حسگر خوراکی که کیفیت غذاهای منجمد را نشان می دهد

یک حسگر جدید که برای کار کردن به نیروی باتری یا هر منبع خارجی دیگری نیاز ندارد، غذاهای منجمد، ذوب شده و دوباره منجمد شوند، با تغییر رنگ خود به خریدار هشدار می‌دهند.

مقاله‌ای در این پژوهش که توسط ایوان الیچ و ماریو کایرونی رهبری شده است، در مجله ACS Sensors منتشر شده است.

انتهای پیام



منبع

دمایی که در آن الکترول ذوب می‌شود را می‌توان در محدوده ۰ تا منفی ۵۰ درجه سانتیگراد (۳۲ درجه فارنهایت تا منفی ۵۸ درجه فارنهایت) تنظیم کرد.

گفتنی است که همه اجزای سازنده بدنه این حسگر در حال حاضر از موم زنبور عسل ساخته می‌شود. بنابراین امید است که این فناوری پس از توسعه بیشتر به شکل یک ماده خوراکی نازک، ارزان، یکبار مصرف و قابل استفاده بدون مشکل، به صورت مستقیم روی مواد غذایی قرار گیرد.

تا زمانی که محلول الکترولیت درون حسگر یخ زده باشد، یعنی هیچ اتفاقی رخ نداده است. اما اگر ذوب شود، به الکترون‌ها اجازه می‌دهد که آن را به جریان پیدا کنند و این امر باعث می‌شود جریان الکتریکی در حسگر تولید شود. این جریان نیز به نوبه خود باعث می‌شود محلول از رنگ بنفش مایل به قرمز به رنگ آبی تغییر کند و از آن نیز حتی اگر ماده غذایی به همراه حسگر منجمد شود، آبی می‌ماند.

این حسگر شامل دو الکترود – یک آند منیزیم و یک کاتد طلا – است که توسط یک محلول الکترولیت منجمد از هم جدا می‌شوند. محلول الکترولیت در نسخه های مختلف این حسگر، حاوی نمک و مواد انگور، سیب و ملون است.

بخوان  خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

این دستگاه نظارت بر کیفیت مواد غذایی که توسط تیمی از موسسه فناوری فناوری توسعه یافته است، در حال حاضر در شکل گیری مفهوم عملکرد خود قرار دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلسفقط به این دلیل که یک ماده غذایی ممکن است هنگام خرید منجمد باشد، به این معنی نیست که در مرحله‌ای، ذوب نشده و دوباره منجمد نشده باشد. با این حال، یک حسگر جدید که به صورت خودکار کار می کند، با تغییر رنگ به کاربر اطلاع می دهد که آیا این اتفاق افتاده است یا خیر.