ذخایر آب جدید در ماه کشف شد



تحقیقات با منابع جدید آب در کره ماه می‌گویند این آب‌های حبس شده در دانه‌های شیشه‌های ریز روی ماه می‌تواند آب سکونتگاه‌های آینده در ماه را تامین کند و فقط باید بفهمیم که چگونه آن را می‌سازیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، ماه‌نورد چینی چانگای ۵(Chang’e 5) دانه‌های شیشه‌های ریز حاوی آب را در یک دهانه برخوردی کره ماه پیدا کرده است.

در نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از یک کارمند در سال ۲۰۲۰، دانه‌هایی با آب تا ۲۰۰۰ قسمت در میلیون (PPM) یافت می‌شوند و با توجه به فراوانی این کره‌های شیشه‌ای در سطح ماه، مجموع آب‌های درون آنها می‌توانند به ۷۱ تریلیون گالن باشند.

برخی از این دانه‌ها هنگام برخورد با سیارک‌ها با ماه در میلیون‌ها سال پیش شکل گرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر از آتشفشان‌های باستانی به وجود آمده‌اند.

دانشمندان بر این باورند که این آب از یک واکنش شیمیایی، ایجاد می‌شود، یعنی زمانی که یون‌های هیدروژن از خورشید ساطع می‌شوند و توسط بادهای خورشیدی به سطح ماه منتقل می‌شوند، با اتم‌های درون این دانه‌ها واکنش نشان می‌دهند.

این دانه‌های پر از آب، بسیار ریز هستند و از چند ده میکرومتر تا چند میلی‌متر تغییر می‌کنند. با این، به اندازه کافی در سطح ماه وجود دارد که می‌‌‌‌

با این حال، بررسی چگونگی جمع آوری و استخراج آنها را کشف کرده اند و برای آب درون این دانه باید آنها را تا حدود ۲۱۲ درجه فارنهایت گرم کنند. با این، آنها می‌توانند منبعی برای سکونتگاه‌های ماه در آینده باشند، جایی که فضانوردان می‌توانند از این آب برای نوشیدن، حمام، پخت و پز، نظافت و حتی تولید سوخت استفاده کنند.

بخوان  سرنشینان جدید «ایستگاه فضایی بین‌المللی» به مقصد رسیدند

دانشمندان بر این باورند که سایر قمرهای منظومه شمسی ما نیز ممکن است دانه‌های مشابهی داشته باشند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: اندازه‌گیری‌های مستقیم ما از این سطح ذخایر آب در ماه نشان می‌دهد که این دانه‌های شیشه‌های می‌توانند از آب ناشی از باد خورشیدی را در ماه ذخیره می‌کنند و نشان می‌دهند که می‌توانند همچنین روی آب اجرا شوند. باشند.

پژوهشگران افزودند: وجود آب ذخیره شده در این دانه‌های شیشه‌های برخوردی، با تشخیص راه دور آب در مناطق با عرض جغرافیایی پایین‌تر ماه و عطارد مطابقت دارد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که این شیشه‌های ضربه‌های روی سطح اجرا می‌شوند بدون جو منظومه شمسی می‌توانند آب را از باد ذخیره کنند و آن را در فضای رها کنند.

این دانه های شیشه ای برخوردی اولین کشف آب در ماه محل. ناسا در سال ۲۰۰۹ یک کاوشگر را به دهانه برخوردی کابئوس(Cabeus) کوبید که باعث کشف آب در آن ناحیه شد. در سال ۲۰۱۸ نیز ناسا شواهد مستقیم از رسوبات یخی در دهانه‌های واقع در بخش‌های همیشه در سایه ماه در قطب شمال و جنوب این قمر یافت می‌شود.

ناسا و چین و روسیه قصد دارند در دهه آینده پایگاه‌های قمری را در قطب جنوبی ماه مستقر کنند و به نظر می‌رسد پایگاه‌های قابل سکونت آنها تا اوایل یا اواسط دهه ۳۰ راه‌اندازی.

انتهای پیام



منبع