دومین آزمایشگاه فضای چین در شرف پرتاب است

پس از این آزمایشگاه، فضاپیما باری تیانژو 5 و خدمه شنژو 15 قرار است تا پایان سال جاری میلادی به این پایگاه عظیم مداری برسند.

به گزارش ایسنا و به نقل از چینادیلی، به گفته آژانس فضایی سرنشین دار چین، ماژول آزمایشگاه فضایی منگتیان چین و حمل و نقل آن یعنی موشک لانگ مارس 5 صبح روز سه شنبه به یک برج خدمات منتقل شدند تا قبل از پرواز برنامه ریزی شده در روزهای آینده آزمایشات نهایی را انجام دهند. این آژانس در یک خبر کوتاه گفت که آماده‌سازی پیش از پرتاب در مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در جنوب‌ترین بخش هاینان در حال حاضر انجام می‌شود اما جزئیات بیشتری ارائه شده است.

منگتیان، دومین واحد آزمایشگاهی ایستگاه فضایی تیانگونگ چین، در اوایل ماه اوت با کشتی به ونچانگ منتقل شد و اوایل این ماه سوخت را در مرکز پرتاب فضایی ونچانگ دریافت کرد.

به گفته طراحان آن در آکادمی فناوری فضای چین، این آزمایشگاه ماژول حدود ۱۷ متر طول، ۴ متر قطر و بیش از ۲۰ تن وزن دارد.

انتهای پیام



منبع

ونتیان، اولین ماژول آزمایشگاهی ایستگاه تیانگونگ، در ۲۴ ژوئیه سوار بر موشک سنگین باربری لانگ مارس ۵ بی از مرکز فضایی ونچانگ پرتاب شد.

پنل‌های خورشیدی منعطف این آزمایشگاه بزرگ‌ترین پنل در نوع خود در چین هستند. زمانی که به طور کامل باز شوند، بیش از 55 متر طول دارند و مساحت آنها به 28 متر مربع نزدیک است.

چین طی ماه‌های گذشته اولین آزمایشگاه تحقیقاتی خود موسوم به ونتیان(Wentian) را به فضای ارسال کرد. ونتیان که اولین ماژول آزمایشگاهی ایستگاه تیانگونگ است، در ۲۴ ژوئیه توسط موشک سنگین باربری لانگ مارس ۵ بی از مرکز پرتاب ونچانگ پرتاب شد. این فضاپیمای ۲۳ تنی بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین فضاپیمای چینی است که تا به حال در مدار زمین مستقر شده است و از سه بخش اصلی که شامل یک محفظه کار خدمه، یک کابین هوابند و یک ماژول خدمات بدون فشار است، تشکیل شده است.

بخوان  پیش بینی مصنوعی درباره گرمایش جهانی در ۱۰ سال آینده

وزن ماژول تحقیقاتی ونتیان ۲۳ تن و معادل شش فیل آسیایی است و طول آن نیز ۵۵ متر و قطر آن ۴.۲ متر است. این ماژول دارای هشت کابین علمی است که می‌توان به کابینت زیست اکولوژی، کابین زیست فناوری، کابین گرانش، کابینت دستکش، کابینت پایین و سه کابین ذخیره اشاره کرد.

دومین آزمایشگاه فضای چین در شرف پرتاب است

تیانگونگ در حال حاضر از چهار ماژول تشکیل شده است: ماژول اصلی تیانه، آزمایشگاه ونتیان، فضای باری تیانژو ۴ و فضای شنژو ۱۴.

دومین آزمایشگاه فضای چین در شرف پرتاب است

دومین آزمایشگاه فضای چین در شرف پرتاب است

طراح این ماژول گفته است که این ماژول دارای سه اتاق مجزا و یک بخش مستقل برای بهداشت شخصی است. ونتیان همچنین دارای یک بازوی رباتیک پنج متری است که می‌توان آن را برای جابجایی تجهیزات کوچک و متوسط ​​استفاده کرد.

درباره آزمایشگاه فضای ونتیان چین چه می‌دانید؟

هم اکنون سه فضانورد در ایستگاه فضایی تیانگونگ حضور دارند. چین در حال حاضر برای پرتاب ماژول منگتیان (Mengtian) که سومین و آخرین ماژول تیانگونگ است، آماده می شود. این ماژول ۵۸.۷ فوتی(۱۷.۹ متر)، حدود ۲۰ تن وزن دارد و قرار است در ماه اکتبر پرتاب شود. این ماموریت سومین پرتاب ماژول چین در کمتر از ۱۸ ماه خواهد بود و ایستگاه فضایی T شکل تیانگونگ را تکمیل خواهد کرد. اندازه ایستگاه فضایی تکمیل‌شده تیانگونگ، به همراه فضایپیماهایی که به آن متصل خواهند شد، حدود ۲۰ مرکز فضای بین‌المللی خواهد بود.

به گفته آژانس فضایی سرنشین دار چین، آزمایشگاه فضایی منگتیان(Mengtian) آزمایش‌های نهایی خود را قبل از پرتاب می‌گذراند.

دومین آزمایشگاه فضای چین در شرف پرتاب است

پس از اتصال منگتیان به تیانگونگ، ایستگاه یک ساختار T شکل خواهد داشت و فضانوردان 110 متر مکعب در فضای قابل استفاده خود خواهد داشت.

بخوان  ارائه یک نقشه خیره کننده جدید از مریخ

تجهیزات علمی نصب شده بر روی آن برای مطالعات ریزگرانش و انجام آزمایش‌هایی در حوزه فیزیک سیالات، علم مواد، علم احتراق و فیزیک بنیادی استفاده خواهد شد.

از برنامه‌های تحقیقاتی که قرار است فضانوردان در این ماژول انجام شود، می‌توان به آزمایش حیوانات (مگس میوه و گورخرماهی) و رشد گیاهانی مانند رشادی اشاره کرد.