رکورد انتقال اطلاعات فضایی شکست

بت کِر، مدیر ماموریت TBIRD در مرکز پرواز فضای گادرد ناسا می‌گوید: دستیابی به سرعت ۱۰۰ گیگابیت در ماه ژوئن پیشگام بود و اکنون ما این سرعت انتقال داده‌ها را دو برابر کرده‌ایم که توانایی ارتباط ما در فضا را تغییر می‌دهد.

برای این آزمایش جدید، ماهواره TBIRD انتقال داده 3.6 ترابایتی را در مدت زمان 6 دقیقه انجام داد. ناسا اعلام کرده است که در این مدت زمان و با سرعت انتقال 200 گیگابیت بر ثانیه، می‌تواند معادل هزاران ساعت فیلم با کیفیت HD یا تقریباً یک میلیون آهنگ را به طور همزمان به زمین ارسال کند.

این سامانه ارتباطی مداری مبتنی بر نور لیزر، رکورد سرعت انتقال را که کمتر از یک سال پیش ثبت شده بود، دو برابر کرد.

سامانه TBIRD در ماه مه سال گذشته در ماموریت «ترنسپورتر-5» شرکت اسپیس‌ایکس بر فراز موشک «فالکون ۹» به فضا پرتاب شد. تقریباً یک ماه بعد در ژوئن 2022، این سامانه با ارسال گیگابیت در صد میلیون در طول پرواز از فراز ایستگاه زمینی خود که دو بار در روز از روی آن عبور می‌کند، اولین موفقیت خود را به دست آورد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، ماهواره طلایی ناسا که به اندازه یک جعبه دست کاغذی است و نام TBIRD دارد، رکورد را برای سریع‌ترین سرعت انتقال داده که در فضا انجام می‌شود، ثبت می‌کند.

فضای ارتباطات «فوق العاده پرسرعت» جدید

رکورد انتقال اطلاعات فضایی شکست

مواردی که ناسا اشاره می کند، ارتباطات نوری فوق العاده پرسرعت، قادر به انتقال اطلاعات بسیار نسبت به سیستم های ارتباطی فضای سنتی است.

بخوان  کشفی جدید برای پاک شدن اتمسفر زمین

ناسا به فناوری جدیدی اعلام کرده است که این مأموریت «آرتمیس ۲» را بر عهده دارد که برای سال آینده برنامه ریزی شده، آزمایش خواهد کرد. این فناوری می‌تواند به فضانوردان مأموریت ماه اجازه دهد تا فیلم‌هایی با کیفیت HD را در لحظه، به زمین مخابره کنند.

ناسا تا امروز به شبکه فضای مجازی خود متکی بوده است که از رادیویی برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق ماهواره‌ها و فضاپیماها استفاده می‌کند.

کِر افزود: فقط قدرت ابزارهای فضایی را می‌توان تصور کرد که می‌توانند آن‌ها را به گونه‌ای طراحی کنند که به طور کامل از پیشرفت‌ها در سرعت‌ها و پیشرفت‌های سازنده‌ها استفاده می‌کنند و آنچه را که می‌توان از علوم مصنوعی با حجم عظیمی از دانش‌ها انجام داد، بیشتر کرد. .

ناسا در توییت خود برای اعلام این رکوردشکنی نوشت: نقطه عطف به دست آمد! محموله تحویل فروسرخ ترابایت (TBIRD) دریافت ۳.۶ ترابایت را از طریق پیوندهای لیزری در یک گذر ۶ دقیقه‌ای با سرعت ۲۰۰ گیگابیت در زمین به زمین منتقل کرد. 3.6 ترابایت، تعداد زیادی بوده و تقریباً معادل یک میلیون آهنگ است.

انتهای پیام



منبع

ناسا با استفاده از یک سامانه لیزری موفق به ثبت سریع‌ترین انتقال داده در فضا شد و ۳.۶ ترابایت را تنها در ۶ دقیقه انتقال داده است.

ماهواره TBIRD که مخفف «تحویل فروسرخ ترابایت» (TeraByte InfraRed Delivery) است، در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۳ (۸ اردیبهشت‌ماه) سرعت انتقال نوری فضا به زمین با سرعت ۲۰۰ گیگابیت در ثانیه را به ثبت رساند.

TBIRD قابلیت های نسل جدید را نشان می دهد

بخوان  نحوه سنجش دقیق ضربان قلب با گوشی هوشمند

وی ادامه داد: لیزری، حلقه مفقوده‌ای است که اکتشافات علمی آینده را امکان پذیر می‌کند.