درخواست کمک از ستاره‌شناسان آماتور برای تایید سیارات فراخورشیدی

شهروند قبلا هم در شناسایی سیارات فراخورشیدی سودمند بوده اند. به عنوان مثال، در مورد “TOI 1812” که یک منظومه سه سیاره ای در فاصله 563 سال نوری از زمین است، 27 مجموعه ارائه شده توسط 20 ستاره شناس در هفت کشور، برای تعیین دوره مداری یکی از سیارات، نقش بسیار مهم ایفا کرد. مؤسسه نمایندگان اعلام کردند که در ۲۰ سپتامبر در «همایش بین‌المللی فضاینوردی» (IAC) در پاریس ارائه شد و در حال حاضر برای انتشار آماده می‌شود.

تس برای شناسایی سیارات فراخورشیدی بالقوه، از روش موسوم به “گذر”(Transit) استفاده می‌کند. این تلسکوپ، درخشندگی ستاره‌ها را زیر نظر دارد و اگر ستاره‌ای به طور موقت به طور موقت کم‌نور شود، احتمالاً از یک سیاره فراخورشیدی در مقابل آن عبور می‌کند. این حرکت با نام گذر می‌شود. تا به امروز، نزدیک به ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی با استفاده از این روش کشف شده‌اند.

دانشمندان علوم فضایی در بیانیه‌ای، از ستاره‌شناسان آماتور خواستند تا به سیارات فراخورشیدی کمک کنند.

برخی از برآوردها، تس پتانسیل کشف حدود ۱۰ هزار سیاره فراخورشیدی جدید را دارد که هر یک از آنها برای تایید به مشاهدات بیشتر نیازمند هستند. برای این برنامه جدید، ستاره‌شناسان آماتور از تلسکوپی‌های زمینی برای استفاده از رصد هدفی خواهند کرد که توسط تس به عنوان سیارات فراخورشیدی احتمالی شناسایی شده‌اند و از این طریق در مخزن داده‌ای نقش دارند که هدف می‌کند واقعاً یک سیاره فراخورشیدی است یا خیر. این کمپین ویژه، روی “اگزوژوپیترها”(exo-Jupiters) یا جهان‌های بیگانه با ویژگی‌های مشابه سیاره مشتری خواهد بود.

“تام اسپوزیتو” (Tom Esposito)، دستیار پژوهشی در موسسه مدیریت و مدیر علوم فضایی در شرکت یونیستلار در بیانیه‌ای گفت: این موفقیت اولیه، قدرت قرار دادن علم مستقیم را در دستان مردم نشان می‌دهد که یک اصل اساسی در مشارکت موسسه ستی، شرکت است. یونیستلار و ناسا است. ستاره‌شناسان شهروند در سراسر جهان برای آموزش بشریت در مورد سیارات که تریلیون‌ها مایل دورتر کشف‌شده‌اند، به بیان ساده شگفت‌انگیز هستند.

بخوان  ناسا به دنبال آزمایش فناوری‌های پیشرفته پزشکی برای استفاده در کره ماه و فراتر از آن

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، اگر تا به حال رویای کشف یک سیاره جدید را در سر می پروراننده‌اید، اکنون زمان شانس شما فرا رسیده است.

از ستارگان ممکن است که به موارد متعددی از جمله گذرهای دیگر اجرام آسمانی مانند ستارگان کم‌جرم کم‌نور شوند، مشاهدات بعدی برای وجود یک سیاره فراخورشیدی ضروری است. اینجاست که شهروند وارد می‌شوند.

انتهای پیام



منبع

شرکت “یونیستلار” (Unistellar) سازنده تلسکوپ و “موسسه ستی” (موسسه SETI)، کمپین موسوم به “Unistellar Exoplanet” را راه‌اندازی کرده‌اند. این یک برنامه علمی شهروندی است که در آن ستاره‌شناس آماتور می‌تواند به سیارات فراخورشیدی کمک کند که توسط “ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران” یا “تس” (TESS) ناسا شناسایی شده‌اند.