راز رگه‌های قرمز سطح قمر «آروپا» چیست؟

یک هیدرات، یک شبکه سخت، نمکی و یخی است که در دماهای پایین تشکیل می‌شود و با پیوند هیدروژنی در کنار هم نگه داشته می‌شود. تنها هیدرات سدیم که قبلاً شناخته شده است، ترکیب ساده‌ای دارد و به ازای هر دو مولکول آب یک مولکول نمک دارد.

چنین شرایط سرد و پرفشاری که در آزمایشگاه ایجاد می‌شود، در قمرهای معمولی معمول است، جایی که یخهایی به ضخامت پنج تا ۱۰ کیلومتر، دریاهایی به عمق چند صد کیلومتری را پوشانده‌اند و احتمالاً انواع یخ‌های متراکم‌تر نیز در پایین آن وجود دارند.

انواع جدید یخ‌های نمکی پیامدهایی نه تنها برای علم شناخت سیاره‌ها دارند، بلکه ژورنو تاکید می‌کنند که این مواد جدید با تحقیقات فیزیک شیمی و انرژی نیز که از هیدرات‌ها به عنوان ذخیره انرژی استفاده می‌کنند، مرتبط هستند.

قمر اروپا نام یکی از ۹۲ قمر سیاره مشتری است. این قمر در سال ۱۶۱۰ میلادی توسط گالیله کشف شد.

ژورنو می‌گوید: این هیدرات‌ها ساختاری دارند که سیاره‌شناسی انتظار آن را می‌شناسند.

در این آزمایش جدید، مقدار کمی آب شور بین دو الماس تقریباً به اندازه یک دانه ماسه با فشاری معادل ۲۵ هزار برابر فشار اتمسفر فشرده شد. این گروه تحقیقاتی به دلیل شفافیت الماس‌ها این روش را به خوبی زیر میکروسکوپ مشاهده می‌کنند.

دانشمندان مدت‌ها گمان می‌کردند که این رگه‌ها ناشی از مخلوط منجمد آب و نمک است. با این، ترکیب شیمیایی آنها مرموز است، زیرا با هیچ ماده ای شناخته شده زمینی مطابقت ندارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، بر اساس مطالعه قدیمی که به تازگی در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، معمای پشت رگه‌های قرمز قابل توجهی است که در سطح قمر اروپا، یکی از قمرهای سیاره مشتری را پوشانده است، حل شده است.

بخوان  تاثیر مصرف فیبر در مبارزه با ام‌اس

اکنون گروهی به رهبری دانشگاه نوعی کریستال(بلور) جامد جدید را در آزمایشگاه رشد داده اند که از ترکیب نمک خوراکی و آب تحت فشار و بسیار پایین تشکیل شده است. آنها معتقدند این همان چیزی است که احتمال زیاد در سطح و عمق اقیانوس‌های این قمر رشد می‌کند.

انتهای پیام



منبع

اروپا پانزدهمین جرم در منظومه خورشیدی بر پایه جرم و حجم است. نقشه‌برداری جهانی از نقش‌های دوار بر روی اقیانوس یخ‌زده قمر اروپا را از گمان‌های پیشین دور نمود. این نقش‌ها و رگه‌ها کمان‌هایی به عرض 40 کیلومتر هستند که تا صدها کیلومتر روی آن‌ها قرار گرفته‌اند که همیشه برای یک معمای متخصص بوده‌اند.

با وجود ماموریتی که برای کاوش قمرهای یخی سیاره مشتری برنامهریزی شده است، با توجه به اینکه این ماموریتها با چه موادی ممکن است انجام شود، می‌توان آنها را به هدف بهتری برد و آنها را برای یافتن نشانه‌های حیات فرازمینی کمک کند.

باپتیست ژورنو(Baptiste Journaux) یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه می‌گوید: به اکتشافات اساسی در علم انجام می‌شود. نمک و آب در شرایط زمین به خوبی شناخته شده هستند، اما فراتر از آن ما در مورد آنها کاملاً در تاریکی به سر می‌بریم.

دو هیدرات حاصل به طور قابل توجهی متفاوت هستند. یکی برای هر ۱۷ مولکول آب دو سدیم دارد و دیگری به ازای هر ۱۳ مولکول آب یک کلرید سدیم دارد. این توضیح می‌دهد که چرا رگه‌های قمرهای مشتری بیشتر از حد انتظار «آبکی» هستند.

خطوط قرمز روی قمر اروپا چیست؟

دانشمندان مدتهاست در ترکیب رنگهای قرمز رنگ سطح قمر اروپا که به اعتقاد آنها مواد «غیر زمینی» است، حدس و گمان می‌زند.

بخوان  بگو پنیر! به زودی می توانید تلفن اندرویدی خود را به یک وب کم رایانه شخصی بی سیم در ویندوز 11 تبدیل کنید

وی افزود: اکنون ما این اجرام سیاره‌ای را داریم که احتمالاً دارای ترکیباتی هستند که برای ما بسیار آشنا هستند، اما در شرایط بسیار عجیب و غریبی قرار دارند. این زمان هیجان انگیزی برای ماست.