شاتل؛ شاهراه اینترنت و تلفن 1 بیتی

زمان به سرعت می گذرد اما به نظر می رسد شتاب توسعه و تکامل تکنولوژی بیشتر از سرعت گذر زمان باشد. در صورتی که بخواهیم دقیق این موضوع را بررسی کنیم، فرصت های مختلف از نظر پیشنهاد های فعلی تجاری و همچنین گزینه های مختلف، ایجاد می شود. بر سر این موضوع که سه فاکتور مهم استراتژیکی در سازمانهای مدرن وجود دارد که سبب خلق مزیت رقابتی میشود، بحثهایی مطرح است. در طول جنگ جهانی اول، ارتش آلمان از این ماده در گلولههای توپخانه استفاده میکرد. لازم است اکوسیستم کاملتری در قله معماری پس از جنگ ساخته شود. مفهوم اینترنت اشیا در عین سادگی بسیار گسترده است. میتوان هر دستگاه IoT را کامپیوتری کوچک در نظر گرفت که به اینترنت متصل است. در صورتیکه فرزندان از محیط مشخص شده که توسط والدین در نظر گرفته شده فاصله بگیرند، والدین از طریق اپلیکیشن متوجه موضوع شده و می توانند علت این اتفاق را پیگیری کنند.

در مقابل، اگر دماسنجی داشته باشید که توسط اینترنت به گوشی شما متصل شود و در صورت تغییرات شدید دما آن را به اطلاع شما برساند، IoT است. در ادامه 7 تا از مهم ترین کاربرد های اینترنت اشیا تا به الان آمده است. کاربرد اینترنت اشیا در سلامت می تواند مانع از ایجاد آسیب های جدی به فرد شود. اینترنت اشیا (IoT) به طور کلی به فناوری اطلاق میشود که در آن تمام اشیا و وسایل اطراف ما به شبکه اینترنت و یا اینترانت (شبکهی محلی) متصل شده اند و می توانند از طریق آن برای هم داده ارسال کرده و با هم در ارتباط باشند، در ضمن به راحتی و از طریق اپلیکیشن های خاصی توسط انسان ها قابل کنترل هستند. وقتی دادههای جدیدی به الگوریتم داده میشود مدلها براساس آن داده، تغییر میکنند. در شکل ۲ نمودار بلوغ اینترنت اشیاء نمایش داده شده است.

اگرچه پیشرفتهای جدید فناوری میتواند خیلی زود مورد استقبال کشورها قرار گیرد و به امری عادی تبدیل شود، اما اکثر مردم با اندکی ترس و عدم اطمینان به این موضوع واکنش نشان میدهند. IoT یک اکوسیستم میسازد که اجزای آن هر کاری را به صورت هوشمند انجام میدهند. تکنولوژي عبارتست از روش انجام کارها به وسيله ما. تجارت پایه اصلی اینترنت اشیا خواهد بود و کسب و کارها می توانند با کاهش قیمت های عملیات، زیاد شدن بهره وری، گسترش بازار و محصول های نو، به روند رشدشان سرعت ببخشند. مجموعه دادههای به دست آمده از دستگاهها، به مصرفکنندگان، کسب و کارها و حتی شهرها اجازه میدهند تا کارایی بیشتری داشته باشند. عاملهای مبتنی بر هدف، اعمال آینده و مطلوب بودن نتایج حاصل شده را مد نظر قرار میدهند. سوئد هم مانند اغلب کشورهای حوزه اسکاندیناوی در دسته موفقترین کشورها از نظر استفاده از تکنولوژیهای جدید و استراتژیهای رقابتی در این زمینه قرار دارند. به نظر میرسد در اینکه فلسفه زندگی در غرب به معنای فلسفه اقتصادی دوران جدید غرب است یا حداقل بر مدار آن است، هیچ تردیدی وجود نداشته باشد. دستگاهی که بتواند تصمیمی بگیرد و اجرا کند هوشمند است. و به حفظ پایداری محیطی کمک کند. با این حال، کمپانیهای خودروسازی همیشه به دنبال ارائه محصولی بهتر، متریال باکیفیتتر و فناوری به روزتری بودهاند.

برای مثال در ساختمان های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) میتوان تجهیزاتی همچون کیفیت هوا و تهویه مطبوع، روشنایی، هشدار آتشنشانی، قفل درها، حسگرهای دود و … «رویترز: دیپلماتهای ایرانی در ترور مسعود مولوی دست داشتهاند». قطع ۱۰ روزه اینترنت نشان داد که جمهوری اسلامی توانسته در حوزه بومیسازی اینترنت به دستاوردهایی دست پیدا کند اما این به معنای پیاده شدن یا حتا دستیابی به پیشرفتهایی در زمینه رویای مقامات نظام جهت «جلوگیری از دستیابی مردم به اینترنت جهانی» نیست! اطلاعاتی را بدون درخواست انسان دریافت کند. هستند. سنسور اطلاعاتی راجع به شئ یا محیط اطراف آن را دریافت و ارسال میکند و اکچویتور میتواند اقدامات فیزیکی و مکانیکی انجام بدهد. این یادگیری با جمعآوری دادههای اطراف انجام شده و همان چیزی است که باعث هوشمند شدن یک دستگاه میشود.

بخوان  انتقال تکنولوژی چیست؟ | 1biti

برای مثال اگر ترموستات خانه را در نظر بگیرید. اما اگر پیشرفت روزافزون خانه هوشمند و امکانات و مزایای آن را در نظر بگیرید، این آمار و ارقام چندان هم عجیب نیستند. DNS نظیر یک اپراتور هوشمند عمل میکند و DNS شما این وظایف بزرگ را مدیریت میکند. سونی در جریان رویداد بزرگ CES 2022 از شاسیبلند الکتریکی مفهومی خود به نام ویژن-اس (Vision-S) رونمایی کرد. نوید رجاییپور مدیرعامل نئوبانک فردا، معتقد است که به یقین حتم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بر اساس دادههایی که در طی سالها فعالیت “های وب” و “بانک ایران زمین” کسب کردهاند، به خدمات بهتر در این نئوبانک کمک قابل توجهی خواهد کرد. لازم به ذکر است که دورسی پیش از این و در سال ۲۰۰۸ نیز به عنوان مدیر عامل این شبکه اجتماعی به فعالیت پرداخته بود. شرکت تحلیل داده گارتنر، پیش بینی کرده که تا سال 2020 بیش از 26 میلیارد دستگاه متصل به هم وجود خواهد داشت. فناوری اینترنت اشیا یا IOT فرصتی را برای انسان مهیا میکند تا بتواند وسایل مورد نیاز خود را از راه دور، به یاری زیرساخت های اینترنتی کنترل و هدایت بکند.اشیایی که از راه اینترنت به هم متصل میشوند، می توانند شامل هر چیزی باشند که قابلیت جمع آوری داده ها، کنترل شدن یا ارتباط از راه دور را دارند.

یک برنامه، سوکتی را با مشخص نمودن آدرس IP مربوط به کامپیوتر و نوع سرویس (TCP) برای تضمین توزیع اطلاعات یا (UDP)و پورتی که نشان دهنده برنامه است، مشخص مینماید. به علاوه یکی دیگر از شاهکارهای طراحان در قسمت کناری، به فریم لس بودن شیشهها مربوط میشود (شیشههای بدون قاب طراحی شدهاند). در جهانی که این دانشمند انگلیسی توصیف کرده میباشد، اشیای بی جان برای خود هویت دیجیتال دارند و به کامپیوترها اجازه داده میشود که آنان را مدیریت و سازماندهی کنند. شاهدیم که در سال های اخیر اینترنت سریعتر و ارزانتر شده است و علاوه بر این، تجهیزات دیگری با عملکرد داخلی Wi-Fi به وجود آمده اند و پروتکلهای پیشرفتهتری مانند NB-IoT برای اینترنت اشیا با سرعت بهتر و بیشتر و مصرف انرژی کمتر در حال تکامل است.

اما این کلمه چه معنیای دارد؟ اینترنت اشیا یا Internet of Things واژهای نسبتا آشنا است که مدتی است وارد حوزه تکنولوژی و زندگی ما شده است، شاید به درستی با معنا و مفهوم آن آشنا نباشیم، اما باید بدانیم در آیندهای نه چندان دور این فناوری به شکل بسیار گستردهای در زندگی ما نقش خواهد داشت. نام این جریان اینترنت اشیا میباشد و به یاری این فناوری، برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از راه اتصال با اینترنت و حتی با انسان ها تعامل کنند. از این روی فناوری در همه زمینه های علمی و معرفتی به وجود آمد که موجب شکوفایی زندگی انسان در زمینه های اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و هنری و حتی اعتقادی شده است. در ارتباط با بالا بردن سرعت اینترنت گوشی در بیشتر مواقع، کند شدن سرعت اینترنت گوشی موقتیست و ناشی از ازدحام شبکه است و ممکنست برای ساعتها یا حتی روزها هم باقی بماند.

سادهترین تعریف این است که اینترنت اشیاء یک ارتباط مجازی اینترنتی بین همه چیزهایی است که در محیط اطراف ما قرار دارد و اعمال این چیزها از طریق اینترنت کنترل و انجام میشود. بستههای نقرهای ترافیک ۲۰ و ۱۰۰ گیگابایتی اینترنت ثابت شاتل با تخفیفهای ویژه از ۸ تا ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور ارایه میشود. یکی از نکات جالب توجه این ردهبندی در بخش سرعت اینترنت ثابت، پیشرفت قابل توجه دو کشور کنگو و گابن است که با صعود 26 پلهای در ردههای 107 و 108 جهان و بالاتر از ایران قرار دارند. اما لزوما این طور نیست. در حقیقت هیچ جنبهای از زندگی ما نیست که به وسیله این تکنولوژی دستخوش تغییر نشده باشد. هنگامی که کل دادهها به پلتفرم منتقل شود، عملکردهایی روی این دادهها انجام میشود تا خروجیهای مورد نظر بدست آید. قبل بینی میشود تا سال ۲۰۲۰، در کل ۳۴میلیارد دستگاه به اینترنت متصل و تا ۵ سال آینده نزدیک ۶ تریلیون دلار برای این تکنولوژی خرج خواهد شد.

بخوان  هوش مصنوعی نبض 1 بیتی

5. مدیریت حمل و نقل: در این مورد استفاده از اینترنت اشیا به گونهای است که کارهای مرتبط با حمل و نقل مثل جمع آوری زباله، بهینهتر انجام میشوند و هزینههای مرتبط با سوخت کاهش مییابد. نصب انواع سنسور برای جمع آوری اطلاعات، اقدام ضروری بر اساس اطلاعات جمع آوری شده و هوشمندسازی اشیا، ۳ سطحی هستند که باعث تکامل اینترنت اشیا میشوند. سیستمهای مدیریت پایگاه داده و بستههای نرمافزاری آماری که برای تجسم دادهها استفاده میشوند، اغلب در پردازش و تجزیهوتحلیل دادههای بزرگ مشکل دارند. این فناوریها با دستگاههای خودکاری سر و کار دارند که میتوانند جانشین انسان در محیطها یا روندهای تولیدی خطرناک شوند یا ظاهر، رفتار و درک انسانی را شبیهسازی کنند. مجموعه قابلیت های به کار رفته در این مرورگر نه تنها از برخی نرم افزار ها نظیر کروم و فایرفاکس پایین تر نبوده، بلکه در بسیاری از جنبه ها نیز جایگاه بالا تری نسبت به آن ها دارد. اما هوشمندسازی خانه تنها کاربرد IoT نیست. معمولاً اولین چیزی که افراد از این فنآوری میشناسند، مهمترین کاربرد آن یعنی خانه هوشمند است. یکی از مهمترین کاربردهای اینترنت اشیا هوشمندسازی ساختمان است. نمونههایی از این نوآوری شامل واکسنهای مبتنی بر mRNA است که توسط Pfizer-BioNTech و Moderna ساخته شدهاند.

کاربرد دارد. پارکینگ های هوشمند نمونهای از کاربرد اینترنت اشیاء (IoT) در شهر هاست که میتواند به کاهش مصرف سوخت و همچنین آسایش بیشتر شهروندان منتهی شود. حال در این مقاله می خواهیم شما را با چند نمونه از کاربرد اینترنت اشیا آشنا کنیم؛ اما قبل از این کار شما به دیدن ویدئو زیر دعوت می کنیم. IOT کاربرد های زیادی در زمینه های مختلف دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. شرکت مشاوره مدیریت مکینزی، پیشبینی میکند که هوش مصنوعی بهرهوری بیشتری نسبت به موتور بخار در دهه ۱۸۰۰، ایجاد خواهد کرد. یک شرکت ترکیهای در سال ۹۸ عصای هوشمندی به نام “WeWalk” را برای افراد نابینا در سراسر جهان ارائه کرده که مجهز به حسگر فراصوت است و مزایای زیادی برای تسهیل امور نابینایان فراهم میکند.

به همین دلیل از اینترنت اشیا به عنوان انقلاب صنعتی بعدی یاد میشود. این ماهواره را می توان با هزینه ای کمتر از نسخه ای معمول ساخت و به آسمان فرستاد که به دلیل ابعاد کوچک این ماهواره های کوچک می توان تعداد بیشتری از این ماهواره ها را به طور همزمان به آسمان فرستاد. مباحث تخصصی در این زمینه در آینده در متمم ارائه خواهند شد. هر تغییر یا عملی که توسط شخص انجام شود، برای سیستم و در نتیجه همه دستگاههای متصل فرستاده خواهد شد. اولین کاری که برای انجام یک پروژه هوش مصنوعی نیاز است، ایمپورت یا همان وارد کردن کتابخانههای ضروری پروژه به حساب میآید. مجموعه پروتکل اینترنت دردهه ۱۹۷۰ توسط رابرت کان (Robert E. Kahn) و وینت سرف (Vint Cerf) توسعه پیدا کرد و در پروژه آرپانت، تبدیل به پروتکل شبکه استاندارد شد. از مزایای استفاده از راهکارهای اینترنت اشیا در ساختمان میتوان به کاهش مصرف انرژی و هزینههای مرتبط با آن، شناسایی و تعمیر خرابی سیستمها در زمان مناسب، افزایش ایمنی و آسایش ساکنین ساختمان و مدیریت بهتر یک مجتمع اشاره کرد. برای اتصال دستگاهها در مقیاس وسیع به پردازندههایی ارزان و مقرون به صرفه نیاز بود که همه آنها یکبار مصرف باشند. برای پیشرفت در اینترنت اشیا تکامل اینترنت و پهنای باند و پروتکلهای ارتباطی بسیار با اهمیت است.

اینترنت با پهنای باند بالا توسعهی زیادی سایت 1biti پیدا کرده است. طراحی این وبسایت به نحویست که با مرورگر تلفنهای همراه هم سازگار است. کافی است که این دیوایس را به لباس نوزاد متصل کنیم، تا از میزان دمای بدن، تعداد تنفس، فعالیت های بدنی، میزان خواب و … همچنین ارزش افزوده فعلی برآورد شده توسط اینترنت اشیا مبلغ 400 میلیون یورو است که انتظار می رود تا سال 2020 این رقم به میزان 1.8 تا 2.2 تریلیون یورو افزایش پیدا کند. یک عامل معمولاً می تواند برای رسیدن به یک هدف مشترک با یک عامل دیگر در همان سیستم ارتباط همکاری کند که یک عامل به تنهایی نمی تواند به آن برسد. داخل هر زیر شاخه از Codel برای کمک به کنترل تراکم TCP استفاده میشود. نمایندگان کمیسیون مشترک کلیات طرح محدودسازی اینترنت ایران که با عنوان “طرح صیانت از فضای مجازی” شناخته میشود را با ۱۸ رای موافق و یک رای مخالف تصویب کردهاند. اهمیت این امر باعث شده تا ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی نیز با راه اندازی کارگروه اینترنت اشیا، ضمن بررسی موضوع اینترنت اشیا، سرعت محدوده این فناوری را در کشور توسعه دهد.

بخوان  شیشه شیر ضد نفخ و ارتودنسی + قیمت 48 مدل محبوب و باکیفیت | madaraan

به همین ترتیب، سایر شرکتها نیز برای ورود به این عرصه دست به کار شدهاند. مثال هایی از این اشیا هستند.ارتباط اشیا با یکدیگر و با انسان های پیرامون چیزی شبیه خواندن فیلمنامه یک فیلم علمی و تخیلی میباشد، ولی این تخیل چند سالی میباشد که واقعیت پیدا کرده میباشد. مجازات هایی که در طول راه برای عامل مصنوعی اتفاق می افتد، اما با روش های ثابت و محرمانه، عوامل متوجه می شوند و به بهترین روش را (بر اساس ورودی خام) بکار می گیرند. قابل بکارگیری است. برای مثال در صنایع نفت و گاز در کنترل و نظارت بر استخراج نفت، لولههای انتقال نفت و گاز و … بسیاری از چالش های پردازش زبان طبیعی به درک زبان طبیعی مربوط می شود یعنی ایجاد توانایی در کامپیوتر برای استخراج مفهوم ورودی زبان انسانی یا طبیعی. توماس جی واتسون، که مدیرعامل شرکت بود، در طول یک برنامه ده ساله برای جدا کردن مشاغل جدول بندی و خدمات از سایر شرکت ها و تمرکز بر مشاغل بین المللی. شرکت NIVEA مچ بندی را ارئه کرد که والدین به مچ دست فرزندانشان می بندند و از طریق این مچ بند و اپلیکیشن مربوط به آن، از موقعیت مکانی فرزند خود با خبر می شوند.

اینترنت اشیاء یکی از مولفههای انقلاب صنعتی چهارم است و همین اهمیت آن را نشان میدهد، به طوری که پیشبینی میشود تا سال 2025 بین 3.9 تا 11.1 تریلیون دلار سرمایهگذاری روی آن انجام شود، تازه به طور حداقل. چرا اینترنت اشیاء یک انقلاب محسوب میشود؟ در اتوماسیون های خانگی می توان از اینترنت اشیاء برای نظارت و دستکاری سیستم های مکانیکی و الکتریکی در ساختمان استفاده کرد. زبان برنامه نویسی «اعلانی» (Declarative) و «منطقی» (Logical) پرولاگ در ابتدا برای پردازش زبانهای طبیعی توسعه یافته بود. در دسامبر ۲۰۱۸، پژوهشگاه IBM مدل NeuNetS را معرفی نمود که دارای یک قابلیت جدید بود که سنتز مدل شبکه عصبی را بهعنوان بخشی از توسعه و استقرار مدل خودکار هوش مصنوعی، خودکار میکند. امروزه ابزارها در هر خانه ای را میتوان هوشمندسازی و همگی را به ۱ پردازشگر مرکزی متصل نمود. گارتنر معتقد است که ۲۰٫۸ میلیارد اشیا متصل شده تا سال ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مجموع هزینه های دستگاه های IOT و خدمات تا سال ۲۰۱۸ به ۳٫۷ تریلیون دلار می رسد.

دلیل این قطعی چیست؟ اما دلیل اصلی اهمیت اینترنت اشیا، این نیست که میتوان به کمک آن قبل از رسیدن ماشین به پارکینگ چراغها را روشن کرد! کلیسازی به معنی این قابلیت است که سیستم روی نمونههای دادهای نادیده نیز به خوبی عمل خواهد کرد. اما چه چیزی این بازی را تا این اندازه خاص کرده است؟ “هوش مصنوعی مجموعه ای از الگوریتم ها و خود هوش می باشد که برای تقلید از هوش انسان به وجود آمده است. میتوانیم این طور فرض کنیم که اینترنت اشیاء باعث ایجاد یک جور شبکه بین ماشینها میشود، دقیقا همانطور که اینترنت میتواند یک شبکه اجتماعی برای انسانها بسازد. در واقع تفاوت این جاست که اشیاء متصل به اینترنت میتوانند کار فیزیکی انجام بدهند و تاثیری عملی داشته باشند.