سه توضیح چرا داشتن عالی تکنولوژی نباید کافی

هوش مصنوعی پایه و اساسی برای «یادگیری عمیق» (Deep learning) و «شبکههای عصبی» (Neural Network) به شمار میرود و به سرعت در حال پیشرفت است. نویسندهای که در دههٔ ۱۹۵۰ به آنجا سفر کرده بود، مینویسد «اوجیکریها مردمی نابغه، شجاع و از خود گذشته هستند» و در این منطقه «تنها افرادی میتوانند دوام بیاورند که حاضرند با سختی روبرو شوند و ایثارگری کنند». در کل علم تکنولوژی آموزشی قصد دارد از تمامی پدیدههای علمی استفاده کرده تا امر شیرین یادگیری سریعتر اتفاق افتاده و دیر از دست برود. در عوض، یادگیری ماشینی میتواند به تقویت هوش انسان کمک کند، از طریق تحلیل پرزحمت مجموعه دادههای بزرگ به شیوهای که یک موتور جستجو دانش انسان را با سازماندهی وب تقویت میکند. سال گذشته او مدال IEEE جان فون نویمان را به خاطر کمک به یادگیری ماشینی و علم داده دریافت کرد.

دپارتمان دفاع ایالات متحده آمریکا، در اواسط سال ۱۹۶۰، روی پژوهشهای انجام شده در زمینه هوش مصنوعی سرمایهگذاری انبوهی صورت داد. علم گزارش داد که او در سال ۲۰۱۶ توسط برنامهای که نشریات پژوهشی را تحلیل کرد به عنوان تاثیرگذارترین دانشمند کامپیوتر رتبهبندی شد. هوش مصنوعی در اکتشافات فضایی: اکتشافات فضایی و یافتههای این اکتشافات معمولاً نیازمند تحلیل دادههای عظیمی هستند. ماشین میتواند در بین دادههای ثبت شده بسیار زیاد جستوجو کند و آنها را به اطلاعات پزشکی ربط دهد. «داده کاوی» (Data mining): داده کاوی روش آماری است که رویهها و سایر ارتباطهای دادهها را در مجموعه دادههای بزرگ فراهم میکند. اما من در نهایت یادگیری ماشینی را پذیرفتم زیرا افراد جالبی در آن وجود داشتند و کار خلاقانهای در حال انجام بود. سفر میان ستارهای بسیار دشوار است، اما ما این توانایی را داریم که به طور بالقوه هوشهای فضایی به صورت دیجیتالی ایجاد کنیم. اهداف دیرینهای که در پژوهشهای هوش مصنوعی همواره قصد پرداختن به آنها وجود داشته شامل استدلال، ارائه دانش، برنامهریزی، یادگیری، پردازش زبان طبیعی، ادراک و توانایی حرکت دادن و دستکاری کردن اشیا میشود.

در اواخر سال ۱۹۹۰ میلادی و اوایل قرن ۲۱، هوش مصنوعی در لُجستیک، دادهکاوی، تشخیص پزشکی و دیگر زمینهها مورد بهرهبرداری قرار گرفت. از این تکنولوژی ترسناک بیومتریک میتوان برای ردگیری افراد در گروههای زیاد استفاده کرده و عملا جامعه را به یک ایست و بازرسی بزرگ تبدیل کرد. وب سایت آماری «Statista» پیشبینی کرده است، تا سال ۱۴۰۴ شمسی (۲۰۲۵ میلادی) بازار جهانی هوش مصنوعی به سودی ۱۲۶ میلیارد دلاری خواهد رسید، زیرا اکثر استارتآپها و شرکتها در حوزههای گوناگون از ساخت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهینهسازی سیستمهای خود استفاده میکنند. در چنین روشهایی، به جای تعیین اهداف سیستم در ابتدای امر، مجموعه دادههای برچسبدار به عنوان ورودی الگوریتم داده میشوند. یادگیری ماشینی همچنین میتواند با کنار هم آوردن اطلاعات یافتشده در مجموعه دادههای چندگانه، یافتن الگوها و پیشنهاد دورههای جدید عمل، خدمات جدیدی را برای انسان در حوزههایی مانند مراقبت بهداشتی، تجارت و حمل و نقل فراهم آورد.

بخوان  هوش مصنوعی در حال یادگیری نحوه خلق خود است 1 بیتی

تکنولوژی جدید بلاکچین یک روش فوقالعاده برای ذخیره ایمن، احراز هویت و محافظت از دادهها است و یک تحول دیجیتال فوقالعاده را در معاملات یک بیتی ایجاد کرده است. همه گیری گسترده بیماری کرونا تأثیر شدیدی بر بازارهای جهانی گذاشته و در طی دو سال اخیر به بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا لطمه های عمیقی وارد کرده است. این چیزی نیست که هیچ کدام از این محققان در ذهن داشته باشند: کار آنها تمرکز زیادی بر بهتر کردن هوش مصنوعی امروزی دارد. جوردن میگوید: «با فکر کردن به تفکر به عنوان یک فرآیند منطقی و درک این موضوع که کامپیوترها از پیادهسازی نرمافزاری و سختافزاری منطق به وجود آمدهاند، من موازی بودن ذهن و مغز را دیدم.» چنین احساس میشد که فلسفه میتواند از بحثهای مبهم درباره ذهن و مغز به چیزی ملموستر، الگوریتمی، و منطقی انتقال یابد. سؤال دشوار فلسفی این است که: آیا یک برنامهٔ کامپیوتری که توسط ماشین دیجیتالی با ادغام ارقام دو دویی صفر و یک، اجرا میشود، میتواند توانایی نورونها (رشتههای عصبی) را برای خلق ذهن، و در نهایت تجربهٔ هوشیاری دوبرابر کنند؟

روش بیان شده مشابه با راهکاری است که از آن با عنوان «پرورش گزینشی» یاد میشود؛ در این شیوه هدف توسعه صفاتی خاص در برخی از حیوانات، مانند سگها است به شکلی که این صفات در نسلهای بعدی آنها به صورت غریزی وجود داشته باشد. واقعی یک grid 1101 بود که توسط موگارید در ۱۹۸۰-۱۹۷۹ عرضه شد. پس اگه به دنبال لپ تاپ های گیم یا مخصوص برنامه نویسی هستید به سراغ مطالب « بهترین لپ تاپ های گیمینگ » و « بهترین لپ تاپ ها برای کارها گرافیکی » برید و در بین بهترین لپ تاپ ها، گزینه ی مورد نظرتون رو انتخاب و خریداری کنید.

بهترین و کاربردیترین روشهای ساخت هوش مصنوعی در سیستمها و نرم افزارها بر اساس یادگیری ماشین و یادگیری عمیق هستند. 1. اگر بازیکن دارای «تهدید» است (یعنی دارای دو مهره در یک سطر است)، مربع دیگر (در همان سطر) را بگیر. براساس این نظریه، یک ماشین با ترکیب نمادهای ساده ۰ و ۱، میتواند هرگونه استنتاج ریاضیاتی امکانپذیری را انجام دهد. در نتیجه، پیشرفت هوش مصنوعی کند شد و در سال ۱۹۷۴ در پاسخ به انتقادهای انجام شده از «سِر جیمز لایتهیل» و فشاری که به کنگره آمریکا برای سرمایهگذاری بیشتر روی پروژههای تولیدی وارد شد، هم دولت ایالات متحده و هم انگلستان به پژوهشهای خود در عرصه هوش مصنوعی پایان دادند.

سامسونگ ادعا میکنه که با استفاده از همین آداپتور حدودا نیم ساعت طول میکشه تا گوشی به مرز 50 درصد شارژ برسه. قیمت انواع گوشی سامسونگ متفاوت است، پس هر مدل از این برند، ارزش خرید گوشی موبایل را دارد. در سایت 19کالا با مراجعه به صفحات کالای مورد نظر میتوانید امتیاز سختافزاری هر مدل را دیده و بیدرنگ تشخیص دهید که این کالا برای کاربردی که شما مد نظر دارید مناسب است یا خیر؟ تابع هدف هوش مصنوعی میتواند ساده (مثلا، اگر عامل هوشمند برنده بازی Go شود «یک» و در غیر این صورت «صفر») یا پیچیده (برمبنای ریاضیات عملیاتی را انجام بده که پیش از این برای انجام آن جایزه دریافت کردهای) باشد. طی این سالها، با افزایش قدرت محاسباتی رایانهها و تاکید بر حل مسائل خاص با استفاده از هوش مصنوعی، تلاقیهای جدیدی بین این علم و دیگر علوم (مانند آمار، اقتصاد و ریاضیات) به وجود آمد و پژوهشگران به استفاده از روشهای ریاضیاتی و استانداردهای علمی در این زمینه روی آوردند که منجر به کسب موفقیتهای متعددی شد.

بخوان  باید اصلاح موبایل 60 قدم بردارید؟

کینکت، که یک رابط سهبُعدی تشخیص حرکت-بدن برای Xbox 360 و Xbox 1 فراهم میکند و همچنین دستیارهای شخصی دیجیتال به کار رفته در گوشیهای هوشمند، از ادغام الگوریتمهای هوش مصنوعی که طی سالهای طولانی پژوهش در این حوزه کشف شدند، حاصل شده است. در همان دوران، با معرفی پروژه رایانههای نسل پنجم در ژاپن، دولتهای ایالات متحده آمریکا و انگلستان بار دیگر به سرمایهگذاری در پژوهشهای دانشگاهی حوزه هوش مصنوعی روی آوردند. از اولین پیدایش «هوش مصنوعی» (Artificial intelligence | AI) حدود نیم قرن گذشته است و امروزه این علم یکی از پرطرفدارترین زمینهها در حوزه علوم کامپیوتر به حساب میآید. در دنیای هوش مصنوعی امروز، استفاده از حوزههای گوناگون هوش مصنوعی در زمینههای مختلف یکی از مسائل روز دنیا به حساب میآید. یادگیری عمیق: این رویکرد، تکنولوژی به حساب میآید که مبتنی بر مجموعه الگوریتمهای هوش مصنوعی و استفاده از شبکههای عصبی به عنوان زیر ساخت معماری خود است.

با کنار آمدن با انتخاب تصادفی موانعی که سر راهشان قرار میگیرند، آنها در کل بهتر میشوند. در این بخش طبق مسئله تعریف شده و مجموعه داده در دسترس، نوع یادگیری پروژه انتخاب میشود. همانطور که بسیاری از شما ممکن است درباره یکی از برترین و معروف ترین وبلاگ های فناوری در اینترنت که آخرین اخبار فناوری، ابزارها، علم و چیزهای جالب را پوشش می دهد، ایده داشته باشید یا بدانید و راهنماهای مفیدی را برای کاربران اینترنت ارائه می دهد. در این راستا، دانشگاهها در جایگاه مراکز تولید علم، پیشتاز فناوری هوش مصنوعی بودهاند و در حال حاضر دانشگاههای متعددی در ایران رشته هوش مصنوعی را بهعنوان یکی از گرایشهای تحصیلی خود، به متقاضیان تحصیل در این رشته ارائه میدهند. همین موضوع، منجر به ایجاد بحثهای فلسفی گوناگونی درباره ماهیت ذهن انسان و رعایت اصول اخلاقی در ساخت موجودات هوشمند با هوش انسانگونه شده است. همچنین مهندسان میتوانند الگوهای گوناگونی را روی «مجموعه دادهها» (Dataset) شناسایی کنند و آنها را با استفاده از «یادگیری تقویتی» (Reinforcement Learning) توسعه و آموزش بدهند.

در این بخش به انواع آنها از جمله هوش مصنوعی نمادین، شبیهسازی شناختی، هوش مصنوعی مبتنی بر منطق، پادمنطق یا ناهنجار، مبتنی بر دانش، زیرنمادین، هوش تجسمی، هوش محاسباتی و محاسبات نرم و یادگیری آماری اشاره و بهصورت کلی به آنها پرداخته میشود. او میگوید: « بسیاری از افراد در جامعه یادگیری ماشینی واقعا در مورد مسیر کلی ما به هوش مصنوعی شدیدا قدرتمند صحبت نمیکنند.» در عوض، آنها بر روی پیشرفتهای کوچک و تدریجی تمرکز میکنند. الگوریتمهای پیچیده معمولا بر مبنای دیگر الگوریتمهای سادهتر ساخته میشوند. او به موازات ظهور مهندسی شیمی در اوایل دهه ۱۹۰۰ از بنیادهای شیمی و مکانیک سیالات استفاده کرد و اشاره کرد که یادگیری ماشینی بر اساس دهههای پیشرفت در علوم کامپیوتر، آمار و نظریه کنترل بنا نهاده شده است.

بخوان  جایگاه تکنولوژی در علم پزشکی انستیتو سلامت مغز دانا | 1biti

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) یکی از گرایشهای روز فناوریاطلاعات است که توجه افراد زیادی را در صنعت و دانشگاه به خود جلب کرده. یکی از لذت های سفر و گردش در دل طبیعت دیدن مناظر شگفت انگیزیست که خداوند برایمان خلق کرده است. انواع گوشی سامسونگ از سری اس و نوت بهدلیل بهرهمندی از جدیدترین امکانات گوشیهای هوشمند قیمت نسبتا بالایی دارند، بهطوری که اگر به لیست قیمت گوشی سامسونگ نگاه کنید، قیمت گوشیهای پرچمدار سامسونگ با ایفونهای اپل برابری میکند، با این تفاوت که سامسونگ برای اینکه بازار میان ردهها را از دست ندهد، اقدام به عرضهی انواع گوشی میانرده سامسونگ با نام سری A وM کرده است.

کلون همچنین بر اهمیت تفکر در مورد اصول اخلاقی تکنولوژی جدید از ابتدا تاکید میکند. امیدواریم مشاوره ای که در ادامه بهتون میدیم بتونه براتون مفید باشه. در نظریه محاسبات، سیستم قوانین تغییر دادهها در حالتی تورینگ کامل نامیده میشود که بتوان برای شبیهسازی آنها از ماشین تورینگ تک نواری استفاده کرد. تلاشهای اولیه انجام شده در راستای ساخت ماشین هوشمندی که در آزمون تورینگ موفق عمل کند امروزه با عنوان هوش مصنوعی شناخته میشوند و حاصل طراحی رسمی «مککلوچ» و «پیتز» جهت ساخت «عصبهای مصنوعی» تورینگ کامل است. جنگو یکی از محبوب ترین فریمورک هایی است که برای زبان پایتون ساخته شده و معماری MVC را دنبال می کند. این چارچوب یکی از محبوبترین روشهای مدلسازی موضوع است که برای کشف موضوعات پنهان و طبقهبندی اسناد به دستههای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

اگرچه بحث از تکنولوژی در آثار قدیمیتر همچون آثار افلاطون بهطور ضمنی مطرح شدهاست، اما تکنولوژی به خودی خود تا پیش از دوره معاصر هیچگاه یک موضوع فلسفی بهشمار نرفته بود. اگرچه همچنان کامپیوترهای رومیزی انتخاب مناسبتری برای گیمرها محسوب میشوند، اما تعدادی از لپ تاپها هم در بازار موجود هستند که میتوانند راضی کننده باشند. به عنوان فرزند دهه ۶۰، جوردن به دیدگاههای فلسفی و فرهنگی در مورد نحوه کار ذهن علاقهمند بوده است. همچنین گاهی میتوان از مدلهای آمادهای در ساخت هوش مصنوعی برای کسب و کار خود استفاده کرد قبلاً آموزش داده شدهاند و فرایند یادگیری در آنها از قبل انجام شده است.