سرعت انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری هزاربرابر بیشتر شده است

وی با اشاره به این کشور ما جزء ۵ کشور اول دنیا از نظر تنوع زیستی است، بیان کرد: گونه‌های اندمیک ارزشمندی وجود دارند که فقط مخصوص ایران هستند و تنها در این جغرافیا می‌شوند. چالش‌های محیط زیست جهانی، تنش و محدودیت آبی، تغییرات اقلیمی و برداشت از منابع هستند و در این بین اقلیمی نقش به‌سزایی دارند. مهم‌ترین دلایل تغییرات اقلیمی، استفاده از ناصحیح انسان از منابع و عدم توجه به اصول پایداری و آمایش سرزمین است. ما پیش از این ۴ فصل داشتیم، اما در حال حاضر به سمت ۲ فصل در سال حرکت می‌کنیم که تبعات زیادی برای اکوسیستم و انسان دارد. به‌طور کلی هرموجودی که از تنوع زیستی از بین برود به همان نسبت زندگی انسان‌ها می‌شود و ویروس‌هایی را که با محیط‌زیست زندگی مردم جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد از نمونه‌های این تغییرات است.

وی با بیان حفظ محیط زیست طبیعی اصل اساسی واجب و پیش نیاز آن فرهنگسازی است، قانون کرد: جایگاهی بهتر از کودکان، دانشآموزان و دانشجویان برای فرهنگسازی نیست.

کجباف ادامه داد: با توجه به اینکه و دانشجومعلمان نقشی اثرگذار برای فرزندان این مرز و بوم دارند، باید در محیط مدرسه این نگاه را به دانش‌آموزان‌ انتقال دهند، آگاهان آگاه، اطلاع‌رسانی و ارائه زمینه‌ها برای افراد غیر متخصص از کلیت رشته. محیط زیست و استفاده از آن برای حفظ محیط و وظایف خانواده در رشته های محیط زیست و زیست محیطی است، امیدواریم دانشجومعلمان از برگزاری مراسم امسال در زمینه و اقدام در حفظ تنوع زیستی گام بردارد.

دبیر علمی و اجرایی همایش تنوع زیستی ادامه داد: ایران ۸ هزار گونه گیاهی آوند دارد که معادل ۸۰ درصد گونه های گیاهی قره اروپا با ۲۷ کشور است، بلوط ۳ میلیون ساله در ارسباران به نام بلوط سیاه، سرو ۴ هزار ساله در ابرکوه و پستانداران انحصاری مانند. یوزپلنگ ایرانی از انواع تنوع زیستی ایران است. امروز نامی از شیر ایرانی و پلنگ مازندران نیست که اگر برنامه جامعی برای حفظ گونه‌ها نباشد، مابقی گونه‌ها هم منقرض می‌شوند.

بخوان  ریزرباتی که می‌توان‌ها را شناسایی کرد و ساخت

حسین اکبری، در نشست روز جهانی تنوع زیستی که دوشنبه یکم خرداد، پس از 2 ساعت تأخیر در پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: معتقدند تنوع زیستی ارزشمندترین دارایی کره زمین است، چرا که حیات و تنوع بخشی در گونه های گیاهی است. و جانوری است.

وی افزود: یکی از نکات در این موضوع، نیازهای انسان‌ها، غذا و سلامت غذایی به تنوع زیستی است، تغییرات اقلیمی و تنوع زیستی در سلامت انسان، بهتر است در این زمینه نیازهای انسان‌ها را افزایش دهیم. احیاء کنیم.

انتهای پیام



منبع

امیر فرح نسب، دبیر علمی و اجرایی همایش روز جهانی تنوع زیستی همچنین با بیان این امید که امسال روز جهانی تنوع زیستی «از توافق تا اقدام، احیای دوباره تنوع زیستی» است، اظهار کرد: که بتوانیم این شعار را از گونه‌های گیاهی و جانوری و ذخیره‌های ژنتیکی محافظت کنیم.

وی با اشاره به روز 22 می روز تنوع زیستی جهانی است، گفت: سرعت افزایش تنوع زیستی نسبت به 20 سال گذشته برابر است و در برخی از گونه های گیاهی و جانوری هزاربرابر بیشتر شده است، در حالی که این خدمات متنوع به ما ارائه می دهند و می دهند. خدمات ارزشی که تنوع زیستی به بشر می دهد، حدود ۱۲۵ تا ۱۴۵ تریلیون دلار است.

وی افزود: وجود گونه‌های گیاهی و جانوری سلامت یا عدم سلامت محیط را نشان می‌دهد. برای مثال عدم وجود گونه‌های مختلف پرندگان و انجام ندادن پرستوها در آسمان نشان دهنده عدم سلامت اکوسیستم در اصفهان به دلیل آب و درمان است و سالانه ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به دلیل هوای فوت می‌کنند.

بخوان  تشخیص سرطان با آزمایش خون تولید بر هوش مصنوعی

اکبری اضافه کرد: در استان اصفهان ۶۴ گونه پستاندار وجود دارد که ۱۶۰ نفر محیط‌بان با کمترین امکانات از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار منطقه حفاظت‌شده، نگهبانی می‌سازند و تیمارداری حیات وحش و مدیریت خشکسالی را انجام می‌دهند.

در ادامه این نشست، علی اکبر کجباف، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهانبا بیان اینکه برگزاری این نشست و نمایشگاه در فضای دلسوزانه و علاقه‌مندان به دانشجویان باعث خوشحالی می‌شود، گفت: سالم‌سازی در محیط زیست باید از فرهنگ‌سازی آغاز شود و فرهنگ نگهداری در دانش‌آموزان و دانشجویان نهادینه شود و فرهنگ‌سازی برای حفاظت از محیط زیست محقق شود. می‌شود که دانشجومعلمان بر خود فرض می‌کند که از دانش بومی، سنتی و مدرن برای حفاظت از محیط مصرف شده و آن را به دانش‌آموز منتقل کنند و برای این منظور باید این اعتقاد در تفکر و نگاه دانشجومعلمان وجود داشته باشد.

فرج نسب افزود: نهضتی تحت عنوان STAE در دنیا دنبال می‌شود و در آن گفته می‌شود که برای دنبال کردن علم یا تکنولوژی پایدار، باید روابط اجتماعی پایدار متناسب با توسعه پایدار داشته باشیم، انسان عامل اصلی تغییرات اکوسیستم است، لذا از سال ۲۰۱۸ تئوری تغییر مطرح شده و بر اساس آن از جوامع درخواست می شود که با ارتقاء آموزش و آگاهی، رفتار عاقلانه و دوستانه با طبیعت را آموزش و ترویج دهند. روش و کیفیت برای برنامهریزی، مشارکت و تغییر در سازمانهای مردمنهاد، فعالیتهای بشردوستانه و دولتی فعال شده و عوامل را به تغییر نگرش می‌کنند و در کنار آن آموزش برای توسعه پایدار می‌شود و گفته می‌شود که پایدار با ۴ مقوله اجتماع، اقتصاد، فرهنگ توسعه یابد. و محیط زیست در ارتباط است. امیدی که با توجه به فواید و تنوع‌زیستی می‌تواند در حفظ آن و جلوگیری از نابودی آن اقدام کند.

بخوان  باتری لیتیومی است که می‌تواند آتش خود را خاموش کند

وی افزود: این روز به پاسداشت تنوع زیستی گیاهی و جانوری برگزار می‌شود و امیدی است که دانشجومعلمان راهی این مسیر را مطالعه کند و حل‌هایی را برای جبران زیان‌های محیط زیست بیندیشند.

فرح نسب خاطر نشان کرد: زمانی که از تنوع زیستی صحبت می‌کنیم، تنوع زیستی در سه سطح ژنتیک، گونه‌ها و اکوسیستم‌ها می‌شود و امروز به انواع مختلف زیست‌های زیستی در اصفهان پیدا می‌شود.

وی نیز با اشاره به منبع اصلی انقراض موجودات گفت: ترس مردم از حیات وحش، تخریب زیستگاه‌ها، وجود معادن در زیستگاه‌های حیات وحش است و یکی از عوامل اصلی آن برداشت بی‌رویه و چرای دام در مناطق حفاظت‌شده، شکار غیرقانونی و صید انبوه، غیرقانونی است. محیط زیست، گونه های گیاهی محیط و تغییر اقلیم است.

اکبری با بیان این چالش‌های جهانی، ملی و استانی محیط‌زیست مشترک، گفت: توسعه شهری روستایی، تخریب زیستگاه‌ها، توسعه معادن از چالش‌های مهم محیط زیست استان است. در سطح استان بیش از هزار معدن وجود دارد که سلامت محیط را تحت تأثیر قرار می دهد. ما با معدن مخالف نیستیم، اما افزایش بی‌رویه آنها زیستگاه‌های حیات وحش را متاثر می‌کند. اگر مناطق ۴گانه را از گزند معادن حفظ کنیم، گام بلندی برداشته‌ایم.

ایسنا/اصفهان معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: سرعت رشد تنوع زیستی نسبت به 200 سال گذشته برابر و در برخی گونه‌های گیاهی و جانوری هزاربرابر بیشتر شده است.