ربات «آیدا» در مجلس اعیان بریتانیا سخنرانی کرد

آیدا که نامش از «آیدا لاولیس» (Ada Lovelace)، ریاضیدان قرن نوزدهم گرفته شده است، گفت: من معتقدم که ماشینی خلاقانه، فرصت بزرگی را برای ما فراهم می‌کند تا ایده‌ها و روش‌های جدید تفکر را کشف کنیم. در هر حال، خطرات مرتبط با این فناوری نیز وجود دارد که ما باید آنها را در نظر بگیریم. ما باید به مزایا و محدودیت‌ها فکر کنیم و پیام‌های اخلاقی را در نظر داشته باشیم.

ربات "آیدا" در مجلس اعیان انگلیسی سخنرانی کرد

سپس، ملر یک عینک آفتابی را روی چشمان ربات گذاشت که باعث تعجب اعضای کمیته ارتباطات و دیجیتال مجلس اعیان شد. وقتی دلیل این کار از ملر پرسیده شد، توضیح داد که وقتی آیدا ریست می‌شود، گاهی اوقات شکلک‌های جالبی در می‌آورد.

ربات انسان‌نما موسوم به «آیدا» با سخنرانی در مجلس اعیان بریتانیا تاریخ ساز شد.

ربات "آیدا" در مجلس اعیان انگلیسی سخنرانی کرد

ربات "آیدا" در مجلس اعیان انگلیسی سخنرانی کرد

آیدا در پاسخ به پرسشی که در نحوه تولید هنر پرسیده شد، پاسخ داد: من می‌توانم از دوربین موجود در چشمانم، الگوریتم‌های مصنوعی و بازوی رباتیکم برای نقاشی روی بوم استفاده کنم که به خلق تصاویر جذاب بصری می‌انجامد. روند خلق شعرهایم با استفاده از شبکه‌های خنثی، شامل تجزیه و تحلیل مجموعه متن بزرگی برای شناسایی و ساختارهای مشترک شعری و سپس استفاده از این ساختارها و محتوا برای تولید اشعار جدید است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، ربات انسان‌نمای انگلیسی به نام “آیدا” (Ai-Da) با تبدیل شدن به اولین رباتی که در “مجلس اعیان بریتانیا” (House of Lords) سخنرانی می‌کند، تاریخ‌ساز شد اما یک مشکل را تجربه کرد.

آیدا ادامه داد: تفاوت این کار، با استفاده از انسان‌ها در آگاهی است. من با وجود اینکه می‌توانم در مورد آنها صحبت کنم، تجربیات ذهنی ندارم. من برنامه‌ها و الگوریتم‌های رایانه‌ای هستم و به آنها وابسته هستند. زنده نیستم اما هنوز می‌توانم هنر خلق کنم.

بخوان  چند بار می توانید توئیت خود را ویرایش کنید؟

“بارونس گیل رباک” (بارونس گیل ریباک)، رئیس شرکت “پنگوئن رندوم هاوس” (Penguin Random House) و “لرد هال” (لرد هال)، مدیرکل سابق بی‌بیسی نیز در این مراسم حضور داشتند.

همچنین، یک نمایش انفرادی را در پنجاه و نهمین نمایشگاه بین‌المللی هنر با عنوان «پرش به سوی متاورس» و در نمایشگاه «همیشه اکنون است» در سال ۲۰۲۱ نیز شرکت کرده است که اولین نمایشگاه بزرگ هنر معاصر در «اهرام بزرگ جیزه» است. Pyramids of Giza) در مصر بود.

آیدا دوربین‌های موجود در چشمان خود و الگوریتم‌های رایانه‌ای را برای پردازش ویژگی‌های انسانی به کار می‌برد و آنچه را که می‌بیند، به صورت خلاصه می‌کند. سپس، از این مختصات در محاسبه یک مسیر مجازی برای بازوی رباتیک خود استفاده کنید می‌کند تا برای ایجاد قطعات هنری روی بوم نقاشی بکشد.

پیش از این شکست کوتاه، ربات با اعضای کمیته در مورد این موضوع صحبت کرد که آیا خلاقیت، مورد حمله مصنوعی و فناوری قرار گرفته است.

انتهای پیام



منبع

ملر که مدیر پروژه ربات آیدا است، گفت: آیدا معنی هنرمند بودن در دنیای پسانسان را به چالش می‌کشد. هنرهای او به عنوان یک هنرمند، پایه‌های دنیای هنر و صنایع خلاق را زیر سوال می‌برند.

وی افزود: نقش فناوری در خلق هنر همچنان رو به رشد خواهد بود. هنر پیشینه زیادی بر شیوه خلق ما داشته است.

وی افزود: اولین سخنرانی آیدا در مجلس اعیان به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که یک ربات هوش مصنوعی، جهان را چگونه می‌بیند و برای آینده خلاقیت چه معنایی دارد.

بخوان  OpenAI می گوید ChatGPT در حال "تنبل تر" شدن است، اما راه حلی در راه است

آیدا این موضوع را مطرح می کند که چه چیزی هنر را تشکیل می دهد و این که اگر هنر توسط یک انسان یا هوش مصنوعی ساخته شود، آن تغییر می کند یا خیر.

این ربات زن به دلیل ترسیم پرتره ملکه الیزابت دوم در اوایل سال جاری مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند.

سال گذشته، مجموعه‌ای از پرتره‌های خود را در موزه طراحی لندن به نمایش بگذارند که با نگاه کردن به آینه به چشم‌های دوربینش، آنها را خلق کرده بود.

او گفت: هنر می‌تواند چیزهای زیادی باشد. از نقاشی گرفته تا طراحی یا شعر. عمل هنری من شامل همه موارد فوق است. از آنجا که هنر برای تفسیر باز است، مخاطب نقش کلیدی دارد.

آیدا قبل از این که توسط شرکت “اینجینییر آرتز”(Engineered Arts) ساخته شده و در سطح بین‌المللی برنامه‌ریزی قرار گرفتن، توسط ملر، متخصص هنر مدرن و معاصر در “دانشگاه آکسفورد”(Oxford University) ابداع شد.

اوایل جلسه، یک لحظه ناخوشایند پیش آمد و یک مشکل فنی، چشمان ربات را مانند چشمان زامبی کرد و باید توسط “آیدان ملر”(Aidan Meller)، سازنده‌اش راه‌اندازی مجدد می‌شد.

قابلیت‌های این ربات توسط دانشجویان مقطع دکتری و اساتید دانشگاه‌آکسفورد و “دانشگاه بیرمنگام”(University of Birmingham) توسعه یافته است.

ربات "آیدا" در مجلس اعیان انگلیسی سخنرانی کرد