدها تا هزاران نوجوان نصب شده است.

انتهای پیام



منبع

مجموعه‌ای از ستاره‌ها اکنون در صحنه سراسری پخش می‌شود. ستارگان بررسی‌ً به لطف دوربین مادون قرمز در نزدیکی مادون قرمز دیده می‌شوند. در این نوری، هزاران ستاره‌ای تازه تشکیل می‌شوند که می‌شوند که کره‌های نارنجی رنگ روشنی از ستون‌های غبارآلود تشکیل می‌دهند.

تصویری که هابل از این مهدستاره های ثبت شده را می توانید در ادامه مشاهده کنید. این تصویر در روز اول آوریل سال ۱۹۹۵ با تلسکوپ فضایی هابل و دوربین میدان باز ۲ آن ثبت شد. اين تصوير از ادام سه تصوير در سه نور متفاوت است كه از انتشار اتم‌هاي گوناگون، تشكيل شده است. نشان رنگ قرمز از انتشار اتم‌های گوگرد منفرد یونیزه شده است. انتشار رنگ سبز هیدروژن را نشان می دهد و رنگ آبی از دستگاه های دوبار یونیزه شده ساطع می شود.

"جیمز وب" ستون‌های آفرینش را آپدیت کرد!

تصویر هابل از ستون‌های آفرینش

تلسکوپی فضای جیمز وب در روز چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضای پرتاب شد. این تلسکوپ پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ رسید. لاگرانژ ۲ ایده آل برای یک تلسکوپ مادون قرمز است. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضای قرار دارند و بنابراین «جیمز وب» می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد.

گرد و غبار همچنین ستون‌های مخروطی شکلی را تشکیل می‌دهند که نام تصویر از روی آن‌ها برگزیده شده است. در این تصویر آنها شباهت کمتری به ستون‌ها دارند و بیشتر شبیه به حیوانات در حال پریدن هستند.

تخمین زده می‌شود که این ستاره‌های جوان تنها چند صد هزار سال سن داشته باشند و تا میلیون‌ها سال به شکل خود ادامه دهند.

"جیمز وب" ستون‌های آفرینش را آپدیت کرد!

تلس فضای جیمز وب با تصاویری که پیش از این توسط این کوپه دو دوربین ثبت شده این تلسکوپ و منتشر شده بود، جزئیات بیشتری را به این تصویر اضافه کرده است. دوربین مادون قرمز نزدیک(NIRCam) و ابزار مادون قرمز میانی(MIRI) وب برای ثبت این تصویر به کار گرفته شدند.

در نور مادون قرمز متوسط، گرد و غبار به طور کامل به نمایش در می آیند. ابزار مادون قرمز میانی، لایه‌های غبار نارنجی پراکنده را به نمایش می‌گذارد که بخش بالای تصویر را می‌پوشاند. متراکم‌ترین مناطق غبار به رنگ‌های نیلی دیده می‌شوند و ما را از فعالیت‌های درون ستون‌های متراکم می‌بینند.

"جیمز وب" ستون‌های آفرینش را آپدیت کرد!

تصویر پیشین وب از ستونهای آفرینش

به گزارش ایسنا و به نقل از وبسایت آژانس فضایی اروپا، تلسکوپ فضایی جیمز وب به اطلاعات بیشتر را به یکی از نمادین‌ترین تصاویر فضایی تمام دوران‌ها اضافه شده است.

بخوان  حتی ورزش‌های ۲ دقیقه‌ای در هفته به افزایش طول عمر کمک می‌کند