سیاه چاله جدید، هیولایی در کمین زمین!

برای سیاه‌چاله‌ها که به قدری تاریک هستند که خود نور نمی‌توانند از آنها فرار کنند، جای تعجب نیست که در میان تاریکی فضای بسیار حیله‌گر باشند. آنها خود را با پرتاب شعله‌های نور هنگام خوردن غبار و گاز، بلعیدن ستاره‌ها یا برخورد با آن‌ها نشان می‌دهند اما به سختی می‌توان تخمین زد که چه تعداد دیگری از آنها در فضای کمین کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ستاره‌شناسان ممکن است یک سیاه‌چاله بزرگ را کشف کنند که یکی از نزدیک‌ترین سیاه‌چاله‌های کشف‌شده به زمین است. به گفته این گروه پژوهشی، این سیاه‌چاله هیولا با جرمی معادل ۱۲ خورشید، بی سر و صدا در کمین است.

انتهای پیام



منبع

این پژوهش، در «مجله اخترفیزیک» به چاپ رسید.

ستاره‌شناسان برای بررسی این موضوع، داده‌های مربوط به حدود 200 هزار منظومه ستاره‌ای دوتایی را که توسط «ماموریت گایا» (ماموریت گایا) شناسایی شده بودند، بررسی کردند. در این میان، آنها به دنبال نشانه‌هایی از ستاره‌هایی بودند که به دور این اجرام بزرگ و دیده‌شده می‌چرخند.

هر احتمالی در پایان پایان این جرم جدید وجود دارد اما مشاهدات بیشتر به تایید آن کمک می‌کنند.

امیدوارکننده‌ترین گزینه‌ها، با اندازه‌گیری و برداشت نور ستگان با استفاده از تلسکوپ‌ها مانند “تلسکوپ کک” (Keck Observatory) در هاوایی و “تلسکوپ بزرگ ماژلان” (GMT) در شیلی پیگیری شدند. اگر سیاه‌چاله‌ای وجود داشته باشد، می‌توان آن را تشخیص داد زیرا تأثیر گرانشی آن، بر نور ستاره در مدار آن تأثیر می‌گذارد.

دکتر چاکرابارتی گفت: کشش سیاه‌چاله روی ستاره خورشیدمانند مرئی را می‌توان روی این اندازه‌گیری‌های انجام‌داده‌ها انجام داد. با تحلیل و تحلیل شتاب ستاره که شبیه به خورشید خودمان است، می‌توانیم استنباط کنیم که ستاره همراه سیاه‌چاله چقدر جرم دارد و دوره چرخش و مدار آن چقدر غیرعادی است. این اندازه‌گیری‌های متفاوت‌سنجی به‌طور مستقل راه‌حل گایا را بررسی کرد و همچنین نشان داد این سیستم دوتایی، ستاره‌ای مرئی تشکیل شده است که به یک جرم بسیار بزرگ می‌چرخد.

بخوان  تاریخ برگزاری نشست سالانه «انسانها به مریخ» اعلام شد

سیاه چاله جدید، هیولایی در کمین زمین!

با استفاده از این روش، یک گزینه برای توجه ویژه آنها را جلب می کند. یک ستاره قابل مشاهده با مقداری کمتر از خورشید است که به دور چیزی بیش از ۱۲ برابر بزرگتر می‌چرخد و هر ۱۸۵ روز یک بار، یک مدار را کامل می‌کند.

دکتر «سوکانیا چاکرابارتی» (Sukanya Chakrabarti)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما به دنبال اجرائی گشتیم که گزارش شده دارای بالاترین درجه است اما روشنایی آنها را می‌توان به یک ستاره مرئی نسبت داد.

یافته‌های ستاره‌شناسان از احتمال کشف یک سیاه‌چاله جدید خبر می‌دهند که ممکن است نزدیک‌ترین سیاه‌چاله کشف‌شده به زمین باشد.

نکته بسیار قابل توجه این است که این سیاه‌چاله تنها ۱۵۵۰ سال نوری از ما فاصله دارد. ممکن است این فاصله خیلی نزدیک به نظر نرسد اما در مقایسه با بیشتر سیاه‌چ‌ها، این یکی از نزدیک‌ترین نمونه‌هایی است که به شمار می‌رود که کشف شده است.