دانشمندی که با بوی فضا، عطر می‌سازد

جستجوی AromAtom برای کنار زدن موانع

بارسنیلا می‌گوید واکنش‌ها به روی بو در این حوزه، باور نکردنی بوده است.

بارسنیلا می‌گوید: من از سال ۲۰۱۷ شروع به انجام این کار کرده‌ام و واکنش مردم همیشه یکسان بوده و می‌گویند عجیب است.

عطرهایی بر اساس گزارش‌های فضانوردان

انتهای پیام



منبع

بارسنیلا می‌گوید: ایده تمشک و فضای تخیل مردم را به حرکت می‌کند، بنابراین آن را جشن می‌گیرند، زیرا شما تمشک، الکل و لاک ناخن را در آن دارید که مردم را می‌پسندند.

رایحه‌های به نام “Sagittarius B2” بر اساس یک ابر مولکولی در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری ساخته شده است. بارسنیلا می‌گوید: این رایحه، سال‌ها پیش از این که مولکول اتیل فورمات را در این ابر کهکشانی کشف کردند، همه را به خود جلب کرد.

این دانشمند عطرساز مشخص کرد که بوی بد مشتری به این دلیل است که این سیاره دارای لایه‌های موجود است که هر کدام دارای ترکیب شیمیایی خاص خود هستند. وی می‌گوید: بنابراین هرچه به فکر بررسی، شیمی و در نتیجه بوها تغییر می‌کنند. به عبارت دیگر، پیچیده تر و بدبوتر می شوند. اما من تغییر می کنم که در شیمی ایجاد می شود و اینکه چگونه می توان با استشمام اجزای مختلف این سیاره های بسیاری را به یاد داشته باشید را دوست دارم.

دانشمندی که با بوی فضا، عطر می‌سازد

عطری که بر اساس روایت پتیت ساخته شده است، «فضا» نامیده می‌شود. گزارش پتیت مربوط به زمانی است که در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌شود. هر بار که پتیت وارد این بخش می‌شد، همان بوی شیرین جوشکاری را تجربه می‌کرد.

دانشمندی که با بوی فضا، عطر می‌سازد

با این می‌توانم فضا را غیرمستقیم کنم. توصیف‌های گذشته در مورد بوی جوشکاری یا یک کباب تابستانی که توسط “دونالد پتیت” فضانورد ناسا و “تیم پیک” فضانورد آژانس فضایی اروپا ارائه شده بود، نمونه‌هایی از آن چیزی است که فضانوردان از پیاده‌روی فضایی تجربه کرده‌اند.

وی افزود: همه چیز در مورد ربط دادن فضا به وسایل و تجربه‌های معمولی است تا مردم خیلی نزدیکتر هستند، این رایحه‌ها را احساس می‌کنند، بنابراین آن‌قدر انتزاعی یا ترسناک ترسناک است.

بخوان  تماس های ویدیویی بالاخره برای کاربران ماشین های مجازی بهتر می شود

بخشی از این رایحه از این تفسیر نتیجه می‌شود که تمشک نیز حاوی اتیل فرمات است.

سفر وی برای ایجاد بوهای فضا در نتیجه همین کنجکاوی آغاز شد. وی می‌گوید: با مطالعه شیمی مریخ، نپتون یا هر سیاره دیگر می‌خواهم بدانم که آنجا چه بویی دارد.

در نهایت، عطر سرخ مریخ، رایحه چهارم است که شامل نُت‌های گرد و غبار، سولفوریک و کلر است. این عطر بر اساس داده‌های شیمی و کانی‌شناسی به دست آمده از سنجش دور، اندازه‌گیری‌ها در محل فرودگرهای رباتیک و بررسی شهاب‌سنگ‌های مریخی ساخته شده است.

بارسنیلا برخی از عطرهای را «تند یا عجیب خود» توصیف می‌کند. با این وجود، یکی دیگر از موارد مورد علاقه وی، عطر ماه، به ویژه نسخه دودی آن است. این عطر الهام گرفته شده از توصیف فضاینوردی به نام جن سرنان (Gene Cernan) از بوی غبار ماه روی لباس فضای خود است که آن را به بوی باروت تشبیه کرد. همچنین بر اساس شیمی ماه است که شامل سیلیکون دی اکسید، منیزیم و تیتانیوم است.

وی افزود: فکر می‌کنم رایحه مورد علاقه من رایحه بدبوی سیاره مشتری است.

کاوش فضا با حس بویایی

از تجربه استشمام بویی شبیه به تمشک گرفته شده تا جوشکاری و حتی با ناخن، اینها بوهایی هستند که فضانوردان از تجربه خود در فضای نقل مکان کرده اند. برخی از آن را خوشایند و برخی دیگر ناخوشایند می‌کنند.

بارسنیلا می‌گوید: غالباً از فضانوردان گفته می‌شود که در فضاهای بوهایی مانند گوشت تبدیل شده یا لاستیک سوخته یا حاصل جوشکاری را استشمام کرده‌اند و در واقع یکی از عطرهای من بر اساس روایت پتیت است که گفته می‌شود فضای بوی جوشکاری می‌داد.

مارینا بارسنیلا در این مصاحبه گفت که تفسیر بوی فضای هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است. علاوه بر این، وی با ذکر رابطه صمیمی بین حس بویایی و استدلال می‌کند که تجربه‌ها و خاطره‌های هر کسی نسبت به دریافتی که یک رایحه دارد، متفاوت است.

بخوان  افزایش بُرد خودروهای برقی با کاهش اصطکاک جاده‌ای

دانشمندی که با بوی فضا، عطر می‌سازد

مخلوطی از رایحه تمشک و لاک ناخن

بارسنیلا توضیح داد: من تصور می‌کنم با یک بچه در مورد یک موضوع (مثلا فضا) می‌توان واقعاً پیچیده باشد. بچه‌ها همیشه عجیب‌ترین سؤال‌ها را می‌پرسند و اگر معلم‌ها نمی‌توانند به آنها پاسخ دهند، وقتی اطلاعاتی را می‌پذیرند که واقعاً می‌توانند به این سؤال‌ها پاسخ دهند، خوب است. من همیشه از علوم می‌ترسیدم. در کودکی از درس علوم متنفر بودم و به این فکر می کردم که وای خدای من، برای فهمیدن این درس خیلی احمق هستم. نمی‌توانم آن را بفهمم. این برای من نیست… اکنون می‌دانم که تنها چیزی که نیاز به یک وسیله نقلیه برای این سفر داشته باشد.

«مارینا بارسنیلا»، پژوهشگر دکترای اخترزیست‌شناسی در دانشگاه «وست مینستر» و عطرساز مشهور در مصاحبه‌ای، پروژه‌ای موسوم به «AromAtom» را توضیح می‌دهد. پروژه‌ای که می‌کند تا رایحه‌های فضایی را بسازد.

بوی باروت ماه

وی اعتراف می‌کند که به شکل مستقیم با فضانوردان صحبت نمی‌کند. با این می‌گوید که برخی از عطرهایی که بر اساس روایت‌های متعدد فضانوردان ساخته شده‌اند، از جمله عطرهای مأموریت‌های آپولو و ایستگاه فضای بین‌المللی (ISS) ساخته شده‌اند که مثلاً درباره بوی غبار ماه روی لباس‌هایشان صحبت کرده‌اند.

بارسنیلا می‌گوید: مثلاً وقتی به مدرسه می‌رفتم، تمشک داشتیم، سکه‌های زنگ زده بودیم، خوراکی‌هایی بود که با وجود کلم بروکلی و تخم مرغ آب‌پزی که داخلش بود، بدی می‌داد و گاهی هم بوی گوگردی بادام زمینی را استشمام می‌کرد.

این سیاره‌شناس و عطرساز حرفه‌ای ابتدا در سال ۲۰۱۷ یک نمایشگاه برگزار کرد و اکنون به این نقطه رسیده است. وی در مورد جستجوهای آینده پروژه AromAtom برای شکاف بین علم و عموم مردم هیجان‌زده است.

بخوان  شاید تجهیزات الکترونیکی آینده از کاغذ ساخته شوند!
پروژه هدف AromAtom با فراتر رفتن از حس بینایی و شنوایی، بیشتر در دسترس قرار دادن علم است.

به گزارش ایسنا، آیا تا به حال فکر کرده‌اید که فضانوردان در فضای بوی چه می‌گویند؟ از نظر فنی، آنها نمی‌توانند مستقیماً فضا را بكشند، به این دلیل كه بینی‌، حداقل بینایی‌ انسان در شرایط خلاء كار نمی‌كنند و حتی اگر فضا را بخواهند فضا را بكشند، انجام این كار مستلزم از كلاه ایمنی است كه در آن همه ما را انجام دهد. می‌دانیم که پایان بدی خواهد داشت.

پژوهشگران کنونی می‌توانند با استفاده از مواد شیمیایی و عناصر مختلف موجود روی زمین و همچنین جاهای در کهکشان، در مورد طعم اشیا در فضا، فرضیه‌هایی داشته باشند.

دانشمندی که با بوی فضا، عطر می‌سازد

بارسنیلا اقدام به ساخت و ارائه چهار رایحه فضایی کرده است و می‌گوید از نظر تجربی، این بوها را برای عموم مردم از ساده‌ترین موارد است.

دانشمندی که با بوی فضا، عطر می‌سازد

دانشمندی که با بوی فضا، عطر می‌سازد

علاوه بر این، بیش از دویست مولکول مختلف در Sagittarius B2 درون کهکشان راه شیری با استفاده از تلسکوپ‌های فروسرخ و رادیویی شناسایی شده‌اند. این نیز به ایجاد این رایحه کمک کرد.

دانشمندی که با بوی فضا، عطر می‌سازد

اخترشیمی مولکول‌هایی که اجرام آسمانی و فضا را می‌دهند

مارینا بارسنیلا که در رشته اخترشیمی تحصیل کرده و نزدیک به 30 سال در صنعت عطرسازی کار کرده است، می‌گوید: در حین تحصیل در رشته اخترشیمی، به عنوان یک عطرساز، همیشه به این فکر می‌کنم که فضا چه بویی می‌دهد؟

همان‌هایی که روی زمین مشاهده می‌کنند، ستارگان، سیاره‌ها، دنباله‌دارها و سحابی‌ها را تشکیل می‌دهند و مطالعه می‌کنند که در محیط‌های کاملاً متنوع برای تولید ترکیب‌های رایج و غیرمعمول به عنوان انتخاب می‌شوند.

مدیر بدبو

وی توضیح می دهد: پروژه “AromAtom”در مجموع ۲۴ رایحه دارد. من یک سفر کامل را ایجاد کرده ام که از زمین به مرکز کهکشان راه شیری میرود. بنابراین شما توقف‌هایی در ماه، مریخ و تمام سیاره‌های دیگر دارید.