سلول‌های مغزی که باعث تب می‌شوند، شناسایی شدند

تحقیقات این مطالعه در مجله “PNAS” منتشر شده است.

این به‌های نتیجه داد تا به این نتیجه برسند که این سلول‌های اندوتلیال برای ایجاد طب وجود دارند، اما نشان نمی‌دهد که آیا کافی هستند یا خیر. به همین دلیل، آزمایش‌هایی را روی مدل‌های موش اصلاح‌شده انجام دادند که در آن تنها سلول‌هایی که می‌توانستند پروستاگلاندین را تولید کنند، سلول‌های اندوتلیال مغز بودند. این موش‌ها یک واکنش تب نشان می‌دهد که می‌کند سلول‌های اندوتلیال مغز در واقع کافی هستند.

تب پاسخ بدن به ویروس ها و باکتری ها است. زمانی که بدن‌هایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مولکول‌ها به نام سیتوکین‌ها را در گردش خون آزاد می‌کند. این مولکول‌ها برای عبور از سد خونی مغزی – (شبکه‌های از رگ‌های خونی کوچک که مغز را در برابر مواد مضر محافظت می‌کند) – بسیار بزرگ هستند. اما تب فقط یک است بعد از این که مغزهایی را منتشر کند، که نشان می‌دهد. پس چگونه تشخیص داده می‌شود که کدام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

توضیح را می‌توان در گیرنده‌های واقع در سطح بیرونی سد خونی مغزی یافت که سیتوکینی‌ها را تشخیص می‌دهند. این گیرنده‌ها را به سلول‌های سطح دیواره داخلی می‌رسانند. سپس شروع به تولید مولکول آنها مانند پروستاگلاندین ای 2 (پروستاگلاندین E2) می کنند که به خود گیرنده های هیپوتالاموس می شوند که به عنوان ترموستات بدن عمل می کنند. در اینجا واکنش شروع شده است. با این حال، تا کنون مشخص نیست که آیا این تنها مکانیسم پشت تب است یا خیر.

«آندرس بلومکویست» (Anders Blomqvist)، استاد بازنشسته دانشکده علوم زیست پزشکی و بالینی دانشگاه لینشوپینگ، گفت: همه گاهی تب می کنند. اگر مکانیسم‌های پنهان در تب را بفهمیم، می‌توانیم بفهمیم که داروها و درمان‌های جدید چگونه می‌توانند کار کنند.

بخوان  از آب بیرون کشیدن کشتی آلاینده جنگ جهانی دوم

دورسنجی، سنجش از راه دور یا تله‌متری (تله‌متری) به معنی اندازه‌گیری‌های خاص (ازجمله دما، گرمان، ضربان قلب) از راه دور و سپس ارسال آن‌ها از طریق مخابرات (تله‌متری) به مکان دیگری است.

پژوهشگران دانشگاه لینشوپینگ سوئد در مطالعه اخیرشان از شناسایی سلول‌های مغزی که باعث تب می‌شوند، خبر دادند.

این آزمایش‌ها با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته برای مدیریت و بررسی آزمایش‌ها امکان پذیر است. با قرار دادن کاتتر در داخل وریدی از طریق جراحی و ثبت بدن با استفاده از دورسنجی، هم تزریق‌ها و هم‌گیری‌ها را می‌توان بدون ایجاد استرس برای حیوان انجام داد، به این معنی که واکنش تب را می‌توان با دقت بیشتر مشاهده کرد.

آندرس بلومکویست گفت: عموم مردم مدت‌هاست بر این باور بوده اند که بدن حیوانات در بالاترین نقطه از بدن انسان و سایر حیوانات در حدود 40 درجه بالاتر است. اما اشتباه بوده است، زیرا حیوانات در طول این روند دچار مشکل می شوند. تکنیک‌هایی که ما کرده‌ایم، نشان می‌دهند که بدن موش‌ها با انسان برابر است.

محققان روی موش‌های اصلاح‌شده ژنی کار کردند که در آن‌ها ژن‌های خاصی را برای تولید پروستاگلاندین در سلول‌های اندوتلیال مغز کد می‌کنند، حذف می‌کنند. متعاقباً به موش‌ها موادی که در دیواره‌های سلولی‌های سلولی‌های خاصی وجود دارد، تزریق می‌شود و به این ترتیب تب ایجاد می‌شود. موش‌های اصلاح‌شده هیچ واکنش تبی پس از تزریق نشان ندادند.

قبلاً اعتقاد بر این بود که پروستاگلاندین باید در سلول‌های تولیدی از اندام‌هایی مانند بدن و ریه‌ها نیز تا واکنش تب را شروع کند. اما اکنون دانشگاه لینشوپینگ نشان داده که اینطور نیست. در مطالعه‌های روی موش‌ها آندرس بلومکویست و همکارانش نشان دادند که سلول‌های اندوتلیال مغز سلول‌هایی هستند که برای ایجاد واکنش تب لازم هستند.

بخوان  ابداع یک ربات کوچک با الهام از کرم خاکی

آندرس بلومکویست می‌گوید: نتایج ما به سوالی پاسخ می‌دهد که برای چند دهه مطرح شده است. قبلاً هیچ مدرکی مبنی بر اینکه فقط سلول‌های اندوتلیال در مغز برای شروع واکنش تب لازم وجود دارد، وجود ندارد. ما اکنون این شکاف در دانش خود را بر کرده‌ایم.

انتهای پیام



منبع

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، سلول‌های بزرگ دانشگاه لینشوپینگ را در رگ‌های خونی مغز که برای واکنش به درمان نیاز دارند، در موشها شناسایی کرده‌اند. نتایج این مطالعه به یک سوال دیرینه پاسخ می‌دهد که کدام اندام‌ها در بروز تب نقش دارند.