ساخت ربات با الهام از بطری سس گوجه‌فرنگی

این پژوهش، در مجله «ماده» به چاپ رسید.

پژوهشگران هلندی با الهام از عملکرد بطری سس گوجه‌فرنگی، به طراحی و ساخت ربات‌های نرم‌افزار پرداخت‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بطری‌های پلاستیکی سس گوجه‌فرنگی دارای دریچه ‌کوچکی روی خود هستند که باز می‌شوند تا سس بیرون بیاید و اگر بطری خیلی محکم فشار داده شود، گاهی اوقات سس پاشیده می‌شود. دانشمندان هلندی، از این مکانیسم برای ایجاد محرکی تقلید کرده‌اند که می‌توان آن را در دستگاه‌های رباتیک نرم‌افزار خودکار استفاده کرد.

به بیان ساده، دریچه هیسترتیک از یک پایه سیلیکونی مسطح با شکاف‌هایی روی آن تشکیل شده است. شکافها تا زمانی که فشار هوای پشت آنها به آستانه مشخصی برسد، می‌مانند و در این مرحله باز می‌شوند و هوا را آزاد می‌کنند. سپس، شکاف‌ها دوباره بسته می‌شوند و این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شوند.

پژوهشگران با استفاده از این اثر، رباتی با بدنه نرم‌افزار ساختند که با استفاده از چهار راه می‌رود. همچنین، آنها یک دست رباتیک را ابداع کردند که انگشتان پنوماتیک خود را به طور متوالی به هم می‌زند.

انتهای پیام



منبع

ایده این است که در یک ربات، اگر هوا از طریق چنین دریچه‌ای به طرف یک پا یا انگشت نرم پمپاژ پنوماتیک شود، پا یا انگشت به طور مکرر منبسط و منقبض می‌شود و در همان حال به جلو و عقب حرکت می‌کند.

ساخت ربات با الهام از بطری سس گوجه‌فرنگی

تجهیزات تجهیزات الکترونیکی پیچیده‌تر و پرقدرت‌تر، این حرکت با یک مکانیسم آنالوگ ساده آغاز می‌شود. حتی ممکن است که پمپ هوا با تغییر در محیط ربات فعال شود و نیاز به کنترل خارجی را از بین ببرد.

بخوان  «تلسکوپ فضای هابل» شکارچی سایه‌ها می‌شود!

به طور غیرمنتظره‌ای مشخص می‌شود که وقتی دو تا از دریچه‌ها به یک پمپ متصل می‌شوند، به باز و بسته شدن آن‌ها می‌شوند. به عبارت دیگر، یک دریچه زمانی که دیگری بسته است، باز می شود.

این فناوری که توسط گروهی از پژوهشگران “دانشگاه فناوری آیندهوون”(TU/e) طراحی شده است، به عنوان “دریچه هیسترتیک”(دریچه هیسترتیک) شناخته می‌شود. این دریچه هیسترتیک، دریچه بطری سس گوجه‌فرنگی برای باز و بسته شدن سریع و مکر را شبیه سازی می‌کند. حتی زمانی که بطری به آرامی و به طور یکنواخت فشرده می شود.