داروی آرتریت روند پیری را در موشها معکوس می‌کند

از سیلیکون ولی(Silicon Valley) گرفته تا مد مکس(Mad Max)، این ایده که افراد مسن قوی هستند، از خون جوان ها استفاده می کنند در فیلم ها مطرح می شوند، اما این موضوع صرفا تخیلی نیست. محققان با تزریق خون موش‌های جوان به موش‌های مسن این موضوع را آزمایش کردند و دریافتند که این کارها باعث بهبود می‌بخشد، طول عمر افزایش می‌دهد و بیماری را به خطر می‌اندازد.

با بررسی دقیق‌تر، یک شناسایی مشخص به نام «IL-1B» را شناسایی کردند که در سلول‌های بنیادی خون نقش مهمی دارد. از آنجایی که این هشداری در حال حاضر حاضر در سایر شرایطی است، مانند آرتریت روماتیسم نقش دارد، داروهایی در بازار وجود دارند که آن را هدف قرار می‌دهند.

پزشک از یک داروی آرتریت به نام «anakinra» برای مسدود کردن «IL-1B» در موش‌های مسن استفاده می‌شود که سلول‌های بنیادی خون به حالت جوانتر و سالم‌تری بازگشتند. این به بهبود وضعیت محیط تولید سلول‌های بنیادی، عملکرد سلول‌های بنیادی خون و بازسازی سلول‌های خونی کمک کرد. این درمان در طول زندگی موش‌ها که داروها می‌شوند، بهتر است از عملی که در زمان پیری موش‌ها مصرف می‌شود، استفاده شود.

اما مجموعه این تزریق گذرا است و تنها علائم بیماری‌ها را درمان می‌کند. بنابراین در مطالعه جدید، دانشگاه کلمبیا، کمبریج و کالیفرنیا سانفرانسیسکو نحوه جوانسازی کل سیستم تولید خون را بررسی کردند.

سلول‌های خونی توسط سلول‌های بنیادی در مغز تولید می‌کنند و این تیم تحقیقاتی کار خود را با بررسی محیطی که این سلول‌های بنیادی در آن وجود دارند و نحوه تغییر آن‌ها در طول روند پیری در موش‌ها آغاز می‌شود. آنها با گذشت زمان، این محیط را تحت تأثیر قرار می‌دهند و به سلول‌های بنیادی آسیب می‌رسانند.

بخوان  Google Maps یک ارتقاء تقویت شده با هوش مصنوعی دریافت می کند تا یک دستیار ناوبری حتی بهتر و راهنمای تور شخصی شما باشد.

امانوئل پاسگو (Emmanuelle Passegué)، نویسنده این مطالعه، می‌گوید: از آن جا که سیستم خونی پیر ناقلی برای بسیاری از مواد غذایی، سیتوکین‌ها و سلول‌ها است، پیام‌های بد بسیاری برای موجودات زنده دارند.

یک فرد ۷۰ ساله با سیستمی ۴۰ ساله می‌تواند از نظر سلامتی شرایط بهتری داشته باشد، حتی اگر طول عمر بیشتر نباشد.

داروی آرتریت فواید تزریق «خون جوان» را تقلید و روند پیری را در موش‌ها معکوس می‌کند.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، پژوهشگران به پیشرفت در پدیده‌هایی که شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی به نظر می‌رسد، نشان می‌دهند که تزریق خون جوان می‌تواند سلامت افراد را بهبود بخشد. اکنون یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داروی آرتریت موجود در بازار نیز می‌تواند به طور خودکار سلول‌های بنیادی خون را جوان کند و فواید مشابه تزریق جوان را داشته باشد.

این تحقیق در مجله «Nature Cell Biology» منتشر شده است.

اما، هنوز شروع این تحقیق است و نتایج آزمایش‌های حیوانی همیشه قابل تعمیم به انسان نیست. اما این تیم خوشبین است که آزمایش‌های بالینی می‌تواند زودتر انجام شود، زیرا این دارو در حال حاضر در انسان استفاده می‌شود.