دعوت ناسا از یک صنعت خصوصی برای ماموریت آرتمیس ۳

 



منبع

مقامات آژانس فضایی آمریکا اعلام کردند ناسا پیش نویس درخواست جدید را در ۳۱ مارس منتشر کرده است و تا ۱۵ نوامبر سال جاری مهلت ارائه پیشنهادات را داده است. شرکت‌هایی که طبق قرارداد انتخاب می‌شوند ملزم به انجام دو پرواز نمایشی به سطح ماه خواهند بود؛ یکی بدون خدمه و دیگری خدمه.

ناسا اعلام کرد که استارشیپ اسپیس ایکس را به عنوان فرودگر برای اولین ماموریت سطح خدمه برنامه آرتمیس ۳ انتخاب کرده است که قرار است در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آید.

آرتمیس ۱ در ابتدا قرار بود در ۲۹ آگوست به فضا پرتاب شود، اما اشکالات فنی بار‌ها پرتاب آن را به تعویق انداخت. این آژانس در حال حاضر ۲۷ سپتامبر را برای پرتاب هدف قرار داده است.


بیشتر بخوانید 


لیزا واتسون مورگان، مدیر برنامه سیستم فرود انسانی در پرواز فضایی مارشال ناسا، گفت: کار انجام شده تحت این درخواست، علاوه بر توسعه و مطالعات فرودگر فعلی، به ایجاد پایه‌ای برای اکتشافات طولانی مدت اعماق فضا کمک خواهد کرد.

قراردادی که اسپیس ایکس از قبل با ناسا بسته است، شرایط مشابهی دارد. پرواز آزمایشی خدمه بخشی از ماموریت آرتمیس ۳ است. اگرچه ظاهرا اسپیس ایکس اجازه ندارد برای قرارداد جدید مناقصه کند، ناسا می‌خواهد استارشیپ بخشی از برنامه آرتمیس در طولانی مدت باشد. مقامات ناسا در بیانیه امروز خود اعلام کردند قصد دارند از گزینه‌ای در قرارداد موجود اسپیس ایکس استفاده کنند و از این شرکت بخواهند که طرح ستاره آرتمیس ۳ خود را”برای برآورده کردن مجموعه گسترده‌ای از الزامات برای ادامه ماموریت‌ها در ماه و انجام یک فرود نمایشی خدمه دیگر توسعه دهد.

بخوان  مایکروسافت با یک هشدار امنیتی نادرست کاربران ویندوز 11 را می ترساند - اما نترسید

در مارس سال جاری، مقامات ناسا گفتند قصد دارند با توسعه دومین فرودگر خدمه آرتمیس، افزونگی و انعطاف‌پذیری را برای این برنامه فراهم کنند. این طرح با فراخوان ناسا برای پیشنهادات از سوی شرکت‌های خصوصی رسمی شد.

برنامه آرتمیس می‌تواند ظرف چند روز قدرت جدی بگیرد. ناسا در حال آماده شدن برای اولین پرواز آزمایشی این برنامه یعنی آرتمیس ۱ است که از یک موشک سیستم پرتاب فضایی برای ارسال یک کپسول اوریون در یک سفر بدون خدمه به مدار ماه و بازگشت استفاده خواهد کرد.

واتسون مورگان می‌گوید: «همکاری با شرکت‌های آمریکایی برای انجام این کار اکنون به ما امکان می‌دهد تا از دانش و تخصص ناسا برای تشویق نوآوری‌های فناوری برای حضور پایدار در ماه استفاده کنیم».