سیاره‌ای که مانند مارشمالو سبک است!

این پژوهش، در «The Astrophysical Journal» به چاپ رسید.

ستاره‌شناسان اخیراً این موضوع را مطرح کردند که سیاره‌های فراخورشیدی زمین‌های مشابه ممکن است بسیار بیشتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، در اطراف کوتوله‌های قرمز وجود داشته باشد و در این دهه، سیاره‌ها را پیدا کند که دریاها، سواحل و قره‌هایی هستند.

جرم سیاره TOI-3757 b، به اندازه یک چهارم مشتری و نیمی از حل محاسبه شده است.

ستاره‌شناسان تنها می‌توانند غول‌پیکری را انتخاب کنند که دورتر از ستاره‌های کوتوله قرمز را پیدا کنند. کانودیا ادامه داد: یافتن چنین سامانه‌هایی که دارای سیارات غول‌پیکر هستند و زمانی تصور می‌شوند که در اطراف کوتوله‌های قرمز می‌چرخند، هدف ما برای درک چگونگی تشکیل سیارات است.

انتهای پیام



منبع به گفته پژوهشگران، یکی از این موضوع می‌تواند یک تحول خاص باشد که بر افزایش گاز و در نتیجه، بر چگالی آن تأثیر بگذارد. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند مداری داشته باشد که پژوهشگران گمان می‌توانند کمی بیضوی باشند. اگر این گونه باشد، TOI-3757 b گاهی اوقات به ستاره میزبان خود نزدیک می‌شود که می‌تواند به اندازه جو سیاره بیانجامد گرم شود.

سیاره “TOI-3757 b” یک سیاره فراخورشیدی است که به دور یک ستاره کوتوله قرمز سرد می‌چرخد. این ستاره کوتوله قرمز، همان چیزی است که حدود ۷۰ درصد از ستاره‌های کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهند. این سیاره، در فاصله حدود 58 سال نوری از زمین، در صورت فلکی «ارابه‌ران» (Auriga) قرار دارد.

“شوبهام کانودیا”(Shubham Kanodia)، پژوهشگر آزمایشگاه زمین و سیارات در “موسسه علوم کارنگی”(CIS) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پیشتر می‌شد که سیارات غول‌پیکر به سختی در اطراف ستاره‌های کوتوله قرمز شکل می‌گیرند.

بخوان  درمان سرطان با سم کاترپیلار!

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، ستاره‌شناسان با استفاده از یک تلسکوپی در آریزونا، سیاره‌های به اندازه مشتری را در آسمان شب کشف کرده‌اند که باور دارند چگالی آن مشابه چگالی مارشمالو است. به گفته آنها، این سیاره آنقدر سبک است که در وان از آب شناور می‌شود.

“جسیکا لیبی رابرتس”(Jessica Libby-Roberts)، پژوهشگر مقطع دکتری “دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا”(Penn State) و نویسنده مقاله دوم گفت: مشاهدات آینده در جو این سیاره با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب) پفکرده آن کمک کند.

سیاره TOI-3757 b چگونه شکل گرفت؟

ستاره‌شناسان یک سیاره‌ فراخورشیدی را که به مصرف می‌رسانند، از نظر سبکی به مارشمالو تشبیه کرده‌اند.

این سیاره در ابتدا با استفاده از “ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران” یا “تس”(TESS) ناسا کشف شد که نشان داد قطر آن 150 هزار کیلومتر یعنی بزرگ‌تر از مشتری است و 3.5 روز به دور ستاره خود می‌چرخد.

این سیاره، سبک‌ترین سیاره غول‌پیکر گازی به شماره می‌رود که در اطراف یک ستاره کوتوله قرمز کشف شده و آن موضوع شگفت‌انگیز را کشف کرده است. ستگان کوتوله قرمز به سردتر بودن نسبت به ستارگانی مانند خورشید، چیزهایی قوی را از خود آزاد می‌کنند که تصور می‌شود می‌تواند یک سیاره را از آن جدا کند.