ستارگان نوزاد در تیررس نگاه تیز تلسکوپ جیمز وب

این تصویر که در روز یکشنبه با ابزار NIRCam تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، جزئیات بی‌سابقه سحابی شکارچی را نشان می‌دهد، منطقه ستاره ساز شناخته شده‌ای که حتی با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است. ساختار‌های ریز در ابر‌های غبار متراکم و گازی که سحابی را تشکیل می‌دهند، در تصویر با وضوح بسیار بیشتری نسبت به تصویر قبلی که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده بود، به چشم می‌خورد.

این تصویر همچنین ستاره‌های تازه متولد شده را در مراحل مختلف رشد خود نشان می‌دهد. به سمت گوشه سمت چپ بالای Theta۲ Orionis A، در داخل میله، یک ستاره جوان است که درون یک فضای کروی شکل می‌گیرد، پوششی از غبار و گاز که تحت نیروی گرانش با هم فرو ریخته و ستاره جدید را به وجود آورده است. در سمت راست زیر خوشه ذوزنقه، ستاره‌ای قرار دارد که در پیله‌ای از مواد تشکیل دهنده سیاره پیچیده شده است که توسط تشعشعات فرابنفش قوی ستاره‌های ذوزنقه‌ای در حال فرسایش است.

این سحابی که در آسمان شب در صورت فلکی شکارچی درست در جنوب کمربند کماندار یافت می‌شود، دارای دیواره‌ای از گاز و غبار متراکم است که به نام میله شکارچی شناخته می‌شود. در داخل این نوار، فوتون‌های پرانرژی ستارگان خوشه ذوزنقه با یک ابر مولکولی مخلوط شده و واکنش‌های یونیزه‌کننده پیچیده را آغاز می‌کنند. در مرکز میله، ستاره Theta۲ Orionis A (یا θ۲ Ori) با خوشه‌های پراش مشخصه که یکی از عوارض جانبی طراحی آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب است، به خوبی می‌درخشد.

تصویر مقایسه‌ای که با تلسکوپ فضایی اسپیتزر، رصدخانه مادون قرمز قبلی ناسا گرفته شده است، پیشرفت‌های تکنولوژیکی انجام شده از طریق تلسکوپ فضایی جیمز وب و سطح فوق العاده جزئیات ارائه شده توسط تلسکوپ جدید را برجسته می‌کند.

بخوان  بازی لیست پخش مک شما با macOS Sonoma 14.3 و لیست‌های پخش مشترک، همراه با سایر ویژگی‌های جدید قوی‌تر می‌شود.

سحابی شکارچی یکی از درخشان‌ترین مناطق ستاره ساز است که در آسمان شب حتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. در تصویر جدیدی از سحابی معروف شکارچی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، ستاره‌های تازه متولد شده که هنوز در پیله‌هایی از غبار و گاز پیچیده شده‌اند، آشکار شده‌اند.

به گفته دانشمندان این تصویر که HST-۱۰ نام دارد، یکی از حدود ۱۸۰ ستاره جوان با دیسک‌های تبخیر عکس است که در سحابی شکارچی کشف شده است. این تصویر، ترکیبی است که از روی هم قرار دادن چندین عکس گرفته شده با چندین فیلتر مختلف ایجاد شده است، همچنین رشته‌های پیچ خورده غبار و گاز غنی از هیدروکربن را نشان می‌دهد.

منبع:space



منبع

تلسکوپ جیمز وب