ستاره‌های سیاره‌کُش که جنایت خود را می‌پوشانند

وقتی ستاره‌ها گرسنه می‌شوند

در عوض، ستاره شناسان باید به سامانه‌های ستاره‌های دوتایی نگاه کنند که در آن یک ستاره به طور قابل توجهی فلزات نسبت به همدم خود دارد. بنابراین ستاره شناسان با رصد سامانه‌های دوتایی که کمتر از یک میلیون سال عمر دارند، می‌توانند در نهایت این ستاره‌های قاتل را دستگیر کنند.

با گذشت زمان، فلزات غرق شده به آرامی راه خود را به قلب ستاره پیدا می‌کنند، زیرا این عناصر سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم هستند که از سطح یک ستاره بزرگ تشکیل می‌دهند.

تناقض دوگانه

اما ستاره فقط در دوران پیری خود دست به قتل سیاره‌ها نمی‌زند، بلکه زمانی که ستاره‌ها جوان هستند، این اتفاق می‌تواند رخ دهد. شکل‌گیری اولیه یک منظومه خورشیدی دورانی بسیار خشن است. یک پیش‌استاره در دل خود هم از نظر دما و هم از منظر چگالی رشد می‌کند، اما این رشد به شکلی نامنظم رخ می‌دهد و گاهی طوفان‌های شدید پلاسمایی را از سطح ستاره پرتاب می‌کند.

این پوشش کیهانی چقدر طول می کشد؟ تخمین‌های اولیه بر اساس پخش فلزات درون یک ستاره، افراد سال یا بیشتر را نشان می‌داد، به این معنا که هر ستاره‌ای که بتواند آن را با این مشخصات رصد کند، پنهان نمی‌شود.

انرژی وحشیانه و زنده داغ درون یک ستاره برای نابودی کامل یک سیاره کافی است و این تازه در تصویری است که سیاره از ورود به جو ستاره میزبان خود جان سالم در ببرد و توسط نیروهای جزر و مد گرانشی اطراف ستاره تکه تکه نمی شود.

اما پژوهشی قدیمی که برای انتشار در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society ارائه شده است، جزئیات ظریفی را در پیش گرفته شده است. پژوهشگران در تلاش برای یک محاسبه دقیق از مدت زمان وقوع چنین رویدادی می‌توانند بمانند، ده‌ها ستاره‌ها ساخته شوند و شبیه‌سازی‌هایی شوند که چه چیزی را شبیه‌سازی کرده‌اند و چه کسی ستاره‌ها می‌توانند خود را ببلعند، مشخص کنند.

بخوان  درمان ۱۰ دقیقه‌ای برای بازیابی بویایی مبتلایان به کوید-۱۹ طولانی

اما اکنون اخترشناسان به راهی برای شناسایی این ستاره‌های قاتل دست پیدا کرده‌اند و متوجه شده‌اند که چقدر می‌برد تا شواهد این اتفاق از بین برود باشد.

در حال حاضر، سیاره‌های واقع در اطراف این ستاره شروع به پیشرفت می‌کنند و سیاره‌های کوچک‌تر با برخورد می‌کنند و از نظر گرانشی با یکدیگر می‌کنند و به طور کلی در جستجو برای تبدیل شدن به سیاره‌های کامل هستند. به طور طبیعی، تمام این هیاهو مقداری از مواد را از منظومه بیرون می‌آورند و مواد دیگر را به سمت ستاره در حال شکل‌گیری جریان می‌یابند.

بنابراین وقتی که فلزات به اعماق ستاره فرو می‌روند، هیچ شواهدی از جنایات گذشته ستاره پیش چشمان دیگر کنجکاو ستاره شناسان نمی‌شد.

وقتی این اتفاق می‌دهد، هر سیاره‌ای که به اندازه کافی بدشانسی باشد، در نزدیکی ستاره میزبان خود باشد، بلعیده می‌شود. سیاره‌های بیرونی آن منظومه ممکن است آسیب ببیند، زیرا تغییر چشم‌انداز گرانشی ناشی از تشنج‌های یک ستاره‌ای در حال مرگ می‌تواند سیاره‌ها را به سمت ستاره مادر خود بفرستد.

به طور طبیعی، پاسخ برای هر ستاره متفاوت است، زیرا به این دلیل است که ستاره چقدر جرم دارد و چقدر مواد سیاره‌ای مصرف کرده است. اما به طور کلی، ستاره شناسان دریافتند که ستارگان به مدت کمتر از یک میلیارد سال دارای فلزات در سطح خود هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره‌ها بر خلاف آن‌هایی که مانند یک مادر برای پرورش سیاره‌ها عمل می‌کنند، اما گاهی اوقات نیز خائن و خشن می‌شوند و فرزندان خود را می‌بلند و با گذشت زمان، این جنایت را در ستاره فرو می‌رود و هرگز نمی‌توان مشاهده کرد.

بخوان  استفاده از موی انسان برای پاکسازی آلاینده های آب

تنها شواهد باقی مانده مبنی برای اینکه یک ستاره یکی از سیاره‌های خود را بکشد، فلزات فراوانی است، به این معنی که ستاره شناسان، عناصر سنگین‌تر از هلیوم را می‌توان شناسایی کرد که می‌تواند عناصری مانند سیلیکن، مواد و کربن‌ها را که سیاره‌ها برای رشد به آنها نیاز دارد، شناسایی کند. دارند.

انتهای پیام



منبع

این هجومِ موادِ سیاره‌ساز به ستاره مرکزی منظومه می‌تواند آهسته یا سریع باشد. برخی از موارد، قطره های ثابت از عناصر سنگین در طول میلیون ها سال راه خود را به سمت ستاره باز می کنند که در این صورت، کمتر به شکل یک قتل سیاره می شود و بیشتر شبیه خفه و بلعیدن آهسته مواد لازم برای ساختن سیاره های بیشتر یا بزرگتر است. در اطراف یک ستاره است.

نقش فلزات در دستگیری قاتل

در موارد دیگر، یک سیاره دقیقاً با ستاره برخورد می‌کند و در یک چشم به هم کاملاً ناپدید می‌شود.

آنها در شبیه‌سازی‌های خود این واقعیت را در نظر می‌گیرند که مواد غنی‌شده با درون یک ستاره، چگالی متفاوتی نسبت به محیط اطراف آن خواهند داشت و می‌توانند جریان‌هایی ایجاد کنند که آن فلزات را سریع‌تر از صرفا گرانش به سمت ستاره پایین بکشند.

بنابراین برای یافتن شواهدی از «سیاره‌کُشی» باید ستاره‌های کوچکتر از حدود یک میلیارد سال را شکار کنند. همچنین نمی‌تواند تنها به یک ستاره به صورت مجزا نگاه کند، زیرا غیر ممکن است که بگوییم آیا آن ستاره یک سیاره یا بیشتر را بلعیده است یا فقط با آن مقدار بیشتری فلز متولد شده است.

ستاره شناسان فقط می‌توانند بر اساس آن چه روی سطح ستاره است، تعیین کنند که چه چیزی ساخته شده است، زیرا سطح ستاره تنها بخشی از ستاره است که نور ساطع می‌کند و از رد پایی آن نور است که دانشمندان می‌توانند بفهمند چه عناصری در درون. یک ستاره وجود دارد.

بخوان  تلاش برای افزایش علاقه به خودروهای الکتریکی

به نظر می‌رسد ستاره‌هایی که سیاره‌ها را می‌بلعند، می‌توانند از ما پنهان بمانند و ستاره شناسان را ببینند.

ستارگان به طور بالقوه می‌توانند سیاره‌های خود را در مراحلی از چرخه زندگی ستاره‌ای از بین ببرند. از اصطلاح «بلعیدن» برای این موضوع استفاده می‌کنند. در انتهای این چرخه، زمانی که ستارگان معمولی شبیه به خورشید در آستانه نابودی و مرگ در می‌گیرند، متورم و قرمز می‌شوند و به ستاره‌های غول پیکر یا ابرغول می‌شوند.

چنین سرنوشتی در حدود 4.5 میلیارد سال بعد برای منظومه شمسی خودمان نیز رقم خواهد خورد، زمانی که خورشید، سیاره‌های عطارد، زهره و احتمالاً زمین را نابود خواهد کرد.

گفتنی است که در چنین سناریویی، یک سیاره به زمین تنها در چند سال به طور کامل بلعیده خواهد شد.