شاید لباس بعدی ما از جنس تار عنکبوت باشد!

یک روش دیگر برای تولید تار عنکبوت بدون حضور عنکبوت، بیان‌کننده‌های اسپیدروئین در میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری است. گروه و شرکت پژوهشی، این مسیر را طی کرده اند. همچنین، این یک محصول تولیدی است که توسط شرکت زیست‌فناوری ژاپنی “اسپایبر”(Spiber) استفاده می‌شود. این شرکت، نوعی الیاف اختصاصی را تولید می‌کند که به عنوان جایگزین برای انواع پارچه‌ها از آنها استفاده می‌شود.

چگونه می‌توانم اسپیدروئین را بسازم؟ اسپیدروئین‌ها مانند سایر پرورش دهندگان، توسط ژن‌ها رمزگذاری می‌شوند. بنابراین اگر رمز ژنتیکی را بدانید، امکان تولید اسپیدروئین های نوترکیب در موجودات دیگر وجود دارد. این روش اصلی پژوهشگران برای تولید تار عنکبوت بدون حضور عنکبوت بوده است. همچنین، این روش امکان می‌دهد که اسپیدروئین را به گونه‌ای تغییر دهد که دارای ویژگی‌های مطلوب باشد که می‌توان الیاف قوی را ایجاد کرد اما آن را برای ساخت غیر واقعی از تار عنکبوت تنظیم کنید.

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، تارهای عنکبوت، ساختارهایی بسیار قوی هستند. یک بار جارو مطمئناً آنها را از راهروی خانه شما خارج می‌کند اما در نظر بگیرید که چقدر بزرگتر از شبکه تار عنکبوت هستید و با وجود این، مقدار کمی مقاومت را از طرف آن احساس می‌کنید. همچنین، برای حشرات طعمه عنکبوت، تار به تله‌ای مرگبار تبدیل می‌شود که خارج از آن غیرممکن است. پژوهشگران، تارهای عنکبوت را مورد بررسی قرار داده اند تا بفهمند چه چیزی آنها را بسیار قوی می کند و از عنکبوت یاد می کند که چگونه می توان مواد مشابه تار عنکبوت را ساخت.

بسیاری از پژوهشگران با توجه به محکم بودن ساختار تار عنکبوت سعی می کنند از آن برای تهیه لباس های جدید استفاده کنند.

بخوان  فهمیدن جهت نگاه با ردیابی صدای گوش‌ها!

انتهای پیام



منبع

گروه پژوهشی در چند دهه گذشته، موادی را با الهام از تار عنکبوت تولید و آزمایش کرده است. یکی از راه‌های انجام این کار، ساخت کپی‌هایی از تار عنکبوت اسپیدروئین‌ها است. اسپیدروئین‌ها، پرورش‌دهنده‌هایی هستند که تار عنکبوت را می‌سازند و مولفه‌های اصلی ساختار تار عنکبوت هستند. عنکبوت‌ها می‌توانند اسپیدروئین را تولید کنند اما برای کارخانه‌های عنکبوت و ایجاد اسپیدروئین به مقدار مورد نیاز امکان پذیر نیست. مردم مطمئنا در مورد این ایده فکر کرده اند اما عملی کردن آن بسیار زمانبر است. مشکل دیگر این است که عنکبوت‌ها، رفتار آدم‌خوارانه را از خود نشان می‌دهند. اگر عنکبوت‌ها برای افزایش تار عنکبوت پرورش داده شوند، ترکیب را می‌خورند.

پژوهشگران کالج “ویلیام و مری”(William & Mary) آمریکا در اوایل سال جاری، بیشتر را در مورد ساختار در تار عنکبوت کشف کردند. اطلاعاتی از این دست می‌تواند به پژوهشگران کمک کند تا ساختارهای را ایجاد کنند که ممکن است به اندازه تار عنکبوت قوی باشند.

یکی از راه‌هایی که در گذشته به کمک به این هدف دست یابند، ارائه موجود در شیربز است. شرکت منحل‌شده «Nexia»، فیبری به نام «بیواستیل» (BioSteel) را با این روش تولید کرد اما آن را تا چه میزان افزایش می‌دهد. با وجود این، خود بیواستیل کاربردی بود و یک هنرمند در سال ۲۰۱۲ از آن برای ایجاد پیراهنی استفاده کرد که نشان می‌دهد تار عنکبوت نوترکیب را چگونه می‌توان در منسوجات استفاده کرد.