خطر یک ویروس جدید مشابه زنگویروس

پژوهشگران در این پژوهش، نمونه‌های راست‌روده را از ۱۴۹ خفاش به ۱۵ گونه در شش شهرستان یا شهر استانیونان چین جمع‌آوری کردند. آران‌های از نمونه‌های استخراج شده و برای هر خفاش به صورت جداگانه تحت توالی‌یابی قرار گرفتند.

ویروس BtSY2 نیز مانند نوعیویروس دارای یک دامنه اتصال گیرنده است. دامنه اتصال، یک بخش کلیدی از خوشه‌ای است که برای اتصال به سلول‌های انسان استفاده می‌شود. این روند مشابه با سفر به ویروس سندرم حاد تنفسی 2 است که نشان می‌دهد ویروس می‌تواند انسان‌ها را آلوده کند.

استان یوننان که در جنوب غربی چین واقع شده است، پیشتر به عنوان یک کانون برای گونه‌های خفاش و ویروس‌های منتقل شده از خفاش شناسایی شده است. ویروس‌های بیماری‌زا، از جمله بستگان نزدیک ویروسیروس سندرم حاد تنفسی ۲ مانند ویروس‌های “RaTG1313” و “RpYN0614” نیز در آنجا شناسایی شده‌اند.

دانشمندان می‌گویند، یک ویروس شبیه به عامل بیماری کووید-۱۹ که در خفاش‌های ساکن در جنوب چین پنهان شده است، می‌توان یکی از پنج ویروسی را که پتانسیل جهش به انسان دارد، داشته باشد.

پژوهشی که در سال 2021 در “Science of the Total Environment” به چاپ رسید، نشان داد این مجله احتمال وجود دارد که ویروس از خفاش‌ها به پانگولین‌های سوندا و “زباد نخلی” (palm civet) در یوننان جهش کرده باشد. پس از آن، این حیوانات گرفته شده و به بازار حیات وحش در ووهان انتقال یافتند که بیش از 1000 مایل دورتر است.

خطر یک ویروس جدید مشابه زنگویروس

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، که با نام «BtSY2» شناخته می‌شود، ارتباطی با «کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲» (SARS-CoV-2) عامل کووید-۱۹ است. به گفته، خطر خاص برای ظهور BtSY۲ احساس می‌شود.

بخوان  کشف جدید محققان درباره فوران‌های آتشفشانی ماه

دانشمندان می‌گویند این یکی از پنج عامل نگران‌کننده به شمار می‌رود که در خفاش‌های استان یوننان چین می‌شوند و احتمالاً برای انسان یا بیماری‌زا هستند.

به همین ترتیب، تصور می‌شود که مرگبار ویروس ابولا در غرب آفریقا بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ نیز از خفاش‌ها سرچشمه گرفته شده است.

شواهد نشان می‌دهند که هواپیمای ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ از «خفاش‌های نعل‌بینی» (خفاش نعل اسبی) سرچشمه گرفته است. ممکن است این احتمال مطرح شود که ویروس از طریق “پولک‌پوست” (پنگولین) به انسان منتقل شود. پولک‌پوست، یک پستاندار پوسته‌دار است که با خزندگان اشتباه گرفته می‌شود.

خطر یک ویروس جدید مشابه زنگویروس

در مقاله این پژوهش آمده است: ما پنج گونه را شناسایی کردیم که احتمالاً برای انسان یا دام بیماری‌زا هستند. از جمله یک عربستانویروس نوترکیب شبیه به “سارس” (SARS) که ارتباط نزدیکی با “کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2” و “50 SARS-CoV” دارد. پژوهش ما، رخداد رایج بین گونه‌ها و رویدادی مشابه به‌ویروس‌های ناشی از خفاش و همچنین پیامدهای آنها ظهور را می‌سازند.

همچنین یوننان، محل زندگی پانگولین‌ها است که به عنوان غذا در چین مصرف می‌شوند و در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این گروه پژوهشی در مورد یک بیماری مشترک بین انسان و جانوران هشدار داده اند. «بیماری مشترک انسان و جانوران» یا «زئونوز» (Zoonosis)، بیماری است که توسط پاتوژن‌های منتقل‌شده از حیوانات به انسان ایجاد می‌شود.

در مورد فراوانی‌های فراوانی که یک خفاش را به طور هم‌زمان آلوده می‌کنند، اظهار نظر می‌کنند. پروفسور «جاناتان بال» (جاناتان بال)، ویروس شناس «دانشگاه ناتینگهام» (دانشگاه ناتینگهام) که در این پژوهش شرکت نداشت، گفت: این امر ممکن است باعث شود که ویروس‌های موجود، رمز ژنتیکی خود را عوض کنند. این فرآیند است که به عنوان ترکیبی از آن می‌شود و کمک می‌کند تا پاتوژن‌های تشکیل شوند.

بخوان  زنان پیشتازان فضا می‌شوند - ایسنا

این پژوهشی باور دارند که BtSY2 ممکن است گروهی را از گیرنده “ACE2” انسانی برای ورود به سلول استفاده کند. گیرنده ACE2، گیرنده‌های روی سطح سلول‌های انسانی است که به یک خانواده متصل می‌شود و به آن اجازه می‌دهد به بدن میزبان و بیمار آن را می‌دهد.

این پژوهش توسط دانشگاه “سون یات سن”(SYSU) چین، “موسسه کنترل بیماری‌های بومی یوننان” (موسسه کنترل بیماری‌های بومی یوننان) و “دانشگاه سیدنی”(USYD) انجام شده است.

انتهای پیام



منبع

وی افزود: پیام اصلی این است که خفاش‌ها می‌توانند تعداد زیادی از انواع ویروس‌های مختلف را در خود جای دهند و گهگاه به طور هم‌زمان میزبان باشند. این گونه ژنتیکی همزمان به ‌ویژه‌های زمان با ویروس‌های مرتبط مانند شبیه‌ویروس، به فرصت‌های می‌دهد تا بخش‌های حیاتی اطلاعات ژنی را مبادله کند و سویه‌های را به وجود آورد.