حل معمای کهکشانهای ماهواره‌ای راه شیری پس از ۵۰ سال

اکنون کار جدید پژوهشگران، مشکلی را که صفحه ماهواره‌ها برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی پیش می‌آورد، حل کرده است. این نظریه توضیح می‌دهد که چگونه کهکشان‌هایی که امروز می‌بینیم در توده‌هایی از مواد تاریک سرد که ماده‌ای مرموزی است که حدود ۲۷ درصد از کیهان را تشکیل می‌دهند، رشد کرده‌اند.

ستاره‌شناسان با این داده‌ها می‌توانند آینده و مدارک مربوط به ساخت‌های ماهواره‌ای را پیش‌بینی و نحوه شکل‌گیری و متلاشی شدن صفحه را در چند صد میلیون سال یا یک چشم به هم زدن در زمان کیهانی مشاهده کنند.

کهکشانهای ماهواره های گیج کننده

پروفسور کارلوس فرنک، استاد فیزیک بنیادی در موسسه کیهان شناسی محاسباتی در دانشگاه دوره می‌گوید: هم‌ترازی عجیب که ماهواره‌های راه شیری در آسمان، اخترشناسان را برای دهه‌ها گیج کرده بود، به طوری که می‌شد، چالشی بزرگ برای سنجش صحت مدل کیهانی می‌کند.

بر اساس پژوهشی که با همکاری دانشگاه‌های دوره‌های انگلستان و هلسینکی فنلاند انجام می‌شود، صفحه‌های ماهواره‌های یک ناهنجاری کیهانی است که در طول زمان مانند فلکی ستاره‌های هم می‌پاشد.

این مطالعه در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

دکتر تیل ساوالا از دانشگاه هلسینکی و نویسنده ارشد این مطالعه نیز گفت: صفحه ماهواره‌ها واقعاً حیرت‌انگیز بود. شاید تعبیر به ارمغان بیاورد که معمایی که تقریباً پنجاه سال دوام آورده است، به ترکیبی از روش ها و یک گروه بین المللی برای حل نیاز است.

در دهه ۱۹۷۰، زمانی که صفحه‌های ماهواره‌ای برای اولین بار شناسایی شدند، کشف‌کننده‌های ناموفق متعددی را برای مکان‌یابی ساختارهای مشابه در مدل‌های ابررایانه دقیقی که توسعه جهان از مه‌بانگ تا امروز را ترسیم می‌کنند، انجام دادند.

بخوان  نمایش سرنوشت نهایی خورشید در سحابی پروانه

به نظر می‌رسد کهکشان‌های ماهواره‌ای کهکشان راه شیری در یک صفحه نازک غیر منطقی که در آن‌ها نفوذ کرده‌اند، قرار می‌گیرند و به طرز عجیبی در یک صفحه منسجم و با عمر طولانی در حال چرخش هستند. هیچ مکانیسمی شناخته شده‌ای وجود ندارد که این مکان‌های ماهواره‌ای را به صفحه‌های تراز تبدیل نمی‌کند. در عوض، انتظار می‌رفت کهکشان‌های ماهواره‌ای در یک الگوی متداول گروه‌بندی‌ها و مواد تاریک را دنبال کنند.

این کهکشان‌های ماهواره‌ای دارای یک هم‌ترازی و صف‌بندی غیرعادی هستند که در آن به نظر می‌رسد در یک صفحه چرخان بسیار نازک به نام صفحه‌های ماهواره‌ای قرار دارند. اخترشناسان برای بیش از 50 سال از این ترتیب قرارگیری ظاهراً غیرمحتمل گیج شده بودند و این مسئله باعث شد که خیلی، معتبر مدل اصلی کیهان‌شناسی را که هدف آن توضیح باشد، این است که چگونه جهان به شکل امروزی درآمده است، زیر سوال ببرند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ایستاره‌شناسان ادعا می‌کنند که یک معمای دیرینه در مورد نحوه طراحی کیهان را حل کرده‌اند و آن را پخش می‌کنند، که ماهواره‌های ضعیف در اطراف کهکشان راه شیری است. آرایش عجیب این کهکشان‌های ماهواره‌ای که گاهی به عنوان صفحه ماهواره‌ها نیز می‌شوند، باعث می‌شوند که به نظر برسند که در یک صفحه پهن، باریک و در حال چرخش‌ها قرار گرفته‌اند.

ستاره‌شناسان از داده‌های جدید رصدخانه فضایی گایا برای حل معمای کهکشان‌های ماهواره‌ای راه شیری که بیش از 50 سال قدمت دارد، استفاده کردند.

وی افزود: اما به لطف داده‌های شگفت‌انگیز ماهواره GAIA و قوانین فیزیک، اکنون می‌دانیم که این صفحه فقط یک هم‌ترازی اتفاقی و شانسی است و موضوع، قرار گرفتن در مکانی مناسب در زمان مناسب است.

بخوان  ویژگی های جدید آیفون ۱۴
انتهای پیام



منبع

از سوی دیگر، در این مطالعه جدید، ستاره شناسان از داده های جدید رصدخانه فضایی گایا (GAIA) که توسط آژانس فضایی اروپا اداره می‌شود، استفاده کرده و یک نقشه شش بعدی از کهکشان راه شیری را ساخته است که مکان‌های دقیق و اندازه‌گیری سرعت را برای حدود یک سال ساخته است. ستاره ستاره در کهکشان ما ارائه می دهد.