خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

منبع منبع یک گلوله آتشین را که سال گذشته بر فراز کانادا درخشید، بررسی کردند. تصویری که با دوربین «رصدخانه جهانی فایربال»(Global Fireball Observatory) به ثبت رسیده است، این گلوله آتشین را بر فراز پارک دریاچه میکلون در آلبرتا نشان می دهد.

یخچال‌های Doomsday Glacier، یکی از بزرگترین یخچال‌های طبیعی در جنوب باختری به شماره می‌رود اما در عین حال، یکی از یخچال‌هایی است که در حال آب است.

«جاش کاسادا»(Josh Cassada)، فضانورد ناسا در این تصویر در حین پیاده‌روی فضایی روز ۲۲ دسامبر و در حالی که دیده می‌شود که «ایستگاه فضای بین‌المللی» (ISS) بر فراز اقیانوس اطلس در سواحل نامیبیا پرواز می‌کرد.

در این تصویر، کهکشان مارپیچی «ان‌جی‌سی ۷۴۶۹» (NGC 7469) را می‌بینید که در پروژه «بررسی رصدخانه‌های بزرگ در تمام آسمان» (GOALS) فضای مجازی جیمز وب ظاهر شده است.

انتهای پیام



منبع

این تصویر با دوربین «HRSC» مدارگرد مارس اکسپرس گرفته شده است.

ستون‌های آفرینش در فضا

خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) ناسا روز ۲۱ دسامبر یک لوله تیتانیومی را روی سطح مریخ رها انجام داد که مواد جمع‌آوری‌شده توسط مریخ‌نورد را برای آوردن به زمین نگه‌داشت.

کوه یخ B-22A، نقش مهمی در محافظت از یخچال Doomsday Glacier در برابر آب گرم دریا ایفا کرده است که باعث سرعت گرفتن ذوب آن می شود. نگران نگران هستند که فروپاشی یخچال Doomsday Glacier، به شتاب قابل توجه در بالا آمدن سطح آب‌های جهانی می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند کوه یخ «B-22A» که از یخچال «Doomsday Glacier» جنوبگان در برابر لغزش به دریا می‌کند، در ماه‌های اخیر به سرعت در حال شکسته شدن است.

یک ماهواره هواشناسی، عکسی را از کوتاهترین روز در نیمکره شمالی زمین گرفته است. این تصویر توسط «ماهواره عملیاتی زیست‌محیطی زمین‌ایستا» (GOES East) متعلق به «اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا» است، زمین را در زمان نزدیک شدن به انقلاب زمستانی و آغاز زمستانی نجومی نشان می‌دهد.

بخوان  حسگری که از صدا نیرو می‌گیره

پروژه های 40 ساله فضاپیماها و تلسکوپ های روی زمین را مورد بررسی قرار دادند و تصویری از تغییرات دما پیدا کردند. زمانی که دماهای جغرافیایی در نیمکره شمالی افزایش می‌یابد، همان جغرافیایی در نیمکره جنوبی خنک می‌شوند.

کوتاه ترین روز سال در نیمکره شمالی

«آژانس فضایی اروپا»(ESA) این تصویر را در 22 دسامبر منتشر کرد اما این عکس در ماه مه و زمانی گرفته شده است که ذوب بهاری برف و یخ در نیمکره مریخ جنوبی آغاز شد. این تصویر، حفره‌های را در منطقه «Ultimi Scopuli» نشان می‌دهد که در آن، لایه‌های یخ با تپه‌های سنگی قرمز مریخ در هم می‌پیچند.

خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

کاسادا و همکارش «فرانک روبیو» (Frank Rubio) در طول پیاده‌روی فضایی هفت ساعت و هشت دقیقه‌ای خود را که در ساعت ۳:۲۷ بعد از ظهر به وقت منطقه شرقی به پایان رسید، یک آرایه خورشیدی جدید را نصب کردند.

تصاویر مادون قرمز که در سال ۲۰۱۶ از سیاره مشتری گرفته شده، مناطق گرم‌تر را به رنگ نارنجی و مناطق سردتر را به رنگ آبی نشان می‌دهند. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که این غول گازی، رخدادهای عجیبی را در جو خود تجربه می‌کنند.

تصویر قدیمی که مدارگرد «مارس اکسپرس»(Mars Express) اروپا از مریخ ثبت کرده است، برجستگی‌های پوشیده شده از یخ را در نزدیکی قطب جنوب سیاره سرخ نشان می‌دهد.

آرایه خورشیدی می‌توان تولید برق ایستگاه فضایی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

نمونه‌برداری شبیه به شمشیر نوری

خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

یک تاج گل کهکشانی

خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

یک گلوله آتشین بر فراز کانادا

این سایت که در سال ۲۰۱۸ روی مریخ فرود آمد، برای نظارت بر فعالیت‌های تکتونیکی این سیاره طی یک سال مریخی (حدود دو سال زمینی) ساخته شد. این مأموریت از عمر طراحی‌شده خود فراتر رفته و بیش از چهار سال ادامه داشته است. با وجود این، به نظر می‌رسد که جامعه علمی از مرگ فرودگر غمگین است زیرا انتشار این خبر در توییتر، احساسات را برانگیخت.

بخوان  فعالیت آتشفشان‌ها چگونه است؟

در روز کریسمس قرار است ناسا و همکارانش در پروژه «تلسکوپ فضای جیمز وب»(JWST)، سالگرد پرتاب این رصدخانه را جشن می گیرند.

فضانوردان ناسا در حال نصب آرایه خورشیدی جدید

خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

آخرین لحظه عمر فرودگر «اینسایت»

ناسا این تصویر را روز ۱۹ دسامبر منتشر کرد و گفت که از ۱۵ دسامبر هیچ ارتباطی با فرودگر «اینسایت» وجود ندارد. مرگ این سایت ماه‌هاست که انتظار می‌رفت زیرا پنل‌های خورشیدی آن با لایه‌های ضخیم از غبار مریخ پوشانده شده بود و فرودگر با انرژی دست و پنجه نرم می‌کرد.

یکی از کمک‌های توجه جیمز وب به شناسایی و علاقه‌مندان به فضا، ارائه تصویری از «ستون‌های آفرینش» (Pillars of Creation) است. این صحنه به لطف توضیح مادون قرمز تلس. این منطقه، خانه ستارگان جوانی است که در ساختارهای موجود در این تصویر دیده می شود.

این تلسکوپ، مرکز کهکشان را به نمایش می‌گذارد. قلب تپنده آن که به عنوان یک عامل فعال کهکشانی می‌شود، گاز یونیزه‌شده را با سرعت ۶.۴ میلیون کیلومتر در ساعت پرتاب می‌شود. ان‌جی‌سی ۷۴۶۹ در فاصله ۲۲۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی «اسب بزرگ» (Pegasus) قرار دارد. مرکز و زاویه روشن آن نسبت به مکان تلسکوپ در فضا، ظاهری مانند تاج گل به کهکشان می‌بخشند.

ظاهر این لوله که شبیه به شمشیر نوری فیلم «جنگ ستارگان» است، الهام‌بخش بود. «لوری لشلین» (Laurie Leshlin)، مدیر «آزمایشگاه پیش‌رانش جت» (JPL) ناسا روز ۲۲ دسامبر در یک توییت نوشت: از مردم می‌گویند که لوله‌های نمونه‌برداری از مریخ، شبیه به یک شمشیر نوری است.

خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

در روزهای گذشته، تصاویر فضای خیره‌کننده‌ها به ثبت رسیده‌اند که در این گزارش به برخی از جالب‌ترین نمونه‌های آنها می‌پردازند.

بخوان  افزایش ماموریت های ماه، جرقه های برای درگیری های ژئوپلیتیکی

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، لوله‌برداری از مریخ که شبیه به «شمشیر نوری» است، کهکشانی با قلب فعال که شبیه به تاج گل کریسمس است و فرودگر «اینسایت» (InSight) ناسا که عکس خداحافظی را ارسال می‌کند، نمونه‌هایی از برترین عکس‌های روزهای اخیر هستند.

خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند

کوه یخی که به سرعت در حال آب شدن است

مرکز زمین 23.5 درجه به سمت صفحه‌ای که سیاره آن به دور خورشید می‌چرخد، می‌شود. در نتیجه این شیب، پرتوهای خورشید در طول سال با زاویه‌های متفاوتی به زمین می‌رسند و این باعث می‌شود طول روز و شب در عرض‌های جغرافیایی مختلف متفاوت باشد. پس از آن، طول روز در نیمکره شمالی به آرامی دوباره شروع به افزایش یافتن می کند.

بررسی سیاره مشتری در یک پژوهش ۴۰ ساله

این سکانس تایم‌لپس که توسط ماهواره اروپا «سنتینل-۳» (Sentinel-3) بین ۳۰ نوامبر و ۱۷ دسامبر گرفته شده است، جریان ثابتی از تکه‌های یخ را نشان می‌دهد که از کوه یخی دور می‌شوند.

قطب جنوب پوشیده از یخ مریخ

آنها تشخیص دادند که شهاب‌سنگ مانند یک جسم سنگی از هم جدا شده اما خط سیر آن را نشان می‌دهد که از لبه منظومه شمسی و فراتر از مدار پلوتون، از مکانی به نام «ابر اورت» (Oort Cloud) آمده است.

خیره‌کننده‌ترین تصاویری که در چند روز اخیر ثبت شده‌اند