سروصدای هواپیما یکی از عوامل بروز سکته قلبی است

پژوهشگران آلمانی باور دارند که سروصدای هواپیما به عنوان یکی از عوامل بروز سکته قلبی در نظر گرفته شود.

عوامل خطر بیماری قلبی-عروقی، مواردی از جمله ثابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، مصرف سیگار، چاقی، رژیم غذایی ناسالم و عدم تحرک بدنی را شامل می‌شود. اکنون به نظر می‌رسد که پژوهشگران مرکز پزشکی «دانشگاه یوهانس گوتنبرگ»(University of Mainz) آلمان، قرار گرفتن در معرض صدای هواپیما را نیز به این فهرست اضافه کرده‌اند.

پژوهشگران داده‌های خود را با داده‌های جمع‌آوری شده توسط «پژوهش سلامت گوتنبرگ» (GHS) مقایسه کردند. پژوهش سلامت گوتنبرگ، یک پژوهش بلندمدت با بیش از ۱۵ هزار نفر شرکت کننده است. پژوهشگران دریافتند که داده ها قابل مقایسه هستند. این معناست که تاثیر منفی بر صدای هواپیما بر عملکرد قلب موش‌ها دارد، در انسان نیز مشاهده می‌شود.

این پژوهش، در مجله «Cardiovascular Research» به چاپ رسید.

انتهای پیام



منبع

پژوهش‌های پیشین تأیید کرده‌اند که صدای تولید شده توسط هواپیما، ترافیک جاده‌ای و راه‌آهن باعث بروز مشکلات شدید در بدن می‌شود و واکنشی را در پی دارد. رگ‌های خونی که یکی از نشانه‌های بارز بیماری قلبی-عروقی است، خطر سکته قلبی را در افراد افزایش می‌دهد.

این آزمایش نشان می‌دهد که در معرض صدا قرار گرفتن در معرض صدا باعث می‌شود که سلول‌هایی که به بافت‌های قلب و خونی می‌شود، تبدیل شود. پژوهشگران با بستن یکی از رگ‌های خونی اصلی قلب، سکته قلبی را در موش‌ها ایجاد کردند. موش‌هایی که پیش از سکته قلبی در معرض سروصدا قرار دارند، عملکرد عملکرد وخیم‌تر و ناحیه وسیع‌تری از آسیب به عضله قلب را نشان می‌دهند، پس از سکته‌ای که باعث افزایش واکنش ایمنی می‌شود.

بخوان  حساب‌های تایید شده جعلی توییتر توسط این ابزار رایگان کروم فاش می‌شوند

پژوهشگران پیشنهاد کردند که در معرض خطر سروصدای محیطی قرار گیرند، به عنوان یک عامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر پرداختن به سایر عوامل خطر شناسایی شده، کاهش سروصدای محیطی ممکن است نتایج بالینی را در بیمارانی که دچار حمله قلبی شوند، بهبود بخشد.

گزارش «مرکز کنترل و سیستم از بیماری آمریکا» (CDC) نشان می‌دهد که در این کشور، هر ۴۰ نفر یک نفر به بیماری مبتلا به بیماری می‌شود. سال ۲۰۲۰ در استرالیا، تعداد رویدادهای حاد کرونری که شامل سکته قلبی و آنژین قلبی ناپایدار است، در افراد ۲۵ ساله و بالاتر حدود ۱۵۵ مورد در روز بود.

پژوهشگران پروژه، مکانیسم‌های این قلب و رگ‌های خونی و تأثیر قرار گرفتن در معرض صدای هواپیما بر این مکانیسم‌ها را بررسی کردند. آنها موشها را ۲۴ ساعت شبانه‌روز تا چهار روز در معرض صدای هواپیما قرار دادند. نویز به طور متوسط ​​۷۲ دسیبل بود و به مقدار ۸۵ دسیبل رسید. برای مقایسه می‌توان گفت که یک مکالمه ۷۰ معمولی بین ۶۰ تا دسیبل، ساعت زنگ‌دار ۷۰ تا ۸۰ دسیبل و جاروبرقی بین ۶۰ تا ۸۰ دسیبل صدا تولید می‌کند.

این پژوهش نشان می‌دهد که سروصدا به تنهایی می‌تواند باعث بروز یک واکنشی شود که بر عملکرد قلب تأثیر منفی می‌گذارد. پاسخ با سروصدا پس از سکته قلبی، واکنش بدن را تشدید می‌کند و بیشتر آسیب به عضله قلب را در پی دارد.

نارسایی بیماری ناشی از حمله قلبی است که از نظر پزشکی به عنوان سکته قلبی یا «انفارکتوس میوکارد» (انفارکتوس عضلانی) می‌شود، نوعی از بیماری قلبی-عروقی و یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است.

بخوان  یک پاندمی قارچی بعید است اما غیرممکن نیست

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بیماری‌های قلبی-عروقی در سرتاسر جهان رایج هستند و عوامل خطر بیماری در این بیماری‌ها به خوبی شناخته شده‌اند. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که سروصدای هواپیما نیز باید به عنوان عاملی برای حرکت در پیامدهای آن، به این فهرست اضافه شود.

«مایکل مولیتور» (Michael Molitor) و «فیلیپ ونزل» (Philip Wenzel)، پژوهشگران ارشد این پروژه گفتند: ما از پژوهشگران خود آموختیم که در معرض خطر هواپیمای پیش از سکته قلبی، بیماری قلبی-عروقی بعد از آن قرار گرفت. به طور قابل توجهی افزایش می دهد و نارسایی ایسکمیک قلب را تشدید می کند.