حرکت دادن اجسام بزرگ با امواج فراصوت

پژوهشگران در یک مطالعه جدید موفق شدند یک بدن نسبتا بزرگ را بدون بررسی و تنها با فراصوت حرکت دهنده.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، مهندسان دانشگاه مینه‌سوتا، سامانه سامانه‌ای ابداعی کرده است که می‌تواند اجسام را بدون تماس با حرکت انجام دهد. این روش شامل فراصوت است که سطح ویژه عمل می‌کند تا اجسام را به جهت‌های مختلف حرکت دهندگان یا حتی بکشند. این فناوری می‌تواند به صنعت رباتیک کمک شایانی کند.

اگر بخواهید چیزی را جابه جا کنید، معمولاً باید آن را لمس کنید، اما در مواردی که اجسام شکننده یا حساس هستند، جابجایی آنها با لمس خطرناک است. بنابراین دستکاری بدون تماس، یک حوزه پژوهشی رو به رشد در حوزه فناوری است که می‌توان نیرویی را به اجسام وارد کرد تا آنها را بدون تماس فیزیکی حرکت کند.

این کار شامل استفاده از فراصوت یا پرتوهای نور است که می‌تواند فشار کافی برای معلق کردن یا دادن برخی اجسام را اعمال کند. اما جای تعجب نیست که این اشیاء معمولاً باید بسیار ریز یا سبک باشند که همین موضوع باشند، سودمندی این روش را محدود می‌کند.

اوگنین الیچ (اوگنین ایلیچ)، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: آنچه که پژوهش‌های ما را متمایز می‌کند، این است که اگر سطح اجسام را به یک سطح فراماده یا اصطلاح «فراستح» بسازیم، می‌توانم اجسام بسیار بزرگ‌تری را دستکاری و به دام بیندازیم. . زمانی که این الگوهای کوچک را روی سطح اجسام قرار می‌دهیم، اساساً می‌توانم از آن استفاده کنم.

مهندسان دانشگاه مینه سوتا برای این مطالعه جدید، روش را برای جابجایی اجسام بزرگتر بدون لمس آنها آزمایش کردند. جسم مورد نظر دارای یک سطح فراماده‌ای است که به طور ویژه برای انعکاس تصویر طراحی شده است و می‌تواند صوتی را به عقب، به پهلو یا حتی به جلو حرکت دهد.

بخوان  جایزه هالیوودی‌ها «مرزهای نو مریم میرزاخانی» را اهدا کردند

اگر این روش، محدودیت‌های خود را دارد و نمی‌توانم از آن برای جابجایی هر چیز قدیمی استفاده کنم، زیرا قبل از این که این روش روی هدف کار کند، باید یک فراح خاص برای آن طراحی کند و روی آن متصل شود. پس از همه اینها نیز اگر بخواهید به شکل دیگری حرکت کنید، باید فراسطح را عوض کنید.

انتهای پیام



منبع نتایج این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.