سالروز درگذشت اولین فضانورد جهان


۵۵ سال پیش در چنین روزی (۲۷ مارس ۱۹۶۸) «یوری الکسی یویچ گاگارین»، فضانورد روس و اولین فضاینورد جهان در سن ۳۴ سال درگذشت.

به گزارش ایسنا، «یوری الکسی یویچ گاگارین» در ۹ مارس ۱۹۳۴ میلادی در یکی از روستاهای کشور روسیه متولد شد. گاگارین به فضا، ریشه در کودکی وی داشته و در دوران کودکی‌اش هواپیماهای مدل می‌ساخت و کتاب‌های ژول ورن را با علاقه مطالعه می‌کرد.

پدرش «الکسی ایوانویچ گاگارین» کشاورز و مادرش، «آنا تیموفیونا گاگارینا» چوپان بود. گاگارین در سال 1941 در مدرسه گذاشت، اما حمله نازی‌ها باعث تعطیلی مدرسه شد و آلمان‌ها، آنها را اشغال کردند.

گاگارین و خانواده‌اش به اجبار، یک زیرزمین برای خود ساختند و تا پایان جنگ در آنجا به سر بردند. آن‌ها بعد از جنگ به شهر کوچک «گژانسک» که امروز به افتخار او، «گاگارین» نامیده می‌شود، رفتند و در این شهر بودند که بار دیگر به مدرسه رفتند. پس از پایان دوره دبیرستان وارد آموزشگاه خلبانی شد و در نهایت به نیروی هوایی شوروی پیوست.

یوری گاگارین در سال ۱۹۵۵ پس از فارغ‌التحصیلی از هنرستان، به دانشکده نیروی هوایی «اورنبورگ» رفت تا پرواز با هواپیماهای نظامی را بیاموزد. وی در سال 1957، مدت کوتاهی پس از پرتاب «اسپوتنیک-1» (اولین ماهواره جهان)، با امتیازهای بالا و دریافت مدرک خلبانی از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد.

نکته جالب درباره ظاهر وی، قد ۱۵۷ سانتی‌متری وی بوده است که در انتخاب گاگارین به عنوان «فضانورد» نتیجه بوده است.

گزینش اولین فضانوردان

سالروز درگذشت اولین فضانورد جهان

تا روزهای پیش از پرواز، هر 6 عضو منتخب در گروه آزمایش‌های آسیبی، قرار گرفتن تا استقامت جسمی و روانی آن‌ها ثابت شود. روز ۱۷ مارس سال ۱۹۶۱، فضانوردان منتخب، تیم بزرگ پشتیبانی و گروهی از مقام‌های رسمی وارد پایگاه فضایی «بایکونور» شدند.

بخوان  رصد تاثیرات زیست محیطی "نورد استریم" با ۳ ربات دریایی

روز ۸ آوریل، یعنی تنها چند روز پیش از پرواز فضایی، «یوری گاگارین» به عنوان نامزد اصلی پرواز گزینش شد.

گاگارین در ساعت شش و هفت دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به وقت مسکو، از پایگاه فضایی «بایکونور» با فضای «وستوک-۱» در مدار زمین قرار گرفت.

اولین جمله‌هایی که گاگارین به زمین مخابره کرد این بود: «پرواز به خوبی ادامه دارد، دید خوبی دارم، من زمین را می‌بینم، خیلی زیباست.»

در حالی که گاگارین در مدار زمین پرواز می‌کرد، درجه نظامی او به موفقیتش می‌تواند به سرنگیار ارتقاء پیدا کند.

مدارگرد حامل حاملیوری گاگارین پس از ۱۰۸ دقیقه با سرعت ۲۷۴۰۰ کیلومتر در ساعت، یک بار زمین را دور زد و اولین فضانورد جهان را به سلامت به زمین بازگرداند و به این ترتیب، افتخاری بی‌نظیر برای یوری گاگارین و کشورش، به ارمغان آورد.

یوری گاگارین پس از بازگشت به زمین، تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد.

پس از این موفقیت بی‌نظیر در روز ۲۷ مارس ۱۹۶۸، هواپیمای «میگ-۱۵»، یوری گاگارین و مربی پروازش طی یک پرواز تمرینی دچار سانحه شد و سقوط کرد و هر دو سرنشین آن کشته شدند.

هرساله در شب ۱۲ آوریل، جشن‌هایی با نام «شب یوری» برای یادبود یوری گاگارین در نقاط مختلف جهان برپا می‌شود.

«مجمع عمومی سازمان ملل» در نشست ویژه‌ای درتاریخ ۷ آوریل ۲۰۱۱ قطعنامه‌های صادر کرد که باعث می‌شود آن روز ۱۲ آوریل به مناسبت سالگرد پرواز تاریخی یوری گاگارین به دور مدار زمین، «روز پرواز فضایی بشر» نامگذاری شده است.

تصاویر کمتر دیده شده از «یوری گاگارین»

سالروز درگذشت اولین فضانورد جهان

روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ برابر با ۲۳ فروردین ۱۳۴۰ یک نام، تیتر تمام روزنامه‌های جهان شد: یوری الکسیویچ گاگارین.

بخوان  شاهدانه صنعتی ۲ برابر درختان به تصفیه هوا کمک می‌کند

وی سفری یک ساعت و چهل و هشت دقیقه‌ای داشت که حتی در آن زمان هم به تعداد زیادی نمی‌رفت. اما زمان سفر مهم نبود، سفر گاگارین در ارتفاع و مسیری بود که طی کرد: گاگارین، زمین را در ارتفاعی ۳۲۷ کیلومتری چرخیده بود و نام خود را در تاریخ سیاره ما به عنوان «نخستین فضانورد جهان» به ثبت رساند.

گاگارین در ۱۹۶۰ جزو اولین گروه کیهان‌نوردان انتخاب شد و در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ با سفینه «وستک-۱» به فضا سفر کرد. وستک -۱ در مداری با اوج ۳۲۷ کیلومتر و حضیض ۱۶۹ کیلومتر به گرد زمین چرخید. این سفینه پس از طی مسافت ۴۰۸۶۸ کیلومتر که ۱۰۸ دقیقه طول کشید به زمین بازگشت.

آنچه در ادامه می‌بینید منتخبی از عکس‌های کمتر دیده شده او و صفحات روزنامه‌های اطلاعاتی است که پرواز گاگارین را منتشر کرده است.

سالروز درگذشت اولین فضانورد جهان

سالروز درگذشت اولین فضانورد جهان

سالروز درگذشت اولین فضانورد جهان

سالروز درگذشت اولین فضانورد جهان

سالروز درگذشت اولین فضانورد جهان

حذف نام اولین فضانورد جهان به دلیل روس بودن!

سالروز درگذشت اولین فضانورد جهان

سال گذشته یک کنفرانس فضایی که به افتخاریوری گاگارین، فضانورد مشهور شوروی سابق برگزار می‌شود، نام را به دنبال حمله روسیه به کشور تغییر داد. حذف و سانسور نام گاگارین را می‌توان به فهرست تحریم‌ها علیه روسیه در پی حمله این کشور به کشور اضافه کرد.

این بنیاد غیرانتفاعی فضایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به رویدادهای رویدادی جهان، بنیاد «شب یوری» (Yuri’s Night) نام خود را به «جشن فضا: آنچه در آینده رخ می‌دهد را کشف کنید» (A Celebration of Space: Discover What’s) بعدی) تغییر داد.

یوری گاگارین در سال ۱۹۶۱ تبدیل به اولین فرد شد که به فضا رفت. در همان سال آلن شپرد آمریکایی نیز پس از گاگارین به فضای سفر کرد. گاگارین به خاطر سفر فضای تاریخی خود به ستاره‌های جهانی تبدیل شد و نشان‌ها و عناوین افتخار بی‌شماری از سراسر جهان شد.

بخوان  کسب شگفت‌انگیز بازوی رباتیک "آمازون" در محصولات جابه‌جایی

انتهای پیام



منبع